Platne kartice se najčešće koriste za kupovine u supermarketima (66%), prodavnicama odjeće i obuće (46%), na benzinskim pumpama (44%), te prodavnicama namještaja i tehničkih uređaja (31%). S druge strane, medicinske ustanove (30%) i lokalni marketi (21%) su najčešće pominjane lokacije na kojima bi ispitanici željeli plaćati karticama, što je još jedan pokazatelj navike bezgotovinskih plaćanja koju korisnici bezgotovinskih plaćanja u BiH stiču.
Razlog za često korištenje platnih kartica leži prije svega u stalnoj dostupnosti sredstava koju ova platna metoda nosi, što je istaklo 24 odsto ispitanika, dok još 22 odsto njih cijeni jednostavnost i praktičnost ovog vida plaćanja. Ono što bi dodatno podstaklo korištenje platnih kartica su popusti kod određenih trgovaca, što je izjavilo 50 odsto ispitanika, a interesantno je da je za 43 odsto ispitanika šira prihvatna mreža faktor koji podstiče korištenje.
„MasterIndex BiH istaživanje je pokazalo ono što svi mi kao pojedinci vidimo – bezgotovinska plaćanja, prije svega kartice, sastavni su dio naše svakodnevice. Uz podatak da su plaćanja karticama i mobilnim novčanicima prvi izbor čak i za plaćanja manjih iznosa do 60 KM, sa 55 odsto ispitanika koji su to rekli naspram 42 odsto koji se odlučuju za gotovinu, digitalno opredjeljenje građana potvrđuje i i da su po prvi put, mobilni novčanici razlog zašto se građani opredjeljuju da koriste kartična plaćanja. Građani već prepoznaju da je budućnost digitalna i mi ćemo nastaviti sa implementacijom savremenih platnih i sigurnosnih tehnologija na tržištu BiH kako bismo omogućili pojedincima, biznisima i javnom sektoru da što bolje iskoriste te digitalne potencijale“, izjavila je Jelena Ristić, direktorica kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore.
Građani BiH najčešće biraju domaće web prodavnice
MasterIndex pokazaju da se 66% ispitanika susrelo sa online plaćanjima i kupovinom. Uglavnom se online plaćanja obavljaju na mjesečnom nivou (24%), dok 12% ispitanika praktikuje da plaća online makar jednom sedmično, što je blagi rast od (3%) u odnosu na prošlogodišnje istraživanje.
Na vrhu liste stvari koje se plaćaju online jeste kupovina odjeće (52%, 17 procenata više nego prošle godine). Zatim slijedi plaćanje mjesečnih računa online (35%, 9 procenata više nego prošle godine), te kupovina hrane isto (35%). Pored plaćanja gotovinom prilikom preuzimanja pošiljki, što je opcija koju koristi skoro dvije trećine ispitanika, 32% anketiranih je reklo da plaća karticama online, 16% ispitanika koriste bankovne aplikacije, dok još 14% njih kaže da plaća karticama prilikom preuzimanja robe.
Domaće web prodavnice su i dalje češća šoping adresa od inostranih online prodavnica (45% naspram 10% ispitanika), a jedna petina ispitanika nema preferencije. Svaki peti anketirani je istakao da kupuje putem društvenih mreža, Instagrama i Facebooka.