Sigurni smo da ste već čuli za online platformu OREA, temeljenu na promociji i kupoprodaji ručno rađenih, originalnih proizvoda sa lokalnom etiketom. Već skoro šest godina OREA tim osnažuje i razvija domaću zajednicu kreativaca trudeći se da poboljša njihovo poslovanje. A ko je OREA? Mali tim od troje ljudi koji čine Amra Džeko, Senita Slipac i Kerim Kalamujić.
U kojoj fazi se trenutno nalazi OREA? Šta je sa platformom u Bosni i Hercegovini, a šta je sa izlaskom na hrvatsko tržište?
– OREA je trenutno u fazi širenja na nova tržista. Prošle godine smo registrovali firmu u Hrvatskoj sto je omogućilo kreativcima i kreativkama iz Hrvatske, ali i drugih EU zemalja da prodaju na našoj platformi. Paralelno s tim smo razvili novu platformu kako bismo otklonili nedostatke prethodne, te unaprijedili cjelokupno korisničko iskustvo. Obzirom da je OREA u BiH već prepoznatljiv brend, u ovoj godini ćemo se više fokusirati na povećanje broja korisnika i korisnika iz zemalja regije.
Iz tvog iskustva, kakva je preduzetnička klima u našoj zemlji? Šta preduzetnicima i preduzetnicama nedostaje i kome se mogu obratiti za pomoć ili podršku?
– Smatram da nam najviše nedostaje češćih prilika za uvezivanje, razmjene iskustava, pa i prilika za saradnju. Uvijek se prijatno iznenadim kada saznam da imamo sjajnih poduzetničkih priča za koje čujem preko društvenih mreža ili portala. Ima dosta adresa na koje se mozemo obratiti, ali nisu uvezane ili ih dosta radi slične stvari.
Drago mi je sto Fondacija 787 radi na širenju i uključivanju, ne samo lokalnih, nego i regionalnih i svjetskih investitora. Njihov Business Angels Summit 2023. godine je zaista bio odlično organizovan, a sama činjenica da je došlo toliko regionalnih investitora i investitorica pokazuje zainteresovanost za naše startupe, ali istovremeno koliko je posla uradila Fondacija 787 da na jednom mjestu okupi toliko ljudi iz svijeta poduzetništva. Za firme kao što je OREA od velike je važnosti dobiti pristup svjetskim ekspertima i investitorima, a do toga je mnogo teže doći samostalno.
Koliko je za vaš rast i napredak bila važna investicija koju je OREA dobila na PODIM konferenciji?
– Za nas je to bio jedan kataklizmički preokret, ne samo zbog novca, nego i priznanja kojeg smo dobili na regionalnoj sceni. Drago mi je da smo otvorili vrata i za druge startupe i da će naš uspjeh olakšati put ka uspjehu drugih startupa iz BiH. Ova investicija nam je omogućila registraciju firme u Hrvatskoj, što je bio preduslov za poslovanje u Evropskoj uniji – jedan od naših glavnih ciljeva od samog početka.
Da li je bh. startupima teško doći do investitora?
– Obzirom na trenutno stanje svjetske ekonomije, doći do investicije je nesto teže nego prije. Procijenjene vrijednosti firme su manje, što znaći da se morate odreći većeg udjela u firmi za novac. Ali za dobre i kvalitetne projekte koji mogu pokazati da za njih postoji tržiste, novca ima. Što se bh. startupa tiče, iako je situacija daleko od idealne, stvari se polako mijenjaju na bolje.
Šta zapravo investitori traže?
– Kroz moje lično iskustvo sa investitorima, ja sam uvidjela da oni svi traže taj “it” factor u samom timu startupa. Da li se ekipa ili osnivač/ica čine kao osobe koje mogu realizovati sve ciljeve i da li imaju mentalni sklop za snalaženje u različitim turbulentnim situacijama, a koje, kada ste mali biznis, imaju takav efekat da vas mogu totalno slomiti ili lansirati u zvijezde. Također, pored tima, posebno venture capital fondovi, traže da li je taj startup zaista u mogućnosti da raste tako brzo i do te mjere da im donese 10x povrat investicije u zacrtanom roku.
Postoje li neke bh. platforme koje mogu da približe preduzetnike i preduzetnice sa investitorima i investitorkama?
