Napisala Vedrana Božinović
Prošlo je vrijeme svođenja računa za prethodnu godinu. Zna se ko su najpopularniji, najnepopularniji, najbolje i najgore obučeni, zna se šta smo voljeli, slušali, jeli, pili, o čemu smo razgovrali i o čemu šutjeli… Januar je idealno vrijeme da saznamo šta ćemo raditi u sljedećoj godini. I da se psihički spremimo na ono što nas u njoj čeka. Svjetski sociolozi napravili su listu svjetskih trendova za godinu u kojoj će najpopularnije riječi biti sukob i tolerancija. Već po ovome vidi se da je 2007. nastavak godina protivrječnosti koje su iza nas. Godina ekstrema koji će se još više udaljavati, donosi, međutim, i zanimljive nove trendove. Povratak tradiciji, poštivanje osobenosti, pronalaženje izgubljenog samopouzdanja, brigu za djecu i dozvolu da se izborite za sva svoja prava.
Volimo li trendove?
Gdje smo u svemu tome mi? Zemlja koja definitivno voli slijediti svjetske trendove, no koja definitivno nema novaca da bi izdržala njihovo pojavljivanje i gašenje, i ranije je nalazila načine da sve što se u svijetu pojavi prilagodi, sažvaće i svari na svoj specifični način. Naredna godina se po tome sigurno neće razlikovati od prethodnih. Ovo je lista najpopularnijih svjetskih trendova za 2007. godinu i naša modifikacija istih.
HOME BASE BUSINESS
Prema nekim svjetskim podacima, svakih 45 sekundi pokrene se novi home base business ili posao od kuće. Nema podataka koliko se ovih poslova zaista i održi, no ono što je najprivlačnije kod rada od kuće jeste mogućnost da budete sami svoj šef, određujete vlastito radno vrijeme i radite ono što ste oduvijek željeli. U zemlji u kojoj je nezaposlenost u konstantnom porastu, ovo je dobrodošao svjetski trend za 2007. godinu. Ukoliko stvari isplanirate kako treba, ukoliko ste spremni na mala žrtvovanja i ukoliko imate podršku, neće vam biti teško pronaći nešto što ste oduvijek željeli da probate, a nikada niste imali priliku.
OBLINE SU SE VRATILE
Iako to još uvijek nije vidljivo ako se pogledaju modni magazini, televizija i svijet oblačenja, obline su jedan od svjetskih trendova 2007. godine. Malo zbog toga što je oko 12 posto ljudi koji nastanjuju Sjevernu Ameriku i Evropu gojazno, a malo i zbog toga što je anoreksija, kao odgovor na slike idealnih tijela, postala bolest tinejdžera širom svijeta. Obline su oduvijek bile trend među stanovnicima BiH, koji u ovom slučaju još uvijek idu zlatnom sredinom, tako da se tu teško ima šta dodati. Osim, možda, da je ključna stvar u svjetskom povratku oblina pokušaj da se onim nesigurnim i nezadovoljnim izgledom vrati samopouzdanje. Zato neka povratak oblina kao svjetskog trenda u BiH bude prihvaćen kao povratak samopouzdanja.
KONTROLA TEŽINE
Iako se, dakle, obline vraćaju, umjerenost u svemu, pa i kada je o njima riječ, ostaje svjetski trend. Kontrola težine jedno je od najvažnijih zdravstvenih pitanja vremena u kojem živimo. I ako je do sada bilo popularno primjenjivati jedan te isti režim prehrane za sve, od sada će u svijetu, u kojem kulinarstvo postaje umjetnost a kuhari medijske ličnosti, ishrana postati personalizirana. Odnosno, svjetski trend 2007. je da svaki ukućanin ima vlastiti režim ishrane kojeg se mora pridržavati kako bi bio zdrav i kontrolirao svoju težinu. Veliko je pitanje da li će ovaj trend pravilno zaživjeti i u BiH u kojoj se polako gubi običaj zajedničkih ručkova. Ili će biti shvaćen tako da svako jede ono što voli. Što ni u kom slučaju neće popraviti kućne budžete. No, ni zdravstvene kartone.
VODA POSVUDA
Ispostavilo se da ni ono čime smo se ponosili oduvijek nije baš onako kako izgleda. Ispitivanja su potvrdila da se voda koju piju građani BiH gotovo ne razlikuje po zagađenosti od vode u ostatku Evrope. Istina je da je još uvijek imamo dovoljno, no čini se da će trend 2007. godine u našoj zemlji biti nešto što je u svijetu već prihvaćena stvar – umjesto sa česme, pit ćemo je iz flaše.
