NaslovnicaZDRAVLJEMENTALNO ZDRAVLJE: Može li ulje kanabisa pomoći kod anksioznosti?

MENTALNO ZDRAVLJE: Može li ulje kanabisa pomoći kod anksioznosti?

Kanabidiol (CBD) je pokazao rezultate kod olakšavanja simptoma anksioznih poremećaja. Evo šta trebate znati

Priredila Elma Tahirović

Kada je anksioznost postala više pravilo nego izuzetak? Od pojave Covida-19. Ovih dana gotovo svi pate od određenog stepena anksioznosti. Čak i oni koji su prije pandemije rijetko osjećali neugodnost u vidi straha, zebnje i nemira sada mogu da pretpostave kako anksiozni poremećaji izgledaju svakoga dana: znojni dlanovi, lupanje srca, osjećaj beznađa, pa čak i napadi panike.
Anksioznost je normalan odgovor na prijetnju. Ali, svakodnevni “iracionalni” strah i briga vjerovatno upućuju na poremećaje anksioznosti.

Zdravstvena upotreba CBD-a

Kanabidiol (ili CBD) koristi se u tretmanima raznih zdravstvenih problema, uključujući anksioznost. Većina dokaza dolazi iz ispitivanja na životinjama, ali ne i ljudima. Pa ipak, neka istraživanja sugeriraju da bi CBD mogao pomoći kod određenih tipova anksioznosti kod zdravih ljudi, koji nemaju dijagnozu neke mentalne bolesti, te anksioznosti kod ljudi sa određenim psihijatrijskim stanjima.
“Čini se da postoji velika zainteresiranost – i povećana upotreba – među ljudima koji koriste CBD u kontroliranju mentalnih zdravstvenih problema, poput anksioznosti, stresa i insomnije”, kazao je za Best Health Magazine profesor integrativnog mentalnog zdravlja dr. Jerome Sarris, direktor istraživačkog programa Healthy Minds na Western Sydney Universityju. “Klinička istraživanja su potrebna da bismo izveli siguran zaključak da li upotreba CBD-a kod osoba sa generalno dobrim mentalnim zdravljem ima efekta većeg od placeba.”
Ono što nije ispitano jeste anksioznost kao samostalni poremećaj u odnosu na anksioznost kao simptom određene bolesti.
Mala studija izvedena nad zdravim muškarcima, te objavljena 2019. u stručnom časopisu Brazilian Journal of Psychiatry, otkrila je da doza od 300 mg olakšava anksioznost tokom držanja javnog govora. Još jedna studija, kod ljudi sa visokim rizikom psihoze, otkrila je da su oni koji su uzimali 600 mg CBD-a dnevno imali nižu reakciju kortizola na socijalni stres.
Mala studija, objavljena u Journal of Psychopharmacology otkrila je da je 400 mg CBD-a smanjila anksioznost kod ljudi sa generaliziranim društvenim anksioznim poremećajem. U studiji objavljenoj 2019. u The Permanente Journal, učesnici sa anksioznošću i problemima sa spavanjem uzimali su od 25 do 175 mg CBD-a dnevno. Iako se problemi sa spavanjem nisu drastično promijenili tokom tromjesečnog testiranja, nivo anksioznosti je opao.
“Postoje određeni dokazi koji podupiru upotrebu CBD-a kod raznih psihijatrijskih poremećaja, poput šizofrenije, dok potencijalno može biti od koristi kod društvene anksioznosti”, kaže Sarris, dodajući da istraživači širom svijeta proučavaju CBD. “U ovom trenutku postoji mnogo kliničkih istraživanja. Narednih godina imat ćemo više informacija o CBD-u.”

