LEJLA SELIMOVIĆ: Kad ožive komadi koji skupljaju prašinu

Mogla je biti pravnica, baviti se advokaturom, no naša je sagovornica izabrala da se bavi restauriranjem i reparacijom starih komada namještaja. Danas je ponosna vlasnica radionice za reparaciju, restauraciju i redizajn Wood Surgery u Zenici, a namještaj kojem svakodnevno udahnjuje novi smisao i funkciju nerijetko završi u najmodernijim enterijerima

Nedavno objavljeno

Napisala Lejla Lojo-Karamehmedović
Snimci Privatni album

Iako je po struci dipl. pravnica, kreativan duh koji posjeduje udaljio je Lejlu Selimović od učmalosti pravne administracije i diplome u koju je uložila mnogo truda i rada, te joj podario izazovnu radnu sredinu: Wood Surgery, radionicu za restauraciju, reparaciju i redizajn u kojoj vraća sjaj i svrhu starim i neiskorištenim komadima namještaja. Ova 37-godišnja Zeničanka restauriranjem i reparacijom se uspješno bavi već sedam godina, a u posao kojim se niko nikada nije bavio u njenoj porodici odlučila se upustiti sama i krenuti doslovno od nule.
Priča o radionici Wood Surgery nastala je i razvijala se, kaže Lejla, spontano i neproračunato, iz čiste ljubavi i potrebe da se radi i stvara. “U jednom trenutku, dok sam uređivala vlastiti životni prostor, uvidjela sam da se od starog, naizgled dotrajalog namještaja mogu dobiti fantastični komadi. Počela sam istraživati, učiti o drvetu i dizajnu, posmatrati na drugi način stvari koje do tada nisam opažala, raspitivala sam se kod majstora, počela kupovati alat i opremu koju do tada nisam poznavala.”

Sama svoja majstorica

Kada je stekla dovoljno vještina, iskustva i samopouzdanja, počela je priča sa radionicom iz koje je do sada izašlo na stotine restauriranih komada, a svaki dan pristižu nove narudžbe. Wood Surgery osmišljena je prije svega kao radionica u koju možete donijeti stare, dotrajale komade namještaja koje želite sačuvati od zaborava i dati im novi život. Pored toga, kao zaljubljenica u dobro dizajnirane stare komade namještaja, takve pronalazi i nudi ih uz uslugu reparacije. “To su najčešće fotelje i stolice, jer je tržište pokazalo da su manji komadi najtraženiji, mada je kroz radionicu prošao i veliki broj komoda, kredenaca, noćnih ormarića, stalaka, stolova… Radim i prenamjene: od stolića napravimo tabure, od komode radni stol… Zapravo, cijela priča je u tome da motivišem ljude da ne bacaju stare komade namještaja, nego da im pruže još jednu šansu”, kaže nam Lejla.
Sve vezano za restauraciju i popravke starog namještaja učila je sama. Postojala je, kaže, samo velika želja i ljubav prema ovoj vrsti posla. “Niko u porodici nije bio stolar, nismo imali radionicu, živjela sam u stambenoj zgradi. Počela sam raditi u sobi, pa na balkonu, a onda iznajmljivala prostor u kojem sam radila. Kada sam procijenila da je ovo definitivno moj poziv, odlučila sam kupiti vlastiti prostor, koji sam adaptirala u malu radionicu u blizini stana u kojem živim. Cjelokupnu organizaciju posla, nabavku, narudžbe, dogovore sa klijentima, rad u radionici, organizaciju transporta, radim sama. Sestra mi pomaže oko administracije i imam nekoliko saradnika koji obavljaju dio posla koji ne mogu raditi sama, kao što su tapetar i stolar, koji na mašinama izradi dio koji nedostaje.”
Lejla kaže da je posao restauracije namještaja dugotrajan, prašnjav i nepredvidiv, a nekada se zna desiti i da radi sa predmetima koji su stari 50 godina. U takvim slučajevima, proces rastavljanja namještaja poseban je izazov. “Šarafi su puni korozije, ekseri napuknuti, na komadu su barem tri različita sloja farbe, sjedište stolice je barem dva puta tapacirano, neki dijelovi nedostaju ili su napukli, drvena konstrukcija je nagrižena crvotočinom… Nakon što riješim svaki od ovih ‘problema’, palim hoblericu i pristupam šmirglanju. U međuvremenu sam sa kupcem dogovorila nijansu u kojoj radimo drvo, nijansu za štof… Svaki komad treba rastaviti i ponovo zalijepiti, potom slijedi tehnika završne obrade drveta, koja može značiti bajcanje, lakiranje, nanošenje ulja, patiniranje, oslikavanje. Sve to zavisi od želje klijenta, ali i od onoga što stari komad dopušta, u dosta slučajeva moramo se prilagoditi starom komadu koji zna biti poprilično zahtjevan. Svaki komad je priča za sebe i nikada ne znate šta je ispred vas dok ga u potpunosti ne rastavite. Rad sa starim komadima je nepredvidiv i zahtijeva potpunu posvećenost, ali i razumijevanje klijenata, koje najčešće imam. U posljednje vrijeme sve više se trudim da prilikom rada što više sačuvam originalan dizajn.”

Potencijal u otpadu

Nevjerovatan je potencijal u komadima namještaja koje većina ljudi smatra otpadom, kaže Lejla. Do velikog broja komada došla je upravo kada su ih ljudi odlučili izbaciti iz kuće. “To su komadi koji skupljaju prašinu u podrumima, garažama, tavanima, vikendicama. Kupujem ih po simboličnim cijenama, često mi ih ljudi i poklanjaju, obilazim buvljake, tražim na internetu; ako neka firma radi licitaciju starog namještaja – što je rijetko, jer su procedure besmislene – i tu ću se pojaviti.”
U Lejlinoj radionici najčešće svoj novi život traže stolice i fotelje iz ‘70-ih i ‘80-ih godina, a iza svakog komada namještaja stoji priča za koju se nada da će imati sretan kraj. “Posebno me raduje kada vidim krajnosti: mjesto gdje je komad pronađen i gdje na kraju završi. Znalo se desiti da komad koji sam pronašla na krupnom otpadu završi u prostoru fensi hotela na moru. U Zenici je nedavno otvoren studio Elosso, u kojem se mogu pogledati i kupiti komadi koje restauriram, a uz svaki je napisana priča koja ga prati. Ljudi koji donose predmete na restauraciju često su emotivno vezani za njih jer im bude sjećanje na neku osobu ili mjesto u kojem su živjeli i žele ga sačuvati po svaku cijenu.”
Svaki komad koji je dobro dizajniran i ima zdravu konstrukciju od drveta je inspirativan za rad, kaže Lejla, koja se bezbroj puta uvjerila u kvalitetan način izrade starog namještaja. “Stolari i tapetari su zaista bili umjetnici. Ne mogu ni zamisliti koliko vremena i truda se nekada ulagalo u jedan naoko običan komad. Zbog toga ne čudi što neki od takvih komada i dalje traju i drže se bolje od stolice koju smo kupili prije pola godine na sniženju. Kako god, ljudi koji naručuju komade iz moje radionice su dokaz da itekako postoje oni koji cijene kvalitet i dobar dizajn.”

 Gracija 403, 27.11.2020.

Pročitaj još
Related

Kako smo proslavili Gracijin rođendan u Tuzli

Jeste, rođendan Gracije je bio u aprilu, ali su...

AVALON PRODUKCIJA PREDSTAVLJA KONCERT AMIRE MEDUNJANIN U SKENDERIJI

Svjetski priznata umjetnica Amira Medunjanin 22. jula će održati...