Nedavno objavljeno

SEKS NA FILMU Od frustracije do tolerancije

Sve što su do 50-ih godina filmski parovi radili svodilo se na ljubljenje u obraz. Historija seksa u kinima od 1950. godine u potpunosti je slijedila primjer ljudskog odrastanja: tokom 50-ih može se primijetiti neuzvraćena seksualna frustracija adolescencije; 60-ih godina javlja se škakljivost zrelosti; puna seksualna sloboda postiže se tokom 70-ih godina, ali čežnja za novim javlja se tokom 80-ih. Već odraslo kino u 90-im zadovoljava se sa onom seksualnom promjenom koja najviše golica maštu, pa šta god da to bilo. Britanski filmski časopis Film Review  donio je opsežni dossier o seksu u filmu od 1950. do 1997.godine, kojeg prenosimo u nešto skraćenom obliku

Priredile: Alma DURAKOVIĆ i Lajla ZAIMOVIĆ

Tokom pedesetih godina TV aparat bio je modni dodatak – jednostavno se morao imati, a novi fenomen zabave je ljude držao prikovane za fotelje. Broj ljudi koji su posjećivali kino je opadao i bile su potrebne očajničke mjere da se publika povrati. Dočekan je sinemaskop, veselo pozdravljen tehnikolor, kao i Smell-O-Vision. Ta filmska otkrića imala su kratkoročnu moć, ali je zapravo tek seks vratio gledatelje u kinosale. Seks, ili prije, seksepil na platnu bio je velik, moćan, imao je eksplozivni potencijal i sve te frojdovske stvari. Njegov utjecaj bio je milion puta bolji nego preko televizije

Pedesete, godine frustracije

Cilj je bio da publika učestvuje u izvođenju predstave, ali da se glavna zvijezda povuče prije nego što se svjetla upale. Ovakvo mučenje je pomoglo da se uzdignu neki od najpoznatijih seks simbola svih vremena. Marilyn Monroe je 1950. godine debitirala u filmu Džungla na asfaltu; Liz Taylor je ostvarila veliki broj nezaboravnih scena, od kojih je i ona u bijelom kupaćem kostimu u filmu Iznenada prošlog ljeta (1950), koju nijedan muškarac iz tog doba ne može zaboraviti. A onda, tu je bio i James Dean. Njegovi megahitovi, Istočno od raja (1955), Buntovnik bez razloga (1955) i Div (1956) izazivali su takvo oduševljenje da su njegovi mnogobrojni fanovi počinjavali samoubistva nakon saznanja o njegovoj pogibiji. Ovo je bila dekada i kada je Elvis vrtio kukovima na sve strane, a žene završavale na intenzivnoj njezi. A onda je godine Brigit Bardot u filmu I Bog stvori ženu zanjihala svojom stražnjicom, dok su se muškarci topili. Uvrijeđena “Katolička legija za očuvanje pristojnosti” smatrala je film “otvorenom povredom konvencionalnog morala”.

Brigit Bardot u filmu I Bog stvori ženu

Međutim, tokom 50-ih godina seks uopće nije bio toliko prisutan jer je vladala cenzura. Film Mačka na usijanom limenom krovu (1958) predstavljao je veliki korak naprijed u pogledu dopuštenog na filmu, jer je jasno implicirao da je Newmanov lik homoseksualac.

SCENA O KOJOJ SE NAJVIŠE PRIČALO: Ona između Deborah Kerr i Burta Lancastera u pijesku, iz filma Odavde do vječnosti (1953). Ključni faktor jeste to što su se priljubili jedno uz drugo pred kamerama, i ostali u tom položaju dok su ih zapljuskivali valovi i morska pjena.

NAJGORA SCENA: Audrey Hepburn i Anthony Perkins u filmu Zelena zdanja (1959) u režiji Audreyinog muža Mela Ferrera. Audrey se pojavljuje u ulozi djeteta prirode koje nailazi na avanturistu, u dalekoj šumi Amazona. Oni lutaju po studiju (džungli!) i neugodno se osjećaju kotrljajući se po tratini.

