NaslovnicaZDRAVLJEVitamin D može pružiti zaštitu od covida-19

Vitamin D može pružiti zaštitu od covida-19

Na osnovu dosad provedenih studija, vjeruje se da postoje dovoljno jake indikacije koje ukazuju na dobrobiti vitamina D

Postoje studije koje pokazuju da je manji rizik od obolijevanja od covida-19 ako imamo dobar nivo vitamina D. A dugačak je niz studija koje sugerišu da zaražene osobe imaju blaže simptome ukoliko imaju dovoljno ovog vitamina.

Već je poznato da jače simptome covida-19 imaju starije osobe, osobe s prekomjernom tjelesnom težinom te oni s dijabetesom tipa 2. Urađeno je i nekoliko studija u različitim dijelovima svijeta gdje se mjerio nivo vitamina D kod oboljelih od covida-19 i upoređivao tok bolesti. Uočen je teži oblik bolesti i veći rizik od smrti kod pacijenata s manjkom vitamina D.

Nedavno je iz Španije stigao izvještaj o istraživanju koje je obuhvatilo 76 pacijenata s covidom-19. Njih 50 primalo je visoke doze vitamina D, dok je manja grupa od 26 pacijenata primala placebo. Od onih koji su primili vitamin D, nijedna nije umrla, a samo je jedna osoba bila na intenzivnoj njezi. U grupi koja je primala placebo polovina se toliko ozbiljno razboljela da su završili na intenzivnoj njezi, a dvije osobe su umrle.

Ovako male studije, istina, nisu dokaz da vitamin D zaista pruža zaštitu. Ali vjeruje se da postoje dovoljno jake indikacije da bi se stanovništvo moralo poticati da uzima dodatni vitamin D.

Već je poznato da vitamin D može zaštititi od gripe i prehlade, a to je dokazano u globalnoj studiji u kojoj su se rezultati temeljili na podacima gotovo 11.000 učesnika iz četrnaest zemalja. Rizik od zaraze respiratornih infekcija prepolovljen je kod osoba koje su dnevno ili sedmično dobivale dodatke D-vitamina.

Rizik od nedostatka vitamina D raste tokom zimskih mjeseci kada je sunce preslabo da bi vitamin D nastao u našem organizmu. Zato se tokom trenutne pandemije koronavirusa preporučuje dnevna doza vitamina D, kao dodatak, od 50 mikrograma.

Kako dobijamo D vitamin

Vitamin D dobivamo na dva načina: dijelom hranom, dijelom sintezom koja nastaje u koži kada smo izloženi suncu.

  • Vitamin D u hrani uglavnom dobivamo iz masne ribe, kao što su losos, haringa i skuša.
  • Izlaganje suncu najvažniji je izvor vitamina D tokom ljeta. Tada će možda biti dovoljno da nekoliko puta sedmično budete vani u odjeći kratkih rukava po 15 minuta kako bi unijeli dovoljnu količinu vitamina D.
  • Preporučuje se da vegetarijanci, osobe koje ne jedu ribu i oni koji izbjegavaju izlaganje suncu uzimaju dodatke prehrani s vitaminom D kako bi zadovoljili potrebe.
  • Dodaci su posebno važni tokom zimskih mjeseci. Pauze se mogu napraviti od maja do augusta za one koji će biti na suncu, ali se mogu uzimati suplementi tokom cijele godine.