ORGANSKA HRANA
Ono što se u svijetu tokom 2006. godine naziva trendom halal hrane, kod nas je stiglo prije nekoliko godina. U bh. prodavnicama je već neko vrijeme moguće naći jasno označenu hranu koja ima potvrdu da je dozvoljena za konzumiranje vjernicima. No, tek se odnedavno pojavio trend hrane proizvedene organskim putem, koji je svijet već odavno usvojio. Sa organski uzgojenom hranom koja nam dolazi kao trend 2007., morat ćemo se odreći još jednog mita – kako je sve što smo do sada kupovali na pijaci bilo zdravo i drugačije od onoga što jedu u ostatku svijeta.
SIGURNOST I PRIVATNOST
Ove dvije magične riječi postale su pitanja oko kojih se lomi najviše kopalja u suvremenom svijetu. Sa prijetnjama terorizma i opasnostima krađe identiteta putem kartičnog poslovanja, koje je apsolutno jedini način vršenja transakcija u svijetu, sukobljene strane raspravljaju o tome da li privatnost ugrožava sigurnost i koliko privatnosti je dozvoljeno da bismo se osjećali sigurnima. Sigurnost je pitanje koje se sve češće postavlja i u našoj zemlji u kojoj je, valjda, svima jasno da je davno prošlo vrijeme kada smo nosili ključeve oko vrata i ostajali sami kod kuće poslije škole. Jedina opasnost je u tome da se privatnost ne nastavi tretirati kao magična riječ koja ti dozvoljava da unutar svoja četiri zida radiš sve, uključujući i ono što ugrožava sigurnost tvojih najbližih.
STATI U SVOJU ZAŠTITU
Ovo je logičan nastavak prethodnog trenda. Sigurno je da za njega uvelike treba zahvaliti svim ženama koje su tokom 2006. hrabro progovorile o stvarima o kojima se u našoj zemlji trendovski ne govori. Stati u zaštitu svojih prava trend je koji se u svijetu podrazumijevao odavno – mnogo prije nego je boriti se za sebe svim raspoloživim zakonskim sredstvima postao trend u BiH. Nije normalno prolaziti kroz psihičko ili fizičko nasilje u vlastitom domu, nije normalno biti ponižavan na poslu, nije normalno biti obilježen kao drugačiji zbog svojih seksualnih, vjerskih, nacionalnih, spolnih pripadnosti. Činjenica jeste da sve ovo odavno piše u zakonima BiH. Za nadati se da će pokrenuti trend 2007. dovesti do toga da se slova zakona počnu provoditi.
UKRASTI TRENUTAK
Otkako su mobilni telefoni postali trend, teško da postoji ijedan trenutak u kojem čvrsto odlučimo kako nismo tu ni za koga. Svjetski trendovi spa odmarališta ili dnevnih tretmana u našoj zemlji zaživjeli su kao par sati u kojima se mobilni telefon brižljivo spušta pored stola za masažu kako bi bio nadohvat ruke čim zazvoni. U svijetu se javlja novi trend – nisam tu ni za koga, osim za sebe samog, i njega bismo trebali objeručke prihvatiti. Tokom 2007. ukrasti trenutak trebalo bi postati češće – zahtijevati vrijeme samo za sebe.
PERSONALITY ILI ĐAVO JE SAKRIVEN U DETALJU
Otkuda odjednom tolika količina glasnogovornika? Zašto je sve više kompanija u našoj zemlji koje se odlučuju reklamirati koristeći samo jedna te ista lica? Zato jer smo počeli sa praćenjem apsolutnog svjetskog trenda za narednu godinu koji kaže kako je sve lično. Više se ne gleda šuma, nego drvo. Prenijeto na pojedinca, ovo znači kako sve treba biti personalizirano. Od načina na koji se oblačite, govorite, razmišljate, obavljate poslove… Nije nužno mijenjati sebe ili druge, kažu svjetski sociolozi, nego pokazati po čemu sam ja drugačiji od ostalih i prihvatiti različitost onih koji me okružuju. Đavo je sakriven u detalju mogla bi biti domaća definicija ovoga trenda. Naravno, shvaćena na pravi način koji ne podrazumijeva egzorcizam.
RETRO
Predviđa se da će, što nije ništa novo, na modnim pistama tokom 2007. ponovo defilirati prerađeni modeli iz neke davne modne prošlosti. Retro bi mogao biti široko prihvaćen modni trend 2007. godine i u našoj zemlji, s obzirom da je sve više onih sa prosječnim mjesečnim prmanjima od 450 KM, što ne ostavlja mnogo prostora za modne manevre. Mi volimo pratiti trendove razvijenog svijeta, bez obzira na njihovu cijenu. Zato bi ovaj modni trend u BiH trebao biti više nego dobrodošao. Sve što je potrebno jeste iskopati stare i zaboravljene stvari ili se uputiti u jedan od second hand shopova, koji su također svjetski trend.