MUŠKI SEKS SIMBOL: James Dean je jednostavno imao sve, sa izgledom izgubljenog dječaka, sa ranjivošću. U svakom slučaju, James je bio kontroverzan tip. Insistirao je da živi sa svojim ljubavnikom u Los Angelesu, što je tada bilo neobično, bio je suviše okupiran ludim provodima i svojom sklonošću ka fokusiranjem na posao. Najbolje je izgledao u kožnoj jakni i farmericama, i volio je, navodno, da muškarci gase cigarete na njegovim grudima!

James Dean je jednostavno imao sve

ŽENSKI SEKS SIMBOL: Ova titula odlazi Marilyn Monroe, koja je prva istakla seksepil i bujnost, uprkos činjenici da se je ljubila kao Hitler (prema Tonyju Curtisu) i da je bilo teško biti njen režiser (prema Laurenceu Oliviereu). Mogla je izvesti tu cijelu “gledaj, ali ne diraj” stvar sa zatvorenim očima. Procenat otkrivenog tijela je 55 posto, iako je Playboy u decembru 1953. objavio fotografije koje su otkrivale čak i 90 posto njenog tijela.

Marilyn Monroe u filmu Muškarci više vole plavuše

NAGRADA ZA NAJČUDNIJU SEKSUALNU ATRAKCIJU PRIPADA: Tonyju Curtisu – zato što je bio odlična žena u filmu Neki to vole vruće (1959). Naoružana tašnom i potpeticama, njegova Geraldina imala je sve što treba.

Šezdesete, škakljive godine

Britanski filmovi su poveli put vrućih aluzija i smionih scena u spavaćoj sobi. Ovo je bio period 007 filmova. Dr. No (1962) je širokim masama predstavio Seana Conneryja, kao i Ursulu Andress u bikiniju. Connery, najbolji od svih Bondova do sada, započeo je svoje scene u krevetu, a njegova seksi izmotavanja bila su ubitačni udarci za feminizam. Sljedeći 007 film bio je Goldfinger (1964) čiji je reklamni plakat nosio parolu: “Sve što on dotakne pretvara se u uzbuđenje”.

Nasuprot britanskoj produkciji, američka nije bila baš uzbudljiva. Godine 1964. realizirani su filmovi Mary Poppins i My Fair Lady, koje je američka vlada iskoristila kao kontrolore libida, iako ništa nije moglo zaustaviti Elvisa Prisleya u filmu Viva Las Vegas! Godine 1964. Elvis je izabran za “Savršenog američkog muškarca”.

Elvis je izabran za “Savršenog američkog muškarca”

Godine 1962. Stanley Kubrick je uspio snimiti Lolitu – što je više nego što Adrian Lyne može učiniti danas. Kako su u Kubrickovoj adaptaciji napravljeni kompromisi, riskantna priča o požudi između čovjeka srednjih godina i djeteta bila je dozvoljena za distribuciju. Također je kontroverzan bio uspjeh Schlesingerovog filma Ponoćni kauboj (1969), u kojem je John Voight seksualno usluživao bogate dame. Krajem 60-ih godina psovke i skidanje odjeće su bili OK. Mogli su se vidjeti parovi u krevetu, ali su eksplicitne scene još uvijek bile prikrivene.

SCENA O KOJOJ SE NAJVIŠE PRIČALO: Blow Up (1966) danas već predstavlja jedan od britanskih klasika. David Hemmings glumi zgodnog fotografa koji u svom studiju pravi nered sa nagim djevojkama. Vanessa Redgrave je očaravajuća i u toplesu, a mlada Sarah Miles je uhvaćena in flagrante delicto.

NAJKONTROVERZNIJA SCENA: Zaljubljene žene (1969), filmska adaptacija romana DH Lawrencea, u režiji Kena Russella, značila je prikazivanje muških genitalija po prvi put na velikom platnu. Alan Bates i Oliver Reed se prepuštaju strastima, ležeći pored logorske vatre i pričajući.

Alan Bates i Oliver Reed u filmu Zaljubljene žene

MUŠKI SEKS SIMBOL: Sean Connery. Bond je bio osuđen da živi kao neženja, ali Connery… Procenat viđenog: 70 posto. Također se mora spomenuti i Alan Bates, jer iako je Connery posjedovao maksimalni seksepil, Bates pobjeđuje zbog otkrivenosti.