Kako CBD pomaže kod anksioznosti

Istraživanja nisu jasno pokazala na koji način ulje kanabisa utiče na mozak. “Glavni moždani put, moduliran CBD-om, a koji može uticati na raspoloženje i anksioznost, uključuje i ‘endokanabinoidni’ sistem,” kaže Sarris. “Ovo je, pak, uključeno u reguliranje raspoloženja i bola. Čini se da CBD ima pozitivnu interakciju sa ovim biološkim putem.”
Endokanabinoidni sistem (ECS) je mehanizam u tijelu koji hemijskim spojevima poput THC-a ili CBD-a omogućuje da djeluju na naš organizam, a tu su i receptori na površini ćelija koji se sa njima povezuju.
“Ono što je dobro za vas, na primjer, dovoljno sna ili fizička aktivnost, dobro je i za ECS. Čak će se njegov nivo povećati”, pojašnjava Greg Gerdeman, neuronaučnik i edukator koji izučava kanabis. S druge strane, nedostatak sna, stres i anksioznost mogu oslabiti ECS, pa je stoga manje efikasan u kontroli stresa.
“Osobe sa različitim nivoima aktivacije endokanabinoidnog sistema mogu manje ili više biti otporne na stres, što može uticati na njihovu mogućnost oporavka od stresa uzrokovanog psihološkom traumom”, kaže Gerdeman. “Izazov je otkriti do kojih granica se to odvija kod ljudi i koja je doza CBD-a neophodna da bi se postigao željeni efekat.”
Ulje kanabisa bi moglo olakšati anksioznost utičući na nivo “dobrog” hormona, serotonina. On utiče na iste receptore, na koje utiču i inhibitori poput Prozaka i Zolofta, koji se kao lijek uzimaju kod anksioznosti i depresije.

Najbolji načini uzimanja CBD-a u borbi protiv anksioznosti

Inhaliranje CBD-a putem vaporizera (isparivača) ili pušenje marihuane bogate CBD-om najbrži je način da se osjete efekti, ali ovakvi načini konzumiranja dolaze uz određene rizike jer mogu dovesti do potencijalnog oštećenja pluća. Moguće je da postoje štetni sastojci u isparenju ulja, uključujući legalne aditive, poput propilen glikola, koji može biti opasan kada se zagrije i inhalira.
Ukoliko razmatrate upotrebu CBD ulja za inhaliranje – ili bilo kog CBD ulja ili jestivi CBD, u tom slučaju stručnjaci se slažu da samo trebate koristiti proizvode koji se prodaju kod legalnih licenciranih prodavača.
Za ulje, tinkture, tablete, kapsule i ostale jestive CBD proizvode potrebno je duže vrijeme djelovanja – pa korisnici mogu osjetiti efekte pola sata do dva nakon konzumiranja – ali, njihovo dejstvo je dugotrajnije.
Jestivi proizvodi sa CBD-om mogu biti efektniji kod hronične, dugotrajnije anksioznosti. Kanabidiol ćete brže ubaciti u organizam stavljajući tinkturu ili ulje pod jezik, najmanje dvije minute, čime se CBD brže apsorbira u krvi.

Neželjeni efekti

Efekti CBD-a variraju od osobe do osobe, jer može reagirati sa mnogim uobičajenim lijekovima. Inače se smatra bezbjednim. Potencijalni neželjeni efekti uključuju pospanost, umor, razdražljivost, promjene u apetitu, mučninu i dijareju. Niže doze CBD-a mogu kod nekih osoba pojačati pažnju, dok veće vode ka pospanosti. Za većinu, uzimanje CBD-a ne dovodi do anksioznosti, niti je pogoršava.
Ukoliko ste zainteresirani da probate CBD kao pomoć kod anksioznosti, stručnjaci savjetuju: Obavijestite ljekara. Budite sigurni da koristite pravi proizvod, koji sadrži ono što piše na deklaraciji, što je često lakše reći nego uraditi. Kanabidiol kupujte kod licenciranih prodavaca i gdje je upotreba marihuane zakonom regulirana.

Koliko ulja kanabisa koristiti kod anksioznosti?

Najoptimalnije doze CBD-a za različita stanja još nisu tačno ustanovljene, još se istražuju, a u ta stanja spada i anksioznost, kažu Sarris i ostali eksperti. “Potrebna su nam dalja istraživanja u vezi s idealnom dozom CBD-a”, kazao je Sarris. “Uobičajeno, u zdravstvene svrhe ljudi konzumiraju od 10 mg do 70 mg. Pa ipak, kod kliničkih ispitivanja ozbiljnijih psihičkih poremećaja koristi se od 400 mg do 800 mg. Ovo može biti skupo, a i reakcija pacijenata na kanabidiol varira. Stoga je važno sarađivati sa zdravstvenim osobljem u iznalaženju odgovarajuće doze.”

Gracija 415, oktobar 2021.

Možda vas zanima

Nedavno objavljeno