Piše Amra Zvizdić
Foto Studio Zeta
Modna industrija je, kao važna grana svjetske ekonomije, posljednjih nekoliko sedmica na teškom ispitu. Stagnacija privrede, uzrokovana pandemijom virusa COVID-19, zasigurno će se odraziti i na modu, koju u Bosni i Hercegovini nerijetko doživljavamo kao sporednu granu industrije. Ipak, u zemlji kao što je Italija, modna industrija ima značajan udio u državnom BDP-u sa ukupnim prihodom od 22 milijarde eura u 2019. godini. Ekonomske posljedice koje neminovno slijede uzrokovat će promjene modnom ekosistemu koje će, nadati se, doprinijeti njezinoj pozitivnoj transformaciji. O modi u jeku pandemije i modi kakvu možemo očekivati u budućnosti, razgovarali smo sa Maurom Galligarijem i Gesom Isajem, osnivačem i menadžerom najvećeg modnog showrooma u Italiji− Studija Zeta. Galligari i Isaj se trenutno nalaze u Milanu u kojem, kao vječni optimisti, i dalje rade i nadaju se brzom okončanju krize.
Možda je najprikladnije da vas u ovom trenutku pitamo kako ste? Kako pandemija uzrokovana virusom COVID-19 utiče na vaš svakodnevni život u Milanu?
– U ovom trenutku, situacija u Milanu i ostatku Italije nije jednostavna. Nažalost, nakon što se pojavio u Njemačkoj, virus se jako brzo proširio na Italiju i čini se da smo mi bili druga država u Evropskoj uniji koju je zahvatio. Talijanski državni zakoni strogo regulišu ovo vanredno stanje, tako da su sve prodavnice, robne kuće, restorani, kafići, kina i pozorišta zatvoreni. Ono što je otvoreno jesu apoteke i supermarketi u kojima se jednom sedmično snabdijevamo osnovnim životnim namirnicama. Naš svakodnevni život danas izgleda drugačije. Vrijeme najviše provodimo u kućama, strogo se pridržavajući svih naredbi i preporuka talijanske vlade. Vjerujemo da će se ovo vanredno stanje uskoro okončati. Naša očekivanja su da će virus biti “pod kontrolom” za nekih mjesec dana, kao što je to bio slučaj u Kini.
Pretpostavljamo da su sve vaše poslovne aktivnosti trenutno stavljene na čekanje?
– Naš državni zakon, između ostalog, zabranjuje robnim kućama da rade za vrijeme vanrednog stanja. To svakako podrazumijeva i naš Studio Zeta. Mi, srećom, i dalje možemo obavljati svoje B2B aktivnosti, tako da smo na neki način i dalje otvoreni. I dalje svojim poslovnim partnerima i kupcima pružamo korisničku podršku, a dobavljačima i klijentima svu potrebnu logističku pomoć. Naši brojevi telefona su i dalje dostupni, kao i naše e-mail adrese. Naš tim zapravo radi regularno, strpljivo čekajući da se ovo stanje okonča. Možda će ovo zvučati čudno, ali mi i dalje radimo normalno. Mnogi od nas su i dalje u našim kancelarijama u Milanu. Trudimo se poslovne aktivnosti obavljati neometano, sve dok nam gradske vlasti ne sugerišu drugačije. Državno Ministarstvo rada i socijalne politike je, za vrijeme trajanja pandemije, predstavilo novi model rada− Smart Working− ali još uvijek nije bilo potrebe da ga implementiramo u Studiju Zeta.
Studio Zeta je showroom koji je otvoren gotovo čitave godine. Kako ovo trenutno zatvaranje vašeg fizičkog prodajnog prostora utiče na poslovni proces?
– Utiče negativno, naravno. Ipak, mi smo trenutno posvećeni pripremi naše sljedeće prodajne kampanje. Bit će to samo jedna kampanja, što je promjena u odnosu na dosadašnje poslovanje. Kampanja će obuhvatiti kolekcije i za žene i za muškarce, i počet će 19. juna 2020. godine. Kada ponovo otvorimo vrata svog showrooma vjerovatno ćemo više pozornosti usmjeriti ka digitalizaciji svojih aktivnosti.
Možete li u ovom trenutku pretpostaviti kako će izgledati budućnost Studija Zeta nakon okončanja pandemije?
– Budućnost će vjerovatno biti znatno drugačija. Ključna riječ u ovom trenutku je digitalizacija. Pri tome mislimo na digitalizaciju svih sektora, što uključuje i način na koji kreiramo odjeću, sample kolekcije i sl. Ono što je najvažnije jeste digitalizacija kanala distribucije i prodaje.
Kako će se ova pandemija odraziti na industriju mode općenito?
– Sigurno da će biti jako teško izaći iz nezavidne situacije u kojoj će se modna industrija naći po okončanju vanrednog stanja. Neke postavke unutar modnog ekosistema će se morati resetovati. Često pričamo o održivosti u modi, ali je pitanje koliko se taj koncept zaista primjenjuje u realnosti. To je jedan od principa koji će se zasigurno više implementirati, a modni dizajneri će trenutno stanje društva i svijeta zasigurno reflektirati u svojim budućim kolekcijama. Što se nas tiče, Studio Zeta će svoj showroom napraviti više digitalnim. Radimo u ovom pravcu i pregovaramo sa najznačajnijim internacionalnim tržištima kako bismo to postigli. Unutar našeg milanskog showrooma, reorganizovat ćemo jedan veliki prostor isključivo za organizaciju video i foto snimanja.
Imajući u vidu da je Milano značajna modna metropola, kako će se ovo odraziti na milansku modnu scenu?
– Mi se trudimo ostati pozitivni, vjerujući da će se do ljeta ova situacija stabilizirati. Ono što za sada znamo jeste da će se datumi održavanja sedmice mode mijenjati. Muška sedmica mode će biti organizovana od 19.do 22. juna, a ženska od 22. do 29. septembra 2020. godine.
Kao cijenjen i etabliran modni showroom, redovno ste prisutni i u drugoj modnoj metropoli− Parizu. Vjerujete li da ćete morati otkazati svoje daljnje aktivnosti u Francuskoj ove godine?
– Kao što smo već rekli, vječni smo optimisti i vjerujemo da će do ljeta ovaj problem biti riješen. U Parizu suza sada također najavili samo odgode modnih dešavanja, tako da će se iduća sedmica mode održati od 2. do 8. oktobra 2020. godine.
Šta je ono što možemo naučiti iz ove krizne situacije? Šta moramo mijenjati?
– Ideja globalizacije će se morati mijenjati. Iako bi se proizvodnja odjeće morala usmjeriti ka lokalnim nivoima, manji brendovi bi ovakvu situaciju mogli iskoristiti kao šansu za veću vidljivost. Tek kada dođemo u ovakvu situaciju, uviđamo izazove proizvodnje koja je organizovana na velikoj udaljenosti. Iskreno se nadamo da ćemo u budućnosti svjedočiti smanjenju obima masovne proizvodnje. Krojački ateljei i manji modni brendovi će možda konačno dobiti priliku za ulazak u određene robne kuće i prodajne objekte općenito.