Nedavno objavljeno

KENAN MAGODA – Sarajevo centar regije: grad najbolje zabave, grad muzike i grad filma

Kakva je danas, u postpandemijskom periodu, turistička ponuda Sarajeva, šta turiste najviše privlači, kakvu sliku glavnog grada šaljemo u svijet, po čemu smo jedinstveni i autentični, šta su nam prednosti i mane, te na čemu se treba još raditi kako bismo postali još atraktivnija destinacija za putnike iz cijelog svijeta? Na ova pitanja odgovara Kenan Magoda, predsjednik Turističke zajednice Kantona Sarajevo

Razgovarala Mersiha Drinjaković
Snimci Nikola Blagojević/Spektroom

Nakon dvogodišnje pandemijske pauze, tokom koje je svijet utihnuo, turisti sa svih kontinenata su pokazali koliko im je važno nadoknaditi propušteno, i to upravo u Sarajevu, koje je goste dočekalo spremno. Visit Sarajevo je postao prepoznatljiv brend Turističke zajednice Kantona Sarajevo (TZKS), a o tome koliko je bilo starih, ali i novih gostiju u protekloj godini, kao i u prvom kvartalu 2022., najbolje govore statistički podaci. U 2021. su zabilježeni rekordni rezultati s 22% više noćenja u odnosu na zimsku sezonu 2019., te 19% veći prihod od turizma u prvom kvartalu 2022. u odnosu na 2019. godinu. Broj posjetilaca i noćenja u konstantnoj je uzlaznoj putanji u odnosu na prošlu godinu, a posebno je osjetan statistički rast tokom Sarajevo Film Festivala: brojke pokazuju da je za vrijeme ove manifestacije boravilo blizu 26.000 turista i da je ostvareno više od 57.000 noćenja.
Na čelu Turističke zajednice Kantona Sarajevo, koja kreira sadržaje i unapređuje turističku ponudu bh. prijestolnice, nalazi se nekadašnji direktor preduzeća “ZOI’84” – Kenan Magoda. Rođen u Sarajevu 1984., Magoda je završio Fakultet za sport i tjelesni odgoj, a u dosadašnjoj menadžerskoj karijeri vodio je različite kompanije iz oblasti marketinga, komunikacija, prodaje, sporta i kulture. Javnosti je poznat i po tome da je kao 24-godišnjak izabran za direktora Rukometnog kluba “Bosna”, koji je tokom njegovog mandata ostvario zavidne rezultate. Bio je direktor brojnih privatnih kompanija, a nekoliko godina bio je izvršni producent Sarajevo Film Festivala.
Bogato poslovno iskustvo u realnom i privatnom sektoru pomoglo mu je, kaže ovaj 38-godišnjak, da prilikom imenovanja na čelo javne ustanove postavi i vodi Turističku zajednicu KS kao što to rade svi vrhunski menadžeri u privatnom sektoru. Nikada, veli, ne gleda na sat čekajući kraj radnog vremena, ne zanima ga da li je subota ili nedjelja te izričito naglašava da ne podnosi riječ “ne može”. Zahvaljujući prethodnim poslovima koji su vezani za sport, kulturu i marketing, Magoda je uzeo najbolje od svakog iskustva i pretočio u rad Turističke zajednice. Rezultati su itekako vidljivi i dokazuju da se predanim radom može puno toga postići.

Šta je danas glavna razlika Sarajeva u odnosu na prijepandemijski period?
– Turizam u Kantonu Sarajevo prije pandemije bilježio je rekorde u odnosu na ranije godine po svim parametrima: od dolazaka i noćenja do ostvarenja prihoda od turizma. Upravo je vrijeme kada je pandemija turizam bacila na koljena bilo pogodno za ostvarivanje novih izazova i ranije zacrtanih ciljeva. Danas Turistička zajednica Kantona Sarajevo posluje mnogo bolje i uspješnije u odnosu na nekoliko godina ranije.
Šta je bio najveći izazov kad su u pitanju turizam i turistička ponuda?
– Pandemija koronavirusa pokazala je sav značaj turističkog sektora za cijelu privredu i ekonomski progres društva u cjelini. Turistička zajednica Kantona Sarajevo je svoje poslovanje morala prilagoditi zahtjevima tržišta, prateći trendove u turizmu na lokalnom i globalnom nivou, ulažući u inovativna rješenja i spremno odgovarajući na promjene i krizne situacije.
Kakav savjet je vama lično bio dragocjen u smislu kreiranja promocije i turističkih sadržaja Sarajeva?
– Najvažniji savjet koji sam dobio jeste da se uvijek držim tri pravila: uvijek je važno šta struka kaže, nikada da ne zaboravim da promoviramo najljepši grad na svijetu i da uvijek, ali uvijek, radim timski.
Kad šetate gradom, šta vas raduje, a šta vam smeta?
– Uvijek pomislim da su baš ovaj grad, naše Sarajevo, svi svojatali i željeli za sebe, od Istoka do Zapada, ali on je i dalje ostao svoj, jedinstven i najljepši. I dalje prkosi mnogima i tako će biti još hiljadama godina, i to je nešto što me najviše raduje. A smeta mi što, nažalost, urbanistički još dozvoljavamo da se u ulici Maršala Tita otvaraju ćevabdžinice i buregdžinice, da nam niču zgrade bez nekog konkretnog plana, kada ne cijenimo naše historijsko nasljeđe i kada se prema našim zgradama koje su istinski simbol Sarajeva ponašamo maćehinski. E, to mi smeta, a još teže mi pada što sam na čelu institucije koja nema nikakve ingerencije da popravi ili bar pokuša da popravi sve navedeno.

