Nedavno objavljeno

ADIS ŠEHIĆ: Poštanski operater koji prati trendove i društveno odgovorne politike

U razgovoru za Graciju, direktor Adis Šehić podijelio je s čitaocima svoju viziju i planove u okviru kojih će voditi BH Poštu u naredne četiri godine koji se uveliko tiču kako zaštite okoliša tako i digitalnih transformacija u poslovanju

Razgovarala Mila Durić
Snimio Hamza Duraković

Odavno prva asocijacija na poštu nisu pisma i razglednice. Razvijene poštanske uprave investiraju u nove tehnologije, a usluge su se značajno promijenile. Tradicionalni fizički protok informacija se transformiše u onaj digitalni, bez kojeg ne možemo ni zamisliti svakodnevnicu. Kakvu je transformaciju doživio kompleksni poštanski sistem i šta ih sve čeka u osvajanju novih tehnoloških izazova, pokušali smo saznati od čelnog čovjeka najvećeg poštanskog operatera u BiH – Javnog preduzeća BH Pošta.
Nova Uprava BH Pošte imenovana je krajem prošle godine, a na mjesto direktora došao je Adis Šehić, diplomirani inžinjer saobraćaja. Do 2014. vodio je KJKP GRAS, gdje je bio generalni direktor, direktor sektora i izvršni direktor, kao i predsjednik Nadzornog odbora i Skupštine. Od 2014. do 2023. Šehić je proveo na sljedećim radnim zadacima: glavni inspektor u Ministarstvu komunikacija i transporta BiH, predsjednik Upravnog odbora bh. željezničke javne korporacije te član Upravnog odbora Transportne zajednice Jugoistočne Evrope.
Za Graciju je otvoreno govorio o tome s kojim se strahovima, predrasudama i željama našao u ulozi lidera kompanije sa 2700 zaposlenika, sedam velikih poslovnih centara i preko 400 poslovnica, koja posjeduje ogromne vozne i transportne kapacitete, rasprostranjenu infrastrukturu i područje na kojem posluje te nudi na desetine različitih usluga.

Šta znači preuzeti vodstvo velike kompanije kao što je BH Pošta?
– Nije lako biti na čelu jednog od lidera domaće ekonomije, pogotovo ako razvoj želite voditi u smjeru uvođenja savremenih usluga, modernizovanja postojećih, digitalizovanja, usklađivanja s tehnološkim promjenama, poboljšanja i pojednostavljenja procesa. Veliki sistemi su u isto vrijeme uspješni i stabilni, ali i tromi, pa za sve promjene treba više vremena nego što za uvođenje inovacija treba u manjim kompanijama. Treba biti uporan, ali i strpljiv, te aktivnosti voditi promišljeno i odgovorno. Dosta se oslanjam na svoj tim, na dobre prakse drugih pošta iz regiona i Evrope, a da bismo postavili novu platformu modernije pošte neophodna nam je sinergija dobrih ideja, elaborata, praksi i terenskih priča koje će dati prave podatke u kojem pravcu da se krećemo. Već u prvih pola godine mandata započeli smo nekoliko krucijalnih projekata koji će vrlo brzo biti vidljivi u javnosti, a prije svega među korisnicima kojima su neophodne brža pošta i brži sistem u kojem rješavanju svoje svakodnevne obaveze.
Šta za vas lično podrazumijeva unapređivanje poslovanja?
– Odavno je prevaziđena definicija da je korištenje usluga BH Pošte na neki način tradicija, jer se poslovni subjekti u velikom broju odlučuju za partnerstvo sa BH Poštom zbog povjerenja, sigurnosti, kvaliteta, kapaciteta i velike infrastrukture. Izgradnja logističkog centra je prioritet, tako bismo stvorili kompaniju koja ostvaruje profit i koja je ekonomski samoodrživa. Nužnost koja se već godinama nameće je ta da pošta svoje resurse integriše i prilagodi potrebama poslovnih korisnika koji imaju povjerenja da svoje potrebe za poštanskim i dostavnim uslugama prepuste baš BH Pošti.
Šta bi značio logistički centar za BH Poštu?
– Ponudili bismo i obezbijedili potpuni servis koji bi podrazumijevao kompletno opsluživanje paletom usluga. Težimo integrisanju servisa, kreiranju prilagođenih rješenja i intenzivnijem uvođenju usluga logističkog tipa. Uveliko radimo na tome, spremni smo na veliko ulaganje u taj projekat, jer uspješni sistemi razvijenih poštanskih uprava već su izvršili transformaciju poslovanja i većina njih posjeduje svoje savremene logističke centre. Odavno imamo potrebu za velikim logističkim centrom, jer su naši poštanski centri, a posebno Glavni poštanski centar Sarajevo, dugo preopterećeni u ovom smislu. Uvođenje usluge BH PostExpress te njena ekspanzija i kontinuirani rast već odavno zahtijevaju značajniji skladišni prostor i sorting centar za pakete. Među uslugama poštansko-logističkog servisa bile bi i one transporta/transportnih i pretovarnih procesa, usluge skladištenja, upravljanje zalihama, realizacija porudžbine, formiranje pošiljki, usluge komisioniranja, tj. usluge u okviru kojih se vrši kompletiranje prispjele porudžbine kombinacijom više različitih artikala, usluge pakovanja, opremanja pošiljki, usluge poštanske špedicije itd.

