NaslovnicaZDRAVLJEStajanjem do zdravlja

Stajanjem do zdravlja

Ljekari upozoravaju: jedan sat sjedenja štetniji je od jedne cigarete!

Sjedenjem ćete dobiti nešto više od 3 kg masnog tkiva godišnje, što se nekoliko puta uvećava kod osoba koje sjedeći rade, a pogotovo ako nisu aktivne ni poslije radnog vremena. Sjedenje i neaktivnost su pogubni za zdravlje – tvrdi dr. John Buckley sa britanskog Univerziteta Chester. Doktor je ustanovio problem, ali i ponudio jednostavno rješenje koje glasi – ustanite! Obično stajanje, koje ne podrazumijeva koračanje, trčanje ili poskakivanje, tokom najmanje tri sata dnevno, sagorijeva oko 140 kalorija. To je veoma važan podatak, jer je dobro za liniju, za držanje i cirkulaciju. “Čovjek nije stvoren tako da bi većinu vremena sjedio”, smatra Buckley, napominjući da pored toga što sjedimo na radnom mjestu, sjedimo u automobilima, pred televizorom i dok jedemo. Zbog toga preporučuje da radimo stojeći, postavljajući kompjuter na dovoljno visok radni sto.

Kampanje protiv sjedenja

Mada se na običan radni sto može postaviti nosač za kompjuter s podešavanjem visine, proizvođači namještaja su iskoristili priliku i na tržištu je naglo porasla ponuda: takozvani standing desk može se naći po cijeni od 1.400 do 1.600 dolara. Steelcase, koji prodaje kancelarijski namještaj Intelu, Appleu i Googleu, naprimjer, prvi je izradio luksuzni model s ugrađenom trakom za trčanje sa cijenom od 4.000 dolara i više. Uslijedile su zatim i mnogobrojne “antisjedeće” kampanje, a prednjačili su američki časopisi s upozorenjima u stilu – sjedenje je novo pušenje. Mislite da je malo pretjerano upoređivati štetnost sjedenja i nikotina po zdravlje? Možda. Bilo bi svakako nemoguće ubijediti proizvođače namještaja da na kutijama sa stolicama ili stolovima standardne visine napišu “ozbiljno ugrožava zdravlje”. Ali, u to vjeruju u Kaliforniji, gdje je najviše zagriženih pristalica stajanja na radnom mjestu. “Stolica će nas ubiti. Sjedenje je neprirodan položaj, a zamislite kad to radite svakodnevno  devet ili deset sati”, upozorava James Levine, američki endokrinolog.

Nije ovo prvi put da stižu upozorenja ljekara o tome kako je sjedenje štetno. Prošle godine su u British Journal of Sport Medicine objavljeni rezultati istraživanja provedenog u Australiji: svaki sat sjedenja pred televizorom skraćuje život za 22 minuta. Dakle, tačno dvostruko više nego jedna cigareta – 11 minuta. Estetsko pitanje održavanja vitkosti je sporedno, jer naučnici tvrde da sjedenje reducira stvaranje enzima pod nazivom lipoproteinska lipaza. Zbog djelovanja na trigliceride taj enzim ima važnu ulogu u transformaciji lošeg u dobar holesterol, kao i kod metabolizma šećera koji ima uticaj na razvoj dijabetesa. Mogu li 100 sklekova ili trbušnjaka, naprimjer, poništiti negativan uticaj predugog sjedenja? Intenzivnija fizička aktivnost može pomoći u sagorijevanju kalorija, ali čim se vratite za radni sto i sjednete, stvaranje enzima nastavlja opadati čak i do 90%.

Uglavnom, poruka o štetnosti sjedenja počinje se širiti zbog različitih motiva, estetskih, zdravstvenih, ali i nešto suptilnijih, skoro etičkih – kako bi se podigla svijest o tome da stajanje vodi ka zdravijem stilu života. Tako je, naprimjer,  bruklinski dizajner i programer Arshad Chowdhury posljednje dvije godine na radnom mjestu proveo stojeći. “To mi je promijenilo život. Sjedim samo kad jedem i kad meditiram, ostatak dana provedem stojeći za mojim posebnim radnim stolom koji sam prilagodio ovakvom načinu rada. Nemam pojma kakve su mi vrijednosti holesterola, jer nisam radio krvne nalaze prije ove promjene, ali me više ne bole ni leđa ni vrat. I nemam više problema sa koncentracijom, mnogo sam ekspeditivniji.”


ŠTA MOŽEMO UČINITI

Ako 100 trbušnjaka ne može kompenzirati osam sati sjedenja za radnim stolom, može nam pomoći nekoliko jednostavnih koraka koje ćemo svakodnevno praviti. Osim što ćete se van radnog vremena više kretati, ostavljajući automobil kod kuće, svakih 20 minuta ustanite od radnog stola i hodajte 2 minuta i tako ćete pospješiti metabolizam glukoze. Povremeno ustajanje od radnog stola kako biste protegnuli noge, dok naprimjer razgovarate telefonom, treba postati svakodnevna navika jer je efikasnije od dva sata vježbanja. A ne treba zanemariti ni podatak da su Churchill, Dickens, Hemingway, Einstein i Mark Twain do najgenijalnijih zamisli došli upravo dok su radili – stojeći.