“Više od dvadeset muzejskih institucija, bogata kulturna scena, olimpijske planine i mnogobrojne zelene oaze, festivali koji se održavaju tokom cijele godine, ukusna gastronomska ponuda i raznovrstan noćni život razlozi su zašto domaći i strani turisti percipiraju Sarajevo kao savršeno mjesto za doživljaj jedinstvenog, cjelovitog i nezaboravnog iskustva”

Puno projekata je Turistička zajednica KS podržala u protekloj godini, šta biste izdvojili?
– Zalažemo se da podržimo kvalitetne i prepoznamo najbolje projekte koji će Sarajevo pozicionirati kao poželjnu turističku destinaciju, te smo podržali više od 200 institucija, privrednih subjekata, udruženja, saveza ili istaknutih sportskih pojedinaca, i teško je izabrati jedno. Raduje nas činjenica da smo prepoznati kao društveno odgovorna kompanija, koja svakodnevno jača brend Visit Sarajevo, kako na domaćem tako i na međunarodnom terenu, te da smo apsolutno aktivni na polju promocije, unapređenja i razvoja turizma Kantona Sarajevo.
Koliko je važna veza sporta i turizma, i kako ste je vi unaprijedili?
– Turizam i sport imaju neraskidivu vezu. Kao sportista, znam koja i kolika je važnost sporta, na mnogim poljima pa i u promociji. Osim što smo pružili podršku sportskim kolektivima i pojedincima, te im olakšali brojna takmičenja, promovisali smo brend Visit Sarajevo upravo preko uspješnih sportskih događaja i pojedinaca. Neki od primjera su košarkaška utakmica naše zemlje protiv Francuske kada je prilikom pogotka Jusufa Nurkića, koji je putem društvenih mreža imao više od milion pregleda, prikazan i zvanični logo Turističke zajednice Kantona Sarajevo “Visit Sarajevo”. Naša ambasadorica je Lejla Njemčević, koja je ispisala historiju bh. biciklizma postavši prvakinja na svjetskoj UCI maraton ranking listi. Pružili smo podršku i najboljem bh. igraču bilijara Sanjinu Pehlivanoviću, koji je ove godine postao šampion Evrope u seniorskoj konkurenciji.
Šta je bila glavna zamjerka turista u Sarajevu – i da li se to promijenilo?
– Turisti generalno Sarajevo ocjenjuju kao izuzetno atraktivnu i cjenovno prihvatljivu destinaciju, koja nudi odličnu vrijednost za utrošeni novac. Zamjerke turista uglavnom se odnose na elemente na koje mi, kao Turistička zajednica, ne možemo direktno uticati: loša saobraćajna infrastruktura, nedostatak željezničkog saobraćaja i nepostojanje direktnih aviokonekcija za određena tržišta. Sretni smo što je aviosaobraćaj u posljednje vrijeme doživio značajnu ekspanziju i što otvaranjem novih linija bilježimo porast turističkog prometa. U suštini, turisti iz Sarajeva uglavnom odu zadovoljni i ponovo se vrate. Međutim, nama je jasno da se u turističkoj ponudi grada mora još mnogo raditi i ulagati. Prvenstveno u promociju na do sada neistraženim tržištima. Potencijalni turisti moraju imati više informacija o Sarajevu kao jednoj od svjetskih destinacija koje trebaju posjetiti.

“Za novogodišnje praznike u Kantonu Sarajevo očekujemo 15.000 turističkih noćenja, što je 30.000 KM naplaćene boravišne takse i između minimalno 15 i 22 miliona KM prihoda od turizma”

