Uspomene s putovanja možete flaširati. Destilirani u nekoliko kapi, u bočicu stavljamo polja lavande južne Francuske, litice Irske ili užurbane ulice New Yorka. Povremeno ih pomirišemo i prepustimo se vremenu kada smo bili tamo, uronjeni u prekrasne krajolike ili izgubljeni u zabačenim ulicama. A šta ako bismo, umjesto uspomena koje ponovo proživljavamo kada se vratimo kući, te esencije učinili središtem naših putovanja?
Šta ako bi oštar miris joda i morske trave u dinama Flandrije, aroma limunovih nasada u Italiji ili primamljiv miris slatkih i slanih palačinki u uličicama Montmartrea određivali hoćemo li skrenuti desno ili lijevo, kao da slijedimo osjetilne mape koje prate mirise grada? Tada bi naše putovanje, doživljavanje mjesta i percepcija svijeta oko nas postali duboko emotivno iskustvo koje govori o tradicijama, zaboravljenim pričama, svakodnevnom životu i prirodi. Ne ograničavajući se na gledanje, slušanje, dodirivanje ili degustaciju, već na korištenje petog čula, mirisa, kao kompasa, ideja je koja stoji iza olfaktivnog turizma. Nakon „turizma spavanja“, hoće li ovo postati novi trend?
Moć mirisa
Olfaktivni turizam znači putovati i posjećivati neko mjesto vođeni čulom mirisa. Miris je u središtu svega, određuje plan putovanja, oblikuje ono što će postati uspomena i utiče na to s kim i kako ćemo doći u kontakt i na šta ćemo naići. Čini se da ovaj pristup potencijalno može odmor učiniti multisenzornim trenucima vođenim nekom vrstom emocionalne geografije, gdje nas miris metvice može navesti da posjetimo određeni spomenik, ili nas smrad pokvarene ribe može dovesti do toga da upoznamo ovu a ne onu osobu.
Kako objašnjava Rachel Herz, neuronaučnica sa Univerziteta Brown i stručnjakinja za psihološku nauku o mirisima, miris je jedino čulo koje je direktno povezano s pamćenjem i centrima za emocionalno učenje u mozgu.
Među pet čula miris je najrazvijeniji, sposoban – čak i na nesvjesnom nivou – da evocira osjećanja, uspomene, slike, katalizirajući do 75% naših dnevnih raspoloženja. Skup mirisa prisutnih u nekom prostoru ili miris osobe u nama pobuđuje emocije koje generiraju ugodna ili neugodna sjećanja, vraćaju nas u prošlost i utiču na naše raspoloženje.
Senzorni marketing
Adriana Madzharov, viša predavačica senzornog marketinga na Univerzitetu u Bathu, analizirala je kako mirisi mogu uticati na ponašanje ljudi, uključujući i putnike. Ili, s druge strane, kako ga turistički sektor može iskoristiti da utiče na putnike. To je koncept koji je već razvio senzorni marketing, koji proučava kako i gdje širiti određeni miris u okruženju kako bi ga učinio privlačnijim. Naprimjer, toaleti i ulazi često mirišu na limun jer je on čest u higijenskim proizvodima pa te citrusne note povezujemo s pojmom čistoće. Aroma kafe čini da se ljudi osjećaju energičnije i budnije, pa bi bila savršena za raspršivanje u hotelskim konferencijskim sobama kako bi se poboljšala kognitivna performansa poslovnih putnika.
Istraživanje Adriane Madzharov također je pokazalo da mirisi mogu uticati na ljudsku percepciju prostora: topli mirisi poput cimeta i vanilije daju osjećaj fizičke bliskosti, čineći prostore zauzetijim ili pretrpanijim, dok oni svježi poput mente i eukaliptusa imaju suprotan efekat.
Nove olfaktivne destinacije
Turističke agencije i hoteli (kao što su Marriott, Sheraton i Hilton) već dugo koriste precizne ili prilagođene mirise kao alat za brendiranje, prepoznatljiv detalj koji kupci mogu odmah povezati sa svojim nezaboravnim iskustvom, a sada to isto čine mnogi muzeji. Prije dvije godine, Muzej Ulm u Njemačkoj, zajedno s timom iz evropskog istraživačkog projekta Odeuropa, odabrao je neka umjetnička djela koja prikazuju mirisne elemente, poput cvjetnih vrtova ili raskošno postavljenog stola, kako bi ih parfimeri iz International Flavours and Fragrancesa rekonstruirali. Zahvaljujući projektu Follow Your Nose, posjetioci su mogli mirisati slike, imajući senzorno iskustvo onoga što je prikazano, koje prevazilazi samo gledanje.
Put tamjana
Također u sklopu projekta Odeuropa, Amsterdamski muzej organizirao je City Sniffers: A Smell Tour of Amsterdam’s Ecohistory, obilazak s vodičem upotpunjen „zagrebi i pomiriši“ mapom kako bi posjetioci mogli osjetiti mirise grada, od smrada kanala do primamljive arome vafla, te ga upoznati i na taj način.
I Casa Vicens u Barceloni nudi olfaktivnu turu. Pod vodstvom stručnog vodiča, otkrit ćete prvu Gaudijevu kuću dok budite svoja osjetila vizuelnim i olfaktivnim obilaskom svih prostorija, a obilazak je kreirao parfimer i umjetnik Ernesto Ventós kako bi doživjeli ovo remek-djelo na autentičan način.
Na Arapskom poluotoku nalazi se Put tamjana, u Maroku Dolina ruža, u Italiji Staza limuna… Mnogo je mogućnosti za otkrivanje, ali ako ne možemo putovati fizički, možemo posjetiti daleke zemlje kroz mnoge parfeme inspirirane gradovima ili određenim mjestima, kao što je linija City Exclusives brenda Le Labo koja rekreira olfaktivni ugođaj raznih lokacija širom svijeta, od Amsterdama i Pariza do Miamija i Tokija; ili parfem Mandarino di Sicilia kuće Perris Monte Carlo s citrusnim notama koje obavijaju čula kao da smo na mediteranskom otoku; ili Dirty Heaven brenda Born to Stand Out, koji hvata suštinu užitka, radosti i ekstaze raja.