ZANA MARJANOVIĆ: Od Ženeve do New Yorka

Bračni i glumačko-rediteljski par Zana Marjanović i Emir Kapetanović imali su vrlo slične profesionalne obaveze na izmaku 2018: u novembru je u evropskom Uredu UN-a u Ženevi prikazan film A Rose In Winter u kojem je Zana utjelovila Jevrejku Edith Stein, da bi u decembru, u sjedištu UN-a u New Yorku, upriličeno prikazivanje dokumentarca ReGeneracija koji je režirao Emir

Napisala Mersiha Drinjaković
Snimio Nikola Blagojević/Spektroom

Zana, Emir i Alek na njujorškim ulicama

Glumica Zana Marjanović (35) će 2018. godinu pamtiti po najljepšim mogućim uspomenama, a to su prva iskustva koja je stekao njezin dvoipogodišnji sin Alek. “Alek je rekao prvu rečenicu, prvi put se sankao, prvi put plivao, prvi put, prvi, prvi…”, govori Zana, koja je Aleka dobila u braku s rediteljem Emirom Kapetanovićem. Njih dvoje su angažirani umjetnici koji često putuju zbog obaveza, a Alek je njihov saputnik. Zapravo, uzajamno se prate: maleni s njima ide na posao, na večere i druženja, čak i u školu – kada su Zana i Emir gostovali na predavanjima na univerzitetima širom Amerike, dok oni s njim obilaze zoološke vrtove, cirkuse i parkove. “On je naš najbolji prijatelj”, kaže Zana.
Pored majčinskih obaveza, protekla godina naše glumice bila je u znaku filma A Rose In Winter, u režiji proslavljenog američkog reditelja Joshue Sinclaira, u kojem je ostvarila glavnu ulogu. Glumeći doktoricu filozofije Edith Stein, Jevrejku koja je prešla na katoličanstvo i postala karmelićanka, Zana se susrela s posebnim izazovom, jer je po prvi put trebala na velikom ekranu utjeloviti stvarnu osobu, historijski lik. “Edith Stein je cijeli život posvetila borbi za pomirenje i zalaganju za zajedništvo svih ljudi, bez obzira na religiju i naciju. Ako se na tren osvrnemo i obratimo pažnju na aktuelne događaje u zemljama zapadnog svijeta, primijetit ćemo da je najveći fokus na dehumaniziranju drugih i drugačijih, izbjeglica, Roma, muslimana, Jevreja, Meksikanaca… Upravo se zbog toga nadam da će ovaj film pogledati veliki broj ljudi, širom svijeta.”
Za ovaj film muziku je pisao čuveni Ennio Morricone, a direktor fotografije bio Vittorio Storaro, dobitnik Oscara za filmove Apokalipsa danas, Crveni i Posljednji kineski car. “A Rose In Winter je film za koji smo se dugo borili i izborili. Vjerovala sam u njegovu snagu i kada drugi nisu. Sedam godina je prošlo od kada mi je reditelj Joshua Sinclair povjerio glavnu ulogu i vjerovao dugih šest godina da samo ja mogu odigrati Edith Stein”, govori Zana.

Festivalski život

U filmu A Rose In Winter Zana je imala poseban glumački izazov – po prvi put u karijeri glumiti stvarnu osobu

Pretpremijera A Rose In Winter upriličena je na festivalu u Cannesu, kada ga je i Zana prvi put vidjela: “Bila sam očarana filmom, fotografijom, glumcima, muzikom”, kaže. Film je nastavio festivalski život, a slijedile su i nagrade na festivalima u Wolfsburgu i Münchenu. U novembru je bio u konkurenciji na poljskom festivalu Camerimage rame uz rame s ostvarenjima kao što su Cold War, kanski laureat i najbolji evropski film za 2018., i Roma, koji je osvojio Zlatnog lava u Veneciji. Također, A Rose in Winter prikazan je na Jewish International Film Festivalu u Australiji, te na Sedmici mira u evropskom Uredu UN-a u Ženevi, gdje je služio kao uvod u diskusiju na temu “Lekcije za budućnost i izgradnju mira: Kako historija može prosvijetiliti sadašnji način suprotstavljanja modernim izazovima mira”. Govornici su, među ostalim, bili Zana Marjanović i Staffan de Mistura, specijalni izaslanik generalnog sekretara UN-a za Siriju, koji je, kako nam kaže Zana, bio i glavni “krivac” za prikazivanje filma u Ženevi. “De Mistura je diplomata koji je bio i u Sarajevu tokom opsade i pomagao stanovništvu. Iz Dubrovnika je evakuirao oko 5000 ljudi, a u našem filmu vidio je vrijedne poruke i pouke za promociju mira i budućnosti kroz pogled na istinit istorijski događaj, put žene koja je širila poruke ljubavi i pomirenja čak i kada je bila suočena sa smrću.”
Na ovoj diskusiji govorili su i reditelj Joshua Sinclair, glumica Anja Kruse, kao i brojni ambasadori, stalni predstavnici zemalja članica, a reakcije na film su, kaže Zana, bile odlične. “Godinu 2019. počinjemo projekcijom u Evropskom parlamentu u Bruxellesu, a 20. januara smo na Miami Jewish Film Festivalu.”

Porodica i praznici

Početkom decembra, Zana i Emir boravili su u New Yorku, gdje je njegov dokumentarac o mladima u BiH Re:Generacija prikazan u zgradi UN-a, a potom i na Univerzitetu Columbia. “Bila nam je čast predstavljati našu zemlju kao pozitivan primjer drugima kako se nositi sa problemima u svijetu u kojem živimo, kako je oporavak zemlje moguć kroz novu generaciju – regeneraciju.”
Po povratku u Sarajevo posvetili su se porodičnim i prazničnim obavezama, a Zana nam u godini na izmaku kaže kako je trenutno u prilici da čita scenarije, izlazi na audicije te da je u Londonu i Los Angelesu zastupaju dva odlična agenta. “Naravno, njihov posao je mnogo lakši kad sam prisutna u jednom od ta dva grada, tako da početkom 2019. planiram put u Los Angeles.” U međuvremenu, posvetila se producentskom radu. Riječ je o dva filmska projekta: dokumentarcu koji preispituje ksenofobiju i fašizam u zapadnom svijetu, te igranom filmu Penumbra, svojevrsnom nastavku dokumentarca, koji se bavi pitanjem kako će izgledati svijet za 20 godina ako dođe do podjela na kojima insistira veliki broj evropskih i američkih političara. Osim što je producentica, Zana će u Penumbri i glumiti, a na oba projekta radi i Emir.
Na kraju, pitamo je i za njezin politički angažman, za koji smatra da je jedini legitiman način da se nešto promijeni. “Trenutno sam usmjerena na sticanje iskustva kako političkog tako i diplomatskog kroz razne projekte nevladinih organizacija u kojim učestvujem te kroz prilike koje dobijam zahvaljujući filmovima u kojima glumim ili produciram, a razgovaramo i o mogućoj ulozi ambasadora dobre volje”, kaže Zana.

Gracija 358/359, 28.12.2018.