Nedavno objavljeno

Gdje su žene u turizmu?

Žensko poduzetništvo je impuls za ekonomiju, ali i alat za osnaživanje žena – a turizam je najveći potencijalni sektor za ovu teoriju jer iznosi 10 posto svjetskog bruto državnog prihoda

Priredila Mersiha Drinjaković

Pandemija koronavirusa stavila nas je pred velike izazove, mnogi poslovi su se tokom dvogodišnjih mjera ograničenja kretanja ljudi i roba ugasili ili došli na korak pred zatvaranje biznisa. Jedan od sektora koji je najviše stradao tokom pandemije bio je turizam i upravo ćemo se turizmom kroz žensko preduzetništvo baviti u ovom i narednim brojevima Gracije istražujući potencijale, predstavljajući uspješne primjere, ukazujući na izazove. U ovom početnom tekstu želimo otvoriti neka od pitanja koja sebi postavljaju i žene koje su već u preduzetničkim vodama, ali i one koje tek kreću u svoje prve poslovne poduhvate.
Nekad uspjeh (ili neuspjeh) zavisi najviše od nas samih, a nekad je određen i geopolitičkim karakteristikama društva. Prema svim teorijama, društva bilo gdje u svijetu imaju veliku korist od ženskog poduzetništva jer to je sredstvo za osnaživanje žena ali i impuls za ekonomiju koji smanjuje nezaposlenost, stvara nove poslove i generalno povećava potrošnju. Unutar polja poduzetništva, turizam je najveći potencijalni sektor jer iznosi 10% od svjetskog bruto državnog prihoda. Prema podacima iz Priručnika Poduzetništvo za žene sa područja očuvanja kulturne baštine i turizma navodi se kako u regiji Zapadnog Balkana ne postoje okviri za registraciju, nedostaju pravne definicije, a propisi se sporo razvijaju. Ipak, ovdje je također socijalno poduzetništvo sve popularnije kao alternativa klasičnom modelu poduzeća. Prema studiji Master Card Index of Women Entrepreuners (MIWE) žene poduzetnice bolje napreduju na razvijenim tržištima. One za razliku od poduzetnica na tržištima u razvoju, imaju pristup različitim resursima i mogućnostima, uključujući pristup kapitalu, financijskim uslugama i akademskim programima. Index je pokazao i da buduće i trenutne poduzetnice širom svijeta nastavljaju napredovati uprkos rodnim i kulturnim predrasudama, koje rezultiraju preprekama kada je riječ o unapređenju poslovanja.
Navode se u ovoj publikaciji i smjernice kako pokrenuti biznis i to uspješan biznis: da bi ste uspjeli morate se potpuno posvetiti poslu. Morate biti spremne riskirati svoj novac, raditi dugo i naporno. Preuzimanje rizika je odgovornost koju morate prihvatiti. Nema sigurnih poslova. Morate znati procijeniti rizike koje će te preuzeti. Zato je potrebno iskustvo i vrijeme. Najgore je odustati kod prve prepreke. Važno je da se uhvatite u koštac s odlukama koje doonosite, bez obzira kako teške one mogu biti. Podrška porodice je vrlo važna jer će vam vođenje posla oduzeti najveći dio vremena, a veća motivacija osigurava veće šanse za uspjeh. Praktično znanje je potrebno kako bi se napravio proizvod ili pružila usluga, u okviru vašeg posla, a ovisiti će o tipu posla kojim namjeravate da se bavite, Vještine upravljanja su specifične vještine i znanja neophodni za vođenje posla, na primjer: prodajne vještine, knjigovodstvene vještine, vještine upravljanja kadroviima i organizacijske vještine, Znanja i iskustva u specifičnoj djelatnosti često su ključne stvari koje utiču na uspjeh neke poslovne ideje.
Žene poduzetnice postaju sve prisutnije u sektoru turizma, ali to prisustvo prate i veliki izazovi u samom pokretanju biznisa, kao i širenju turističkog poslovanja, ostvarivanju prihoda, kao i unapređenju na rukovodeće i izvršne pozicije. Poteškoće s kojima se žene suočavaju su različite: od ograničenog pristupa kapitalu i resursima, do izloženosti rodno zasnovanoj diskriminaciji, što ih sprečava da ostvare svoj puni potencijal.
Pozitivni razvoj uključuje širok spektar istraživanja o rodnoj ravnopravnosti i turizmu u regionu, istraživanje tema kao što su: smanjenje rodne nejednakosti, razrada novih alata za poboljšanje rodno osjetljivog planiranja i upravljanja turizmom, rodno turističko ponašanje te obrazovanje, istraživanje i treninzi za nove vještine i znanja.
Šta pokreće žene da uđu u poduzetničke vode? Istraživanja pokazuju kako je nužnost glavni motivator za razvoj poduzetništva usljed nemogućnosti pronalaska zaposlenja. Budući da žene češće u poduzetničke aktivnosti ulaze iz motiva nužnosti njihov doprinos razvoju poduzetništva nije jednak u svim razvojnim fazama privrede. Žene u Bosni i Hercegovini u značajnoj mjeri uočavaju dobre prilike za pokretanje biznisa na području u kojem žive, a također smatraju da imaju sposobnosti i znanje koje je potrebno za pokretanje biznisa, međutim, iskazuju prilično visok nivo straha od neuspjeha, a najčešće zbog nepovoljnog poduzetničkog okruženja što ih sprječava od ulaska u poduzetničke aktivnosti. Stavovi žena u Bosni i Hercegovini prema poduzetništvu kao dobrom izboru karijere u većini slučajeva su pozitivni. Rezultati istraživanja ukazali su da oko polovine od ukupnog broja anketiranih žena u Bosni i Hercegovini, za potrebe izrade analilze sadržane u izvještaju, smatra da bi medijska pažnja usmjerena na poduzetništvo trebala biti adekvatnija i na višem nivou a u cilju promocije poduzetništva kao oblika samozapošljavanja i osiguranja sopstvenih prihoda.
Navedeni podaci su dijelom izvještaja o poduzetništvu žena u Bosni i Hercegovini Global Enterpreneurship Monitor (GEM) kreiranog kao rezultat napora istraživača okupljenih u Centru za razvoj poduzetništva Tuzla i GEM Tima za BiH, koji ima za cilj da pomogne kreatorima politika, edukatorima i praktičarima da prepoznaju vrijednosti koje žene poduzetnice imaju i ostvaruju u Bosni i Hercegovini. Sve navdedeno je temelj za nastavak ove priče u narednim izdanjima Gracije u kojima ćemo vam predstavljati kako turističke potencijale tako i priče o ženama poduzetnicama iz sektora turizma.

 

Ovaj tekst je nastao uz finansijsku podršku Federalnog ministarstva okoliša i turizma u okviru Gracijinog projekta pod nazivom “Žensko poduzetništvo u razvoju novih turističkih ponuda”

Gracija 432, april 2023.

Latest Posts

Raport

spot_img