“Izgradnja logističkog centra je prioritet, tako bismo stvorili kompaniju koja ostvaruje profit i koja je ekonomski samoodrživa”

BH Pošta je sistem koji teži osavremenjivanju i praćenju trendova, te ste otvoreni za nove ideje i znanja…
– U cilju konkretnijeg definisanja i detaljnijeg planiranja načina postizanja ciljeva koristit ćemo i ideje mladih svršenih i budućih inžinjera saobraćaja, njihove naučnoistraživačke radove i elaborate. To smo formulisali sporazumom o poslovno-tehničkoj saradnji koji smo sa Fakultetom za saobraćaj i komunikacije Sarajevo potpisali početkom maja. Prvi će biti upravo eleborat o potrebi izgradnje logističkog centra, o kapacitetima, lokaciji, o neophodnom sadržaju. Otvorena saradnja sa studentima i profesorima trebala se desiti i mnogo ranije, jedni drugima trebamo kako bismo se razvijali zajednički, uzajamnim podržavanjem, s jedne strane, pošte kao kompleksnog tehnološkog i uslužnog giganta, a s druge, mladosti, novih ideja i znanja. Nadam se da će ova saradnja izroditi mnoge dobre projekte, a najviše zbog toga što smo opredijeljeni potaknuti obrazovanje mladih, sticanje prakse i njihovo zapošljavanje. Svi članovi uprave koju predvodim puno polažu u edukaciju zaposlenika, pogotovo vođa projekata.
Primjetan je i poseban fokus na društveno odgovorni koncept poslovanja.
– Nastojimo biti dio procesa od društvenog značaja. Kao društveno odgovorna kompanija, JP “BH Pošta” d.o.o. Sarajevo se kontinuirano posvećuje aktivnostima izvan primarne djelatnosti, a koje pozitivno utiču na njeno radno, društveno i prirodno okruženje. Pružanjem podrške projektima od društvenog značaja, ulaganjem u obrazovanje, nauku, kulturu i sport, te kroz akcije humanitarnog karaktera, uspješno gradimo pozitivne dugoročne odnose s partnerima i okruženjem, što želimo da bude i naš prepoznatljiv imidž.
Svi danas mnogo pažnje posvećujemo okolišu, a BH Pošta je u poslovanje ugradila i “zelene politike” za očuvanje prirode. O čemu se radi?
– Po ugledu na velike evropske i svjetske kompanije koje osim uspješnih poslovnih rezultata nastoje ispoštovati i tzv. Zelenu agendu i biti promotori zaštite okoliša, BH Pošta već od 2017. u transportu koristi hibridna, ekološki prihvatljiva vozila. Time smanjuje emisiju štetnih gasova i s tom se politikom želi nastaviti. U planu su i neke nove aktivnosti.
Kakvi su planovi BH Pošte u aktivnostima na zaštiti životne sredine?
– Osim što je transport kičma razvoja ekonomije i time omogućava razvoj i nova radna mjesta, te je ključan za funkcionisanje jedinstvenog tržišta i slobodnog kretanja ljudi i roba, njegova važnost u okvirima Evropske unije ogleda se i kroz ulogu koju ima u prelasku na tzv. niskokarbonsku ekonomiju. Zato “navijamo” za uspostavu regulatornog okvira, koji uključuje i odgovarajuće poticaje, tako i kroz gradnju mreže punionica. Ukupno imamo 48 ekoloških vozila (hibridna vozila, električni motocikli i bicikli). Želimo nastaviti u skladu s pozitivnim trendom i uspješnom praksom zamjene klasičnih ekološkim transportnim sredstvima. Tako smo u velikom zamahu realizacije projekta „Prijatelji okoliša“ kojim je predviđena nabavka ekološki prihvatljivih vozila na električni pogon i na taj način počela je fazna zamjena klasičnih transportnih sredstava.
Praćenje trendova Evropske unije i ispunjavanje pretpristupnih obaveza smjernice su kojima će se firme morati kretati, prije ili kasnije. Uz nabavku električnih vozila slijedila bi i instalacija punionica, što je BH Pošti također u planu. Jedan od vizionarskih projekata vrlo brzo će postati stvarnost. Riječ je o efikasnijem korištenju sunca kao obnovljivog izvora energije.
Kako se BH Pošta našla u priči o obnovljivim energetskim izvorima?
– Tako što je odlučila investirati u solarnu energiju i postaviti za početak solarne panele na najsunčanijoj pošti – glavnoj pošti u Mostaru. BiH predstavlja jednu od povoljnijih lokacija u Evropi kad je sunčeva energija u pitanju, a mogućnosti njene upotrebe su neograničene, kao i efekti na klimatske promjene u odnosu na ostale neobnovljive izvore energije. Mi smo se vodili smanjenjem troškova električne ili toplotne energije te pozitivnim uticajem na životnu sredinu. Ugradnja solarnih panela može se smatrati velikom investicijom, koja se isplati u prosjeku za pet do šest godina, ali mi kao društveno odgovorna kompanija u narednom periodu u razvojnim planovima imamo izgradnju više solarnih sistema – solarnih elektrana na svojim objektima, s ciljem smanjenja emisije štetnih gasova korištenjem energije iz obnovljivih izvora energije (OIE), stvaranjem uštede troškova za električnu energiju vlastitom proizvodnjom iz obnovljivih izvora energije za vlastite potrebe. U skladu sa Protokolom iz Kyota, te zakonskom regulativom Evropske unije koju je prihvatila i BiH, stvorila se i mogućnost komercijalnog ulaganja u OIE, i mi smo usvojili Elaborat o poboljšanju energetske efikasnosti. Nakon što uskoro dobijemo prve solarne panele na pošti u Mostaru, namjera nam je da i druge pošte, gdje je to moguće i isplativo, postanu energetski samoodržive.

