spot_img

Nedavno objavljeno

ŽENSKA MENTORSKA MREŽA: Značaj mentorskih programa u Bosni i Hercegovini

Brojna svjetska istraživanja navode mentorstvo kao ključni faktor napredovanja u profesionalnoj karijeri i razvoju liderskih vještina svakog pojedinca u organizaciji

Kroz svoje dugogodišnje iskustvo na liderskim pozicijama, značaj mentorstva prepoznale su Sanela Pašić, profesorica na Univerzitetu Sarajevska škola za nauku i tehnologiju (SSST) i članica Nadzornog odbora Addiko Bank Sarajevo, te Sabina Softić, direktorica Deloitte Bosna i Hercegovina, koje su kroz program Ženske mentorske mreže, pokrenut od strane Addiko Bank Sarajevo i Deloitte BiH, omogućile mentorstvo i izgradnju važnih profesionalnih veza za preko 150 mladih poslovnih žena iz svih dijelova BiH. Kroz tri ciklusa programa pažljivo su birane teme edukacija, a predavačice su bile ekspertice u svojim oblastima koje su se rado odazivale pozivima organizatora da budu dio ovog respektabilnog programa, čime je omogućen nesvakidašnji i izuzetno kvalitetan sadržaj za učesnice.
Na temu osnaživanja mladih žena i njihovog karijernog razvoja razgovarali smo sa nekim od predavačica programa.

Nekadašnja direktorica za međunarodne odnose SFF-a u posljednje dvije godine pojavljuje se i kao producentica na više filmskih projekata

EMINA GANIĆ

Emina Ganić diplomirala je modernu historiju na Univerzitetu Oxford, a trenutno obavlja funkciju dekanese studenata na Univerzitetu Sarajevska škola za nauku i tehnologiju, članica je Upravnog odbora Univerziteta te direktorica Sarajevske filmske akademije. Radila je kao savjetnica specijalnog predstavnika Generalnog sekretara Vijeća Evrope u BiH te vodila brojne kampanje i projekte Vijeća Evrope implementirane u BiH na temu kulturne saradnje, obrazovanja, zakonske i institucionalne reforme. Urednica je brojnih akademskih radova, knjiga i publikacija na temu obrazovanja.

Koliko su mentorski programi važni, i da li je ženama zaista potrebno mnogo više truda da uspiju nego muškarcima?
– Mentorstvo je izuzetno važno jer daje priliku onima koji su na samom početku karijere da dođu u kontakt sa već izgrađenim profesionalcima i profesionalkama, i, što je još bitnije, da naglas postave do tada neizgovorena pitanja, i to upravo onima koje nisu mogli na drugi način susresti ili su im bili nedostupni. Iskustva u realnom sektoru su mnogo drugačija od onih teorijskih, udžbeničkih, koje obično osoba na početku svog profesionalnog puta nosi; mentorstvo ih i na taj način može osposobiti za prava i praktična znanja koja će im biti prijeko potrebna u nastavku samoizgradnje. Tačno je da su žene dolazile (i dolaze) mukotrpno do različitih poslovnih uspjeha, ne ulazeći u silne socioekonomske i historijske faktore koji ovo potvrđuju. Stoga, mentorska mreža ne smije biti izolovan proces, jer je mentor/ka svaka izgrađena osoba koja ima privilegiju i mogućnost da savjetuje i usmjerava nekoga kome će ti savjeti pomoći. Štaviše, sve žene na pozicijama moći dužne su da “investiraju” svoje vrijeme i kapacitete u obučavanje i prijenos znanja drugim, profesionalno manje iskusnim ženama.
Koliko je mentorstvo bilo važno u vašoj karijeri? 
– Svi mi dolazimo u susret sa osobama od kojih učimo, namjerno ili nehotice. Od svojih roditelja učimo o roditeljstvu, naši profesori/ice oblikuju naše horizonte saznanja, naši šefovi nas uče o liderstvu… Nekada je taj mentorski proces negativan, pa ćemo na lošim iskustvima učiti kako se ne trebamo ophoditi. Učenje i mentorisanje je proces koji se proteže kroz čitav život, i ne završava sa osvajanjem određene pozicije ili poslovnog cilja.