– Ja jedino poznajem mrežu Fondacije 787 i SwissEP koji su mi lično najviše pomogli u našoj potrazi za investitorima i samim pripremama za pregovore s njima. Naprimjer, BAS 2023 događaj je bio savršeno mjesto za uvezivanje s potencijalnim investitorima i regionalnim startupima koji rade nevjerovatne stvari, a znam i da ekipa Fondacije 787 uveliko radi i na pripremi ovogodišnjeg izdanja: sa još više investitora i investitorica, sa još više prilika i u mnogo većim kapacitetima.
I sama si preduzetnica čija platforma pomaže drugim preduzetnicima i preduzetnicama da njihovi proizvodi, na efikasniji, lakši i brži način dođu do krajnjeg kupca. Šta svi možemo uraditi kako bismo pomogli razvoju preduzetništva u našoj zemlji, pogotovu preduzetništva žena?
– Mislim da svi treba da ohrabrimo i podržimo svakog pojedinca ili pojedinku kada iskaže iskrenu želju da nešto novo pokrene, pogotovo u našem društvu. Odvažite se da uradite nešto novo i skroz drugačije, a ne da idete na sigurno ili samo kopirate uz neke manje varijacije, nešto što je već napravljeno. Bilo mi je tako simpatično vidjeti djecu na Vilsonovom šetalištu u Sarajevu kako su počeli prodavati nakit koji su sami napravili ili čašu soka za osvježenje na vrućem danu, ali nakon par dana izašlo je samo više djece sa istom idejom. Super je da su se motivisali da i oni sebi zarade džeparac, ali mi je žao što su u tom momentu preostala djeca počela da kopiraju već postojeće ideje. Potrebno je inovirati i biti kreativan!
Imamo li ideje, imamo li mladih i hrabrih koji će svoju kreativnost pretočiti u djela?
– Sigurna sam da u BiH ima sjajnih ideja, nešto skroz novo i do sada neviđeno, ali previše idemo na sigurno i vec viđeno. Sjećam se kada smo kretali sa našom platformom koliko nam je ljudi reklo da je to nemoguće izvesti u BiH i da su neki već pokušali i odustali. Na sreću, moj američki mindset se samo još više motivisao tim izjavama, ali u BiH mnogo ljudi bi odustalo na samom početku. Ne treba slijepo nekoga podržavati, treba ga uputiti, savjetovati, nesebično podijeliti iskustva i poznanstva koja imamo. Ako pojedinci uspijevaju, mi kao društvo napredujemo. Meni je u interesu da svako uspije jer samim tim će poslovno i privatno okruženje biti bolje za sve, a i kupovna moć veća. Svi ćemo profitirati. Stoga, želimo vise uspjeha jedni drugima.
Koji su OREA planovi za 2024. godinu? Šta novo možemo očekivati od vas?
– U prošloj godini smo proširili ekipu za tri nove članice i sada imamo dovoljan kapacitet za dalje unaprijeđivanje platforme, ali i cjelokupnog OREA ekosistema. Želimo u ovoj godini postati alat za online prodaju bez kojeg kreativci ne mogu i ne žele raditi, a za kupce postati platforma koja pruža dodatne benefite. Cilj nam je stabilno pozicioniranje u regiji, da sve što je OREA postigla u BiH za ovih 5 godina uspješno preslikamo u državama regije. I za kraj, ali nipošto manje važno, radujemo se i mogućnosti organizacije OREA Art Marketa u gradovima regije.
Tvoj savjet svim preduzetnicama koje su na početku svoje preduzetničke priče ili imaju želju da krenu u svijet preduzetništva?
– Nemojte se bojati nepoznatog ili što nemate odgovore na sva pitanja. Važno je samo da vjerujete da vi imate u sebi izdržljivost da se nosite sa svim nepoznatim i da ćete pronaći način da savladate prepreke koje vam se nađu na putu. Okružite se ljudima koji nesebično dijele savjete i upoznavaju vas s ljudima koji vam mogu pomoći, a onda na isti nacin uzvratite sljedećoj osobi koja se vama javi za pomoć. Meni je trebalo skoro 5 godina rada sa OREA-om da shvatim da moram naučiti kada da kazem „NE“, i da sve što nije “mission critical” mora da sačeka. Previše sam se razbacivala vremenom iz silne želje da sve stignem, ali kada sam odlučila da radim samo ono što smatram da je za nas bitno odjednom su mi se otvorili sasvim novi putevi – i to oni koji su nam donijeli nevjerovatan rast u prošloj godini.
Sve detalje o OREA platformi možete pronaći ovdje.