Napisala Mersiha Drinjaković
Snimio Nikola Blagojević/Spektroom
Evropska filmska nagrada (EFA) utemeljena je krajem osamdesetih s namjerom da bude evropski pandan američkom Oscaru. I mada mu nije uspjela parirati kada je u pitanju glamur i široka vidljivost, radi se o jednoj od najprestižnijih nagrada koje jedan film može dobiti.
A čak tri evropska Oscara osvojio je film Quo vadis, Aida?, iza kojeg stoje rediteljsko-producentski bračni par Jasmila Žbanić i Damir Ibrahimović: proglašen je najboljim filmom, Jasmila najboljom rediteljicom, a Jasna Đuričić najboljom evropskom glumicom. Istorijski je to uspjeh, jer nijedan dugometražni igrani film iz regije nije dosad proglašen najboljim na dodjeli EFA-inih nagrada, niti je iko od regionalnih reditelja dosad dobio nagradu za režiju.
Bile su to posljednje u nizu međunarodnih nagrada koje je u ovoj godini filmska priča o srebreničkom genocidu osvojila na svom putu koji je započeo 2020. premijerom u Veneciji. Nemoguće je pobrojati sve, ali recimo ono najvažnije: Aida je bila nominirana za Oscara, kandidat za najbolji film na stranom jeziku. A za kraj godine, stigla je i nominacija, sa još dva filma, za LUX 2022. – evropsku filmsku nagradu publike, koja se dodjeljuje u junu 2022.
Jasmila je, to već znaju svi, i filmski znalci i publika, izgrađena rediteljica koja ne pravi kompromise, autentična umjetnica koja kroz film izražava hirurški precizno ono što ne polazi za rukom ni najvećim oratorima među nama. Njezina Aida je priča sa kojom je valjalo izaći na kraj jer težina tematike nas pritišće jednako i 26 godina poslije, a Jasmila ju je odlučila ispričati kroz vizuru žene, majke, i genocid o Srebrenici učiniti vidljivijim više nego ikad. I učinila nas ponosnim zbog načina na koji je to učinila, a ti su nam trenuci ponosa tako rijetki da ih čuvamo poput pravih dragocjenosti. I na tome joj hvala.