Larisina dva TEDx talka dostupna su na globalnoj TED.com platformi

LARISA HALILOVIĆ

Larisa Halilović je međunarodna ekspertica za razvoj timova i biznisa. Koristeći iskustvo u lokalnom i međunarodnom kontekstu, predano doprinosi razvoju profesionalnog kadra u BiH, regionu i svijetu u posljednjih dvadeset godina. Posjeduje dugogodišnje iskustvo u vođenju timova, projekata i organizacija, a angažirana je kao međunarodna ekspertica, trenerica, mentorica i konsultantica u oblastima emocionalne inteligencije, liderstva i menadžmenta, te jačanja vještina timova i pojedinaca.

Sa svojim bogatim iskustvom u mentorstvu, šta vidite kao najveći izazov u poslovnom razvoju mladih žena?
– Izazovi sa kojima se susreću mlade žene obuhvataju kombinaciju vanjskih i unutarnjih elemenata. Često je potrebno mnogo više truda i napora da se ženi pruži šansa za napredak na senior pozicije, u poređenju sa kolegama. S druge strane, način razmišljanja je ono na čemu najčešće radimo. To uključuje osvještavanje svojih temeljnih vrijednosti, svog potencijala, svojih kapaciteta i prioriteta za razvoj. Često ovaj segment nije osviješten, a to je ključno da bismo napredovale. Također, manjak samopouzdanja predstavlja veliki izazov. Žene često, za razliku od muškaraca, dovode u pitanje svoju vrijednost, kapacitet, vještine i znanje. I konačno, ostale neplaćene kućne obaveze i briga, koje žene češće preuzimaju na sebe i ne dijele s partnerima – poput brige o djeci, starijima, kućnih poslova i slično, utiču na sporiji razvoj i drugačiju razvojnu putanju, koja zahtijeva mnogo dodatnog ulaganja.
Šta je najviše uticalo na vaš karijerni razvoj?
– Moja trenutna pozicija je rezultat preko dvadeset godina aktivnog učešća na tržištu rada, na rukovodećim pozicijama, a paralelno i u obrazovanju. U kombinaciji s iskustvom, tu je i moja predanost stalnom usavršavanju i razvoju i kreativnom rješavanju problema. Moja karijera se razvijala u skladu s mojim vrijednostima, a izazovi s kojima sam se susretala su najčešće direktno uticali na moj rast i razvoj. Po mom iskustvu, tek kad savladamo jedan nivo problema i izazova, spremni smo za naredni. Sada imam priliku raditi sa nekim od najuspješnijih ljudi lokalno i globalno, koji svojim djelovanjem mijenjaju svijet na bolje. Ta spoznaja, znanje koje dijelimo i velika mreža ljudi s kojom sam povezana su ključni.

Nagrađena je brojnim nagradama za svoj rad, od medalje na NoLimit festivalu do titule Marketing Superstar

NAĐA LUTVIKADIĆ FOČO

Nađa Lutvikadić Fočo treću godinu zaredom pruža podršku programu kroz stručna predavanja na teme prvenstvo usmjerene na javni nastup i neverbalnu komunikaciju. Jedna je od najpriznatijih stručnjakinja i konsultantica u regiji sa višedecenijskim iskustvom u radu na brojnim projektima iz oblasti PR-a, korporativnih komunikacija, promocije i marketinga. Rukovodi Sektorom za upravljanje promocijom u BH Telecomu te je predavačica i trenerica iz oblasti javnog nastupa i Korporativnih komunikacija. Prošle godine imenovana je za predsjednicu ogranka Svjetske asocijacije za odnose s javnošću (PRCA) u BiH.

