Četvrti put u BiH projekt „Brzorastuće kompanije“ donosi priče o tajnama, strategijama i ključevima uspjeha

Kampanja o brzorastućim kompanijama dolazi u opasno i neizvjesno vrijeme za mnoge od njih, jer koronavirus ozbiljno smanjuje ekonomiju, radnu snagu, ali i rast privrede.

Nedavno objavljeno

Ipak, Poslovne novine će tradicionalno objaviti rang-listu 1000 brzorastućih kompanija kojima su se inovacije i kreativnost isplatile, a to su upravo atributi koji će podupirati njihovu otpornost i omogućiti mnogim od njih da uspiju nakon što iza nas budu učinci pandemije.

Kampanja koja će se voditi narednih mjeseci staviće akcenat na njihove tajne, startegije i ključeve uspjeha. A rang-listu koja će biti objavljena u specijalnom izdanju Poslovnih novina i ovaj put će uraditi istraživački odjel bonitetne agencije LRC iz Sarajeva, a prema složenoj godišnjoj stopi rasta (CAGR) prihoda koja se obračunava za prethodne tri godine poslovanja (2017., 2018. i 2019.).

Ostvaren prihod od 10,5 milijardi KM

Poslovne novine i bonitetna agencija LRC četvrti put zaredom realizuju projekat u čijem će fokusu narednih mjeseci biti brzorastuće kompanije u Bosni i Hercegovini i regionu.

Podatke o brzorastućim kompanijama pripremili su analitičari LRC-a i to prema posljednjim dostupnim završnim računima. Prema tim podacima, u 2019. godini u Federaciji BiH i Republici Srpskoj poslovalo 1.268 brzorastućih kompanija u koje su zapošljavale 69.673 radnika. Brzorastuće bh. kompanije su prošle godine ostvarile prihod od 10,5 milijardi KM, dobit od 983,7 miliona KM i izvoz u iznosu od 1,5 milijardi KM. Kriteriji su isti kao i prethodnih godina, a to znači da su se gledali rast prihoda i broja zaposlenih u prethodne tri godine, pozitivna dobit u prošloj i tekućoj godini, kao i da je u analiziranoj godini prihod bio veći od 300.000 KM. Za dobijanje statusa brzorastuće kompanije se tražila i bonitetna ocjena koja je najmanje 3, a najviše pet, kao i rast po CAGR-u (složena godišnja stopa rasta) od 10% i više.

Projekat „Brzorastuće kompanije u BiH“ i regionu otkriva još niz zanimljivih podataka o brzorastućim preduzećima u našoj zemlji. Tako je u 2019. u odnosu na godinu prije 52 brzorastućih kompanija više, dok njih 275 već treću godinu uzastopno u kategoriji brzorastućih.

Zanimljivo je istaći da je od ukupnog broja firmi koje su predale završne račune njih 3,6 posto brzorastućih.

Kakvo je stanje u EU?

Na nivou Evropske unije, prema podacima Evropskog statističkog ureda (EUROSTAT) s kraja 2019. godine, broj brzorastućih kompanija iznosi 190.000 ili 11,3 od ukupnog broja kompanija u EU. U brzorastućim kompanijama u EU radi ukupno 16,4 miliona ljudi. Najveći udio brzorastućih kompanija u EU ima Republika Irska (16,5 posto), slijede Španija (15%), Portugal (14,2%) i Nizozemska (13,9%). Najmanji udio brzorastućih kompanija imaju Kipar i Rumunija (po tri posto), a interesantno je da i Austrija ima nizak udio brzorastućih kompanija (7,8%). Brzorastuće kompanije u EU najzastupljenije su u sektoru informacija i komunikacija (17%), Administrativnih i pomoćnih uslužnih djelatnosti (15,3%), te Transportu i skladištenju (14%).

U našem susjedstvu, Republici Hrvatskoj broj brzorastućih kompanija iznosi 1.656 ili oko 12,5 posto u odnosu na ukupan broj aktivnih preduzeća. U brzorastućim kompanijama u Hrvatskoj zaposleno je 114.000 radnika.

Pandemija koronavirusa narušila je svjetsku ekonomiju, ali su najveći otpor pokazale brzorastuće kompanije poput Zoom Videa, NVIDIE, Amazona i Advanced Micro Devices. Tako će, prema pisanju web portala Investors.com, Zoom Video u 2020. godini ostvariti rast dobiti od 711 posto po čemu su najbolje u kategoriji brzorastućih na svijetu.

Zašto su bitne brzorastuće kompanije i njihovo rangiranje koje svake godine prepoznaje projekat Poslovnih novina i bonitetne agencije LRC? Pa, najjednostavnije rečeno, one su generator razvoja jedne ekonomije. To su kompanije koje iz godine u godinu postižu izvanredne rezultate poslovanja i vuku ekonomiju naprijed. Karakteristično je za brzorastuće kompanije da imaju kvalitetan tim i snažnu organizacijsku kulturu među zaposlenicima, kvalitetni i pouzdane informacijske i komunikacijske alate i zaštićeno intelektualno vlasništvo. Još jedna vrlo bitna činjenica je da su brzorastuće kompanije stalno na oku velikim preduzećima, multinacionalnim kompanijama i investitorima koji tragaju za partnerstvima, dobavljačima roba i usluga i prve na listi za moguća ulaganja ili dugoročna partnerstva.

Značaj brzorastućih kompanija

U nastojanju da im daju značaj koji im pripada Poslovne novine brzorastućim kompanijama svake godine dodjeljuju certifikat kojim se to još jednom potvrđuje, realizuju višemjesečnu kampanju u kojoj ističu njihove pozitivne priče, tajne, strategije i ključeve uspjeha, povezuju ih i kroz panel diskusije i konferencije prenose njihove poruke. Kruna svega je printano izdanje koje će ovaj put donijeti rang-listu 1000 brzorastućih kompanija i analize industrijskih grana, sa ljestvicama najboljih u svakoj od njih. Cjelokupna kampanja ističe njihovu važnost za bosanskohercegovačku ekonomiju, predstavlja pozitivne prakse koje mogu poslužiti kao primjer, prezentira mogućnosti i potencijale daljeg rasta ovih kompanija u našoj zemlji i regionu.  

Ako se u obzir uzmu podaci o prihodima, dobiti, izvozu i broju zaposlenih najbrže rastućih kompanija u Bosni i Hercegovini onda se odgovor na pitanje koliko su one bitne za bh. ekonomiju sam od sebe nameće.

Piše: Darko Omeragić

 

Prethodni članakPileća prsa s komoračem
Naredni članakMirisne “zvijeri”

Pročitaj još
Related

FRANCES MCDORMAND PUBLICI PREDSTAVILA “ZEMLJU NOMADA” I ODRŽALA MASTERCLASS ZA GLUMCE IZ REGIJE

Održan je masterclass Joela Coena uz moderatora Pawela Pawlikowskog....

Planinari spriječili stvaranje deponije na Bjelašnici

Na obje lokacije, kako su istakli iz Udruženja, bilo...

Sportsko plesni klub Astorija proslavio 25. rođendan 

Dvije i po decenije uspješnog rada, plesa, takmičenja i...