BH Pošta već od 2017. u transportu koristi hibridna, ekološki
prihvatljiva vozila

BH Pošta je prije svega uslužna firma. Šta u skorije vrijeme možemo očekivati po pitanju usluga?
– Pri kraju je projekat za instalaciju Paketomata. Tradicionalne metode dostave paketa nastojat ćemo obogatiti i unaprijediti. Paketomati su sigurno dio rješenja i očekujemo njihovu maksimalnu učinkovitost, jer su se korisničke preferencije promijenile i prosto se javila potreba za njima. Povećanjem broja usluga e-trgovine, proširio se i asortiman dostave, čime je omogućeno da ekspresne usluge među kojima je naš BH PostExpress, usluga brze pošte koju realiziramo s druga dva bh. poštanska operatera, HP Mostar i Pošte Srpske, obezbijede veću brzinu u distribuciji i dostavi artikala.
Novom uslugom koju je ponudila građanima, a radi se o PKI elektroničkom potpisu, BH Pošta je izašla iz okvira percepcije o poštanskoj djelatnosti. Kako je došlo do odluke da se javnosti predstavite na drugačiji način?
– Aktivnosti smo vodili promišljeno i odgovorno, što je rezultiralo time da smo postali zvanični Ovjerilac koji pruža usluge izdavanja kvalificiranih elektroničkih potvrda. Novom uslugom nastojimo doprinijeti i razvoju digitalnih rješenja za poboljšanje procesa javnih nabavki u BiH i što bržem uspostavljanju e-uprave, što još jednom potvrđuje našu odluku da budemo društveno odgovorna kompanija i, kao takva, primjer drugim domaćim kompanijama. S obzirom na to da će svi obveznici PDV-a u BiH u narednom periodu trebati posjedovati digitalni certifikat za digitalno poslovanje, BH Pošta nudi svoje kapacitete da, između ostalog, pomogne i Upravi za indirektno oporezivanje BiH kako bi se međunarodni standardi što prije počeli implementirati. Zasad su kvalificirane elektroničke potvrde za digitalno potpisivanje dostupne u administrativnim centrima BH Pošte u Sarajevu, Tuzli, Zenici, Bihaću, Mostaru, Travniku i Goraždu te u BH Pošti u Brčkom, sa tendencijom da se ova usluga uskoro proširi na sve opštinske pošte.
Šta su prednosti elektroničkog potpisa?
– Prednosti su u brzom završavanju procesa potpisivanja dokumenata i eliminiranja troškova povezanih s papirom, štampanjem, kuririma i drugim materijalima. Ujedno, koristim priliku da pozovem pravna i fizička lica da se o nabavci PKI elektroničkih potpisa informišu u BH Pošti. Dobre priče zaslužuju da zažive u punom kapacitetu, da se realiziraju baš onako kako su zamišljene, da stignu do svakog čovjeka kojeg se tiču i da budu inspiracija i za druge koji žele izaći iz okvira svojih djelatnosti za dobrobit okoliša i zajednice i koji žele povećati konkurentnost na tržištu.
Priče koje su uspješne uvijek imaju i nastavak. Nadamo se već u nekom sljedećem intervjuu.

Gracija 443, ljeto 2024.

Latest Posts

Raport