spot_img

Nedavno objavljeno

100 VELIČANSTVENIH GODINA PARFEMA CHANEL N°5

Već cijelo stoljeće Chanel N°5 sinonim je za glamur. S obzirom na to da ovaj parfem slavi stogodišnjicu, osvrnimo se na njegovu historiju. Da li je nastao slučajno ili je rezultat slomljenog srca: koja je istina iza ovog legendarnog parfema?

Priredila Elma Tahirović

Coco Chanel: “Ako želite biti nezamjenjivi, morate biti drugačiji”

Isabella Blow njime je čistila sto. Marilyn Monroe ga je – i to samo njega – nosila u krevet. A Andy Warhol naslikao ga je na devet slika, te ih okačio u Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku. Šta je to zbog čega Chanel N°5 prelazi granice mirisa i mode?
Gabrielle Coco Chanel voljela je da pomjera granice, baš kao i dadaisti i nadrealisti iz njenog vremena. To je dokazala svojim prvim parfemom, lansiranim prije jednog stoljeća, koji je svojom pojavom uzdrmao status quo. U tom trenutku Gabrielle je već bila renomirani couturière, te vlasnica nekoliko butika u Francuskoj. Ali, zlatni eliksir N°5, kristalna bočica i minimalistički logo su bili ti koji su proizveli kulturološki fenomen i učinili je svjetskom zvijezdom.

Biti drugačiji

Prema navodima iz biografije koju je napisala Justine Picardie, Coco Chanel: The Legend and the Life, Gabrielle je parfimeru Ernestu Beauxu bila predstavljena preko njenog ruskog ljubavnika, velikog vojvode Dmitrija Pavloviča. Beaux je rođen u Rusiji i bio je parfimer carevima, ali je odlučio doseliti u Grasse, svjetsku prijestonicu parfema, na jugu Francuske.
Mirisi nastali od samo jedne cvjetne note bili su tada popularni, ali je Gabrielle Chanel željela više od toga. Jednom je izjavila: “Ako želite biti nezamjenjivi, morate biti drugačiji.” Sa tom idejom na umu, Gabrielle je od Beauxa zatražila “umjetni miris“: “Ne želim ružu ili đurđevak, želim mirisnu kompoziciju.”

Chanelova kolekcija za jesen 2001. inspirirana Peticom

Završna mješavina je “posebno bogata i raskošna, sa određenom kompleksnošću”, kazao je Olivier Polge, Chanelov parfimer, tek četvrti u historiji ove modne kuće, a na toj poziciji naslijedio je oca, Jacquesa Polgea, 2015. godine. Chanelov najpoznatiji parfem kombinacija je čak 80 mirisa, među kojima su jasmin iz Grassea, majska ruža, ylang ylang i neroli, ali nijedna nota se ne izdvaja, te se mješavina smatra apstraktnom. Za tu apstrakciju djelimično su zaduženi aldehidi, hemijsko jedinjenje koje je Jacques Polge opisao kao “da malo limunovog soka pospete po jagodama” kako biste naglasili njihov okus. Također su zaslužni što parfem ima pjenušav karakter, poput šampanjca. Iako su se aldehidi i ranije koristili u parfimeriji, nikada nisu u tako velikoj količini. Upravo je ta nekonvencionalna formula tom cvjetnom buketu dala moderan štih – koji je zadržao do danas.

Mistika i privlačnost

Godine 1952., Marilyn Monroe pojavila se na naslovnici Life Magazinea i izjavila da u krevet liježe samo s nekoliko kapljica Chanela N°5

Misterija je druga vitalna komponenta parfema N°5: postoji toliko priča koje okružuju njegov enigmatični nastanak. Neki kažu da je upotreba aldehida u tako velikoj količini sretna nezgoda – da je Beaux (ili njegov asistent) greškom dodao toliko aldehida formuli. Također, postoji i priča da je Gabrielle 1919. sama osmislila miris kada je posjetila laboratoriju u Grasseu, te ožalila smrt ljubavnika Arthura “Boya” Capela. Možda su ove priče integralni dio mistike i privlačnosti ovog popularnog parfema – što je svjesni naum Gabrielline strategije. Na kraju krajeva, imala je dara za marketing.
Nekoliko godina kasnije, Beaux je predstavio svoju verziju događaja: “Mademoiselle Chanel, koja je imala veoma uspješnu couture modnu kuću, zatražila mi je nekoliko parfema koje bi mogla uvrstiti u svoju ponudu. Došao sam da predstavim svoje kreacije, u dvije serije: od broja 1 do 5 i od 20 do 24. Odabrala je nekoliko, među kojima je bio i N°5. ‘Kako bi ga trebalo nazvati?’ upitao sam. Mademoiselle Chanel je odgovorila: ‘Kolekciju haljina ću predstaviti 5. maja, petog mjeseca u godini; neka se onda zove N°5.’ Ovaj broj donijet će joj sreću.”
Odabir broja kao imena parfema bilo je kršenje tradicije – kao i četvrtasta bočica, poput one u kojoj se drži alkohol. U to vrijeme parfemske bočice bile su bogato ukrašene, a imena najčešće poetična. Ali, rizik se isplatio, jer su jednostavan numerički logo i minimalistička bočica postali zaštitni znak luksuza, te veoma prepoznatljivi u mnogim kulturama i statusni simbol, koji se posebno isticao na toaletnim stolovima širom svijeta.

Najmirisnije cvijeće

Supermodel Gisele bila je 2014. zaštitno lice parfema u jednostavnom reklamnom oglasu

Dio aure parfema je bogatstvo sastojaka. “U jednoj maloj bočici parfema N°5 nalazi se preko 1.000 cvjetova, u svoj svojoj punoći”, objašnjava Olivier Polge. Preciznije, u bočici od 30 ml parfema N°5 nalazi se 1.000 cvjetova jasmina iz Grassea te majskih ruža. Cvijeće je uzgojio Joseph Mul, najveći proizvođač cvijeća iz Grassea, tačnije sela Pégomasa; njegova porodica snabdijeva Chanel mirisnim cvijećem još od nastanka N°5. Sada Mul irise, jasmin, ruže, tuberozu i geranijum ekskluzivno uzgaja za Chanel.
Porodica Mul ima zvjezdanu reputaciju u Grasseu po pitanju kvaliteta i mirisa njihovog cvijeća. Već nekoliko generacija bave se održivim uzgojem cvijeća, mnogo prije nego što je to bilo aktuelno – bez vještačkih đubriva. “Kontinuirano unapređujemo tehnike kako bismo dobili najbolje rezultate, bez rizika da iscrpimo naše zemljište”, objašnjava Fabrice Bianchi, zet Josepha Mula. “Cilj nam je da uzgojimo najmirisnije cvijeće, te osiguramo isti kvalitet u budućnosti.”
Radi se o kombinaciji savjesno uzgojenog cvijeća, inovativnosti, glamurozne historije u proteklih 100 godina, te zacementirane pozicije u pop kulturi, kao globalni simbol prosperiteta. Pojednostavljeno, to je voljeni miris koji nose generacije sofisticiranih žena. Kako je kazao Olivier Polge: to je miris emancipirane žene, koji naglašava ženstvenost, eleganciju, rafiniranost, određeno bogatstvo, te daje dozu misterije.

Berba ruža u Pégomasu u Francuskoj

Gracija 413

Latest Posts

Raport

spot_img