Koliko je mentorstvo bilo važno u vašoj karijeri?
– Izuzetno! Kroz cjelokupno moje profesionalno iskustvo često sam se znala osvrnuti oko sebe i nekako sam uvijek imala sreću da je tu oko mene bio neko od kolega i prijatelja koji nesebično daju savjete, smjernice, povratne informacije i generalno podršku u radu. Da ne kažem da su tu bili neki ljudi za koje odgovorno mogu reći da ih smatram svojim uzorima, učiteljima i savjetnicima, odnosno, drugom riječju, “mentorima”. Oni vam jednostavno ponude svoje znanje, vještine i iskustvo kako biste vi postali bolja verzija sebe. I danas se mogu smatrati sretnicom jer imam mentore i životne učitelje koji su mi u ključnim momentima bili oslonac i podrška. Bitno je naglasiti da sam kroz karijeru shvatila da su komunikacija, slušanje i podučavanje ključne komponente efikasnog mentorstva. Empatija je neophodna za dobro mentorstvo, ali uspjeh se ostvaruje kada mentor pokaže vodstvo i kada usmjeri svoju energiju kako bi pomogao u razvoju tvoje karijere.
Šta je snaga ovog i sličnih projekata?
– Važno je da konstantno radimo na ekonomskom osnaživanju žena i njihovih porodica. Jednostavno moramo da osiguramo priliku i prostor da žene mogu steći neke od osnovnih vještina kako bi u budućnosti osigurale kvalitetno zaposlenje, ostvarile svoje obrazovne ciljeve, poslovnu karijeru i slično, te odgojile generacije samosvjesnih djevojčica. Ja čvrsto vjerujem u female leadership i smatram da su žene odgovornije, empatičnije i imaju urođeni osjećaj za vođenje. Pogledajte samo projekte, kompanije i institucije u kojima su liderice: vidi se red, praktičnost i organizacija. Decenijama, istraživanja pokazuju da žene lideri pomažu u povećanju produktivnosti, poboljšanju saradnje, inspirišu organizacionu posvećenost i poboljšavaju pravičnost, ali uprkos ovim plusevima, samo 10% kompanija sa liste Fortune 500 vode žene. Ovo sve moramo promijeniti i zato nam je potrebna Ženska mentorska mreža, ali i brojni drugi projekti koji su u toku.

Autorica knjige Poslovna etika, koja je obavezna literatura na nekoliko fakulteta u Hrvatskoj, BiH i Sloveniji

SILVIJA VIG

Silvija Vig je prvi put kao predavačica učestvovala u Ženskoj mentorskoj mreži. Savjetnica je za usklađenost i etiku te vlasnica firme CODUPO Compliance iz Zagreba, specijalizirane za savjetovanje i edukaciju u području usklađenosti, etike, integriteta i borbe protiv korupcije. Doktorirala je poslovnu etiku na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, a odnedavno predaje Poslovnu etiku i društveno odgovorno poslovanje na RIT Croatia u Zagrebu.

Da li ovakvi i slični projekti mogu doprinijeti promjeni položaja žena i njihovoj ravnopravnosti?
– Ovakvi projekti su izvrstan način da se osnaže mlade poslovne žene i da uz vrlo iskusne mentorice, koje su pritom već etablirane poslovne žene, prođu kroz neke situacije, podijele svoja iskustva, najbolju praksu i zajedno dođu do nekih rješenja koja im mogu koristiti u budućem poslovnom i privatnom životu. Moja uloga bila je da približim učesnicama i taj etički aspekt koji se u poslovanju često zaboravlja, a jako je važan ako želimo izgraditi dobre poslovne i međuljudske odnose jer etika daje odgovor na pitanje “kako”, kako nešto radimo i na koji način, što je često presudno u izgradnji dugoročno održivog poslovanja.
Mislim da su ovakvi projekti hvalevrijedni i posebno me se dojmila vrlo pozitivna i otvorena atmosfera u kojoj su sudionice bez straha dijelile svoja iskustva i izazove s kojima su se možda susretale u privatnom i poslovnom životu. Sigurna sam da ovakvi i slični projekti mogu doprinijeti promjeni položaja žena i njihovoj ravnopravnosti, jer samo vlastitim osvještavanjem, promjenom stava i osnaživanjem možemo napraviti promjenu u društvu.
Šta biste preporučili mladim poslovnim ženama, da uvijek slijede svoje snove ili…?
– Iz mog iskustva sigurno bih im preporučila da uvijek slijede svoje snove, ali isto tako bih naglasila da ti snovi moraju biti donekle realni i u konačnici finansijski isplativi, inače se neće zvati poduzetništvo nego hobi. Također, željela bih naglasiti da položaj žena u poduzetništvu nije lagan, posebno za mlade poslovne žene u godinama kada se osniva obitelj i dođu djeca. Da bi se to sve uskladilo potrebna je velika podrška partnera i obitelji. Tako da jako puno faktora moramo uzeti u obzir, ali i dalje mislim da ne treba odustati od snova.


Projekat Ženske mentorske mreže podržali su: UNDP, EFSE, EBRD, UN Women, IFC i SSST. Medijski partner projekta je magazin Gracija.

Gracija 439, novembar 2023.

Latest Posts

Raport

spot_img