Gdje vidite prostor za unapređivanje?
– Prostora za unapređivanje ima mnogo, a prije svega namjeravamo provoditi intenzivnije promotivne kampanje koje će našu izuzetno bogatu turističku ponudu približiti većem broju potencijalnih turista. Sarajevo je mjesto “susreta civilizacija” gdje se isprepliću uticaji osmanske i austrougarske kulture, a višestoljetna multikulturalnost, suživot i tolerancija daju nam titulu “evropskog Jerusalema”. Više od dvadeset muzejskih institucija, bogata kulturna scena, olimpijske planine i mnogobrojne zelene oaze, festivali koji se održavaju tokom cijele godine, ukusna gastronomska ponuda i raznovrstan noćni život razlozi su zašto domaći i strani turisti percipiraju Sarajevo kao savršeno mjesto za doživljaj jedinstvenog, cjelovitog i nezaboravnog iskustva. Kroz bogate kalendare dešavanja i u zimskoj i u ljetnoj sezoni, uspjeli smo u misiji pozicioniranja Sarajeva kao regionalnog centra kulture, sporta, muzike, filma i najbolje zabave.
Koliko je Turistička zajednica postala podrška svim uslužnim servisima koji čine jedan grad atraktivnim za posjetitelje?
– Apsolutna smo podrška, u skladu s našim nadležnostima, svim turističkim djelatnicima u Kantonu Sarajevo u brojnim aktivnostima koje Sarajevo čine atraktivnijim za turiste. Imamo dobru međusobnu saradnju koja bilježi konstantu jačanja.
Nedavno su postavljeni prvi pametni reciklomati. Kakve su reakcije građana na ova ekološka rješenja?
– Reciklomati su jedna od pozitivnih priča na koje smo ponosni. Prvi smo u Sarajevu, ali i BiH, za vrijeme trajanja Sarajevo Film Festivala, kada u gradu ima najviše turističkog prometa, postavili reciklomate te pozvali građane i turiste na jačanje ekološke svijesti. Nastavit ćemo ovu pozitivnu priču, budući da se pokazala kao pun pogodak i ostvarenje predviđenih ciljeva.
Nova godina je na pragu i mnoge je obradovala ideja da nas u 2023. uvede bend Dubioza kolektiv. Kakva je vaša uloga u ovoj organizaciji dočeka na otvorenom?
– Ulogu dobrog domaćina i grada koji garantuje nezaboravan provod ove godine namjeravamo opravdati nastupom grupe Dubioza kolektiv, koja bilježi izuzetnu slušanost i uspješne nastupe pred evropskom publikom i zasigurno je naš najbolji izvozni muzički proizvod. Turistička zajednica KS, koja nije budžetska organizacija, već prihode ostvaruje od boravišne takse i turističke članarine, i za transparentno trošenje sredstava odgovara turističkoj industriji, organizaciju javnog dočeka Nove godine prepoznaje kao jedan od najznačajnijih događaja za koji moramo birati najbolje. Prema prosječnim pokazateljima, za novogodišnje praznike u Kantonu Sarajevo očekujemo 15.000 turističkih noćenja, što je 30.000 KM naplaćene boravišne takse i između minimalno 15 i 22 miliona KM prihoda od turizma. Sarajevo će biti novogodišnji centar regije: grad najbolje zabave, grad muzike i grad filma.
Ne možemo ne spomenuti gostovanje svjetske DJ superzvijezde, Solomuna, koji je zatvorio SFF nastupom pred Vječnom vatrom, okupivši pritom desetine hiljada ljudi.
– Nastup DJ Solomuna je pokazao da se uz dobru organizaciju mogu priuštiti vrhunski događaji najvećih svjetskih muzičkih zvijezda, čak besplatno za građane Sarajeva i naravno turiste. Jednostavno, nezaboravna noć u Sarajevu! Radit ćemo na tome da u našem gradu bude više događaja sličnih ovom.
Šta ste promijenili dosad, a šta želite promijeniti kad je u pitanju turistička ponuda Sarajeva?
– Turistička ponuda Sarajeva je izuzetno bogata i imamo razvijene gotovo sve specifične oblike turizma, od kulturno-historijskog, ruralnog, outdoor turizma, gastroturizma, dark-turizma itd., koje želimo približiti turistima kroz uvezivanje s privatnim turističkim sektorom i intenzivniju promociju na ciljnim tržištima. Naše planine i olimpijsko naslijeđe su potencijal koji ne koristimo dovoljno i to namjeravamo promijeniti i pokazati da su idealan izbor za sve zaljubljenike u prirodu i sportove, kako ljeti tako i zimi. Jedini smo glavni grad u Evropi gdje za manje od osam minuta vožnje žičarom stižete do planine Trebević, koja predstavlja “pluća Sarajeva” i izuzetno je mjesto za rekreaciju i turističke aktivnosti na otvorenom.
Koliko se nakon pandemije osjetilo da ljudi jedva čekaju posjetiti Sarajevo – kakve reakcije imate od ugostitelja i turističkih radnika?
– Turistički radnici i ugostitelji imaju pune ruke posla, što potvrđuje i statistika prema kojoj je zabilježen porast ostvarenih noćenja u ovoj godini za 110% u odnosu na prošlu godinu. Prema izvještajima Svjetske turističke organizacije UNWTO, Bosna i Hercegovina je u 5% zemalja svijeta koje su se vratile na pretpandemijski nivo kada je u pitanju ostvareni prihod od turizma.

Gracija 427, oktobar 2022.

Latest Posts

Raport

spot_img