Kako izabrati pravu dijetu?
25.03.2010. u 09:29 sati


Zdravlje

Kako izabrati pravu dijetu?


Dolaskom proljeća opet razmišljamo o tjelesnoj težini: najčešće zaključimo da imamo par kilograma viška i pomislimo koje sve žrtve moramo podnijeti kako bismo ih se oslobodili

Tokom prelaska zime u proljeće obično se nađemo pred zadatkom koji se zove – skidanje kilograma. Prije nego krenete u akciju i reducirate ishranu, važno je znati da je tajna u pravom izboru. Dijete nikada nisu privlačne, pogotovo ako ih birate sami. Možete pogriješiti u mnogočemu te izabrati prestrog režim, neukusnu hranu, neadekvatne količine pojedinačnih obroka, preskakati obroke i usporiti metabolizam, a pritom očekivati nerealne rezultate.
Ako odaberete režim ishrane koji je sasvim drugačiji od onog na koji ste navikli, neuspjeh je zagarantiran. Ili, ako vaša dijeta uključuje namirnice koje je teško pronaći ili vam se ne sviđaju, ili je priprema obroka prekomplicirana, ponovo nećete postići nikakve rezultate. Prije nego počnete s dijetom, pažljivo pročitajte na kojim namirnicama je bazirana i pokušajte uvidjeti da li je namijenjena upravo vama. Ako uz doručak, naprimjer, treba piti mlijeko, koje ne volite, besmisleno je počinjati. Želite li smršati bez pomoći dijetologa, potražite dijetu koja, što je više moguće, odgovara vašim prehrambenim navikama i načinu života.

Prekrut režim

Ako dijeta koju ste izabrali ne predviđa zamjenske namirnice te ste ponekad prinuđeni posegnuti za nedozvoljenom hranom, postoji rizik od pretjeranog unosa kalorija. Obratite li se za savjet stručnom licu, obavezno tražite spisak zamjenskih namirnica koje će “uskočiti” ako ne pronađete preporučene, a iste su hranjive i kalorijske vrijednosti. Ili, još bolje, birajte dijetetske režime koji predviđaju različite tipove obroka iste kalorijske vrijednosti, i kombinirajte ih po želji.
Ako odaberete prekrut režim ishrane, čija su pravila veoma stroga i svakodnevno zahtijevaju prevelik napor oko pripreme, nećete ga se uvijek uspjeti pridržavati. U tom slučaju morate svakodnevno ili svakog drugog dana imati jedno kršenje pravila, nešto što će vam vratiti želju da nastavite. To može biti kockica čokolade ili zalogaj-dva hrane koju najviše volite. Vaš plan o gubitku četiri kilograma za jedan mjesec možda će se malo produžiti, ali ćete biti zadovoljniji.
Ako ne znate razlikovati glad od “želje za nečim slatkim”, znajte da je to problem velikog broja žena. Do njega dolazi kada hrana postane zamjena za nešto drugo, način da prevaziđete dosadu, ublažite tugu, popunite neobjašnjivu prazninu… U ovom slučaju, rješenje je jednostavno. Kada osjetite iznenadnu potrebu da jedete, sačekajte trenutak i razmislite kada ste zadnji put nešto pojeli. Ako je prošlo manje od tri sata, nije u pitanju prava glad. Sama činjenica da razmišljate o tome će vas postepeno naučiti da razlikujete pravu glad od želje za jelom. Na kraju, kada ste za stolom, izbjegavajte razmišljati o tome šta biste sve mogli jesti da niste na dijeti, koncentrirajte se na ono što imate na tanjiru. Na taj način ćete više uživati u okusima i primijetit ćete da sve manje dolazite u napast da jedete između obroka.

Emocionalna glad

Možda vas muči emocionalna glad? Radi se o prehrambenoj navici osoba koje miješaju emocije s uzimanjem hrane i koje jedu (najčešće nekontrolirano i ogromne količine hrane) kako bi se oduprijele svakodnevnim emocijama. Ako ste se prepoznali u ovoj definiciji, znajte da je skoro nemoguće slijediti pravila dijetnog režima. Kada osjetite želju za hranom, umjesto da je suzbijate, zapitajte se šta je to što vam zaista nedostaje: ljubav muškarca, privrženost porodice, bolji posao, interesantniji društveni život? Zatim, svakog puta kad vam se učini da posežete za hranom u želji da ušutkate neki osjećaj, nastojte se zabaviti nečim što vam se sviđa: poigrajte se s djetetom, nazovite blisku prijateljicu, pomazite kućnog ljubimca… Ili, izađite iz kuće i prošetajte, posmatrajte svijet oko sebe, ponekad jednostavne stvari mogu pomoći da shvatite kako su vaši problemi manji nego što izgledaju.

Ako imate prevelika očekivanja, a spadate u osobe koje čekaju zadnji trenutak da počnu s dijetom (naprimjer, 15 dana prije odlaska na more), teško će vam uspjeti. Žurba je glavni neprijatelj u borbi protiv viška kilograma: kako biste smršali bez negativnih posljedica po zdravlje, idealno je gubiti kilogram sedmično. Svako nastojanje da ubrzamo mršanje neizbježno šteti mišićima: kada se mišićna masa reducira, dolazi do njihovog opuštanja, kao i usporavanja metabolizma te je teže smršati.

Metabolizam kao krivac

Postoje dva motiva zbog kojih ne gubite kilograme. Godinama se debljate, kratko slijedite dijetu i smršate par kilograma, a nakon izvjesnog vremena ih opet dobijete – u pitanju je takozvani yo-yo efekt. Ili, u želji da smršate, preskačete obroke. U oba slučaja, rezultat je sljedeći: vaš metabolizam (brzina kojom organizam sagorijeva kalorije i stvara energiju) se usporava. Spor metabolizam znači da je teže izgubiti na težini. Sem toga, loša navika preskakanja obroka organizam dovodi u stanje stresa, te se ponaša kao da se suočava s iznenadnom gladi – usporava metabolizam kako bi uštedio rezerve. Kako gubitak kilograma zahtijeva brže sagorijevanje kalorija, jedite više proteina, a manje ugljikohidrata, bavite se fizičkom aktivnošću koja vam odgovara i koja vam se sviđa. 

(Gracija 129)
Povezani tekstovi