BEŽIČNOST
Tehnološka čuda bežičnih zvučnika, telefona, slušalica, TV prijemnika prestat će se tokom 2007. primjenjivati u međuljudskim odnosima. Iako je tehnološki napredak “in”, svjetski sociolozi kažu da je nepovezanost počela da se prenosi i na međuljudske odnose. Zato je svjetski trend 2007. povezivanje. I on dolazi taman na vrijeme za BiH u kojoj smo se oduvijek ponosili jakim vezama, a sada smo ih, čini se, počeli gubiti. Brakovi, djeca, porodica i prijatelji koji se i susreću oči u oči a ne dopisuju mailom, makar živjeli u istom gradu, u svijetu su opet u modi. U našoj verziji ovoga trenda treba se postarati da ih se zadrži.
REALITY SHOW
Ukoliko je nešto već dosadilo i u našoj zemlji koja tek pomalo prati svjetske trendove, to znači da je generalno vrijeme da se s tim stane. Zvijezde preko noći i praćenje običnih života običnih ljudi postali su toliki svjetski trend da gotovo svaka druga televizijska emisija u svijetu nosi u sebi pridjev “reality”. Realnost je nešto protiv čega se već počinju buniti trendseteri za narednu godinu. Velika braća, kamere po stanovima i izlazak iz anonimnosti na osnovu običnosti bit će nešto protiv čega će se svijet boriti tokom 2007. godine. Realnost nam je oduzela magiju, kažu svjetski sociolozi. Konkretno, nama je donijela vladavinu mediokritetstva i zaglupljivanje. Zato ovaj svjetski trend protiv realnosti treba svakako podržati.
NABRZINU
Jedemo u ekspres-restoranima, imamo ekspresno biranje na mobitelima, automobili su sve brži, mada se zbog sve većih gužvi kreću sve sporije…. Pitanje je za šta štedimo vrijeme? U svijetu se odavno pojavio trend tzv. spore hrane u kojoj se uživa satima, koja se vari prirodnije i koja podrazumijeva mnogo razgovora s ljudima s kojima dijelite stol. Kako s hranom tako i s svim ostalim. Infarkti u četrdesetim godinama nisu slučajno sve rašireniji. Lagano pritiskanje kočnica kao svjetski trend obavezno treba usvojiti i kod nas. Da se ne desi da ubrzamo do te mjere da bi svako kočenje moglo biti bolno.
SMANJIVANJE
Aparati nisu slučajno sve manji. Čini se da se smanjuju proporcionalno sa životnim prostorom. Planeta je prenatrpana, kažu stručnjaci, koji su već u panici šta će se desiti ukoliko se nastavi smanjivati raspoloživi nam prostor za život. U svemu tome svjetski trend u narednoj godini bit će osvojiti onaj prostor koji nam je dat. Kako slobodno živjeti u sve manjim kutijama od stanova, sa sve manje mjesta na koja se može pobjeći od ljudi, sirena, buke i smoga bit će pitanje koje ćemo morati postaviti u ovoj godini. Oko nas se sve smanjuje, no to nikako ne znači kako se i sami trebamo smanjiti. Ključ je, smatraju svjetski sociolozi, u povećavanju stepena tolerancije. I ovu rečenicu treba zapamtiti u 2007. godini.
MODERNIZIRANA TRADICIJA
Ukoliko konkretno želimo opisati ovaj svjetski trend za tekuću godinu u našoj zemlji, onda je dovoljno reći Mostar Sevdah Reunion. Predviđa se da će poštivanje onoga što je izvorno za svaki prostor postati u ovoj godini još izraženije. Prilagođeno zahtjevima modernog čovjeka, to će se vidjeti u svemu – u hrani, odjeći, obući, muzici, modi… Pitanje da li će se vidjeti u ovoj zemlji zavisi od toga koja će zemlja prije nas prisvojiti nešto što je naše i to proglasiti svojim.
USVOJENE MAME I TATE
Svijet je doživio baby boom. Džetseteri se gotovo takmiče u tome ko će usvojiti više djece različitih nacionalnosti, boja kože i sa egzotičnijeg dijela svijeta. Usvajanje je postao legitiman način širenja porodica. Trend usvajanja djece će se nastaviti. Zanemarimo li procenat onih koji to rade kako bi bili u folu, ovo je vjerovatno i najhumaniji trend 2007. godine. Na koji se treba ugledati.
NEBITNOST GODINA
Četrdesete su nove dvadesete, kažu svjetski trendseteri. Zapravo, godine su potpuno prevaziđene. U svijetu kozmetičkih zahvata koji se mogu obaviti na pauzi za ručak, krema i pomada koje peglaju i zatežu, odjeće koja se pravi u svim veličinama, u svijetu koji priznaje obline, nesavršenosti, ličnost – ukratko, u idealnom svijetu 2007. godine, to koliko ste stari ocjenjivat će se po vašoj spremnosti na rizike, avanture, volji za životom i ljubavi koju imate prema samome sebi.