ŽENSKI SEKS SIMBOL: Julie Christie je bila simbol energije 60-ih. Dobila je Oscara za film Darling 1965. godine, glumeći nemoralnu žderačicu muškaraca. A za one koji vole nešto nevinije, očaravala je u liku Lare u filmu Davida Leana Dr. Živago (1965). Procenat otkrivenog 92 posto. U filmu Darling ona tako nevjerovatno gubiodjevne predmete sa sebe, besciljno se vrteći po svom stanu, lijeno skida svoju odjeću i zaustavlja se pored prozora, otkrivene stražnjice.

Dirk Bogarde and Julie Christie u filmu Darling

NAGRADA ZA NAJČUDNIJU SEKSUALNU ATRAKCIJU PRIPADA: Doris Day. Zbog nedokučivih razloga, publika je bila ta koja je smatrala Doris Day popularnom. Također, miljenici publike bili su Dustin Hoffman (Diplomac, 1967) i Barbra Streisand (Čudna djevojka, 1968).

Sedamdesete, godine oslobađanja

Ovo je u svakom slučaju bila decenija puna seksualnih uzbuđenja. Budući da se, u skladu sa trendom, u filmovima počeo prikazivati seks, porno industrija je odlučila da se simultano počne izlagati masovnoj publici. Cenzori su imali pune ruke posla i morali su se boriti da naprave razlike među njima. X-rated filmovi su bili svugdje. Još na samom početku, dva porno filma su postali međunarodnim hitovima i temom brojnih večernjih razgovora. Duboko grlo iz 1972. godine najavio je modu porno filmova, a dvije godine nakon njega nastala je Emmanuelle.

Duboko grlo iz 1972. godine

Bertoluccijev film Posljednji tango u Parizu, snimljen 1973, bio je prvi veliki događaj u historiji seksualno trendovskih filmova. Marlon Brando i 19-godišnja Maria Schneider sve su šokirali igrajući par koji se dogovori da razmijeni svoje tjelesne fluide, ali se nikada ne imenuje. Schneiderova je prošla kroz cijeli film bez ičega na sebi, dok se je Brando verao po njoj, vješto izbjegavajući frontalne scene. Na dan kada potpuno skidanje nije mogao izbjeći, pojavio se sa isprikom: “Bilo je toliko hladno da se moj penis smanjio na veličinu kikirikija.”

Scena iz filma Posljednji tango u Parizu

Ovaj film krije i mučnu tajnu koja je izašla na vidjelo godinama kasnije:  Jeanne (Schneider) i Paul (Brando) započnu strastvenu vezu koja kulminira seksom bez prisile, famoznom scenom s maslacem. Upravo ta scena je najviše šokirala publiku i kritiku. Posljednji tango u Parizu proglašen je opscenim, u nekoliko zemalja zabranjeno je njegovo prikazivanje, a istinu o ovoj sceni ispričala je sama Maria. “Scena nije bila u originalnom scenariju. Rekli su mi tek kad smo je trebali snimati. Marlon mi je govorio da se ne brinem i da to nije stvarno, ali moje suze bile su stvarne. Iskreno, osjećala sam se silovano”, ispričala je Maria prije nekoliko godina za Daily Mail.

Nasuprot Bertolucciju, Woody Allen je svojim filmovima nastojao spojiti seks sa zabavom, naročito u filmu Spavač, 1973. godine. Steve McQueen, Robert Redford i Clint Eastwood su također bili zauzeti strastima, a Joan Collins je vladala britanskim otocima nakon filma Pastuh (1978) i Kučka (1979) godine. Uglavnom, seks je bio tu i više se nije moglo natrag.

SCENA O KOJOJ SE NAJVIŠE PRIČALO: Bilo je dileme oko odluke, ali je većina bila za Julie Christie i Donalda Sutherlanda u filmu Ne okreći se. Taj njihov duet je bio toliko iznenađujući jer su bili u braku, a vjenčani ljudi ne rade tu vrstu stvari.

Julie Christie i Donald Sutherland

MUŠKI SEKS SIMBOL: John Travolta, sa Harrisonom Fordom u Ratu zvijezda (1977). Travolta zaslužuje nagradu jer je sada zdepast, ali se izjednačava sa Kraljem sedamdesetih, kao i u filmovima Briljantin (1978) i Groznica subotnje večeri (1978). Procenat viđenog: 88 posto, u Groznici… kada se skida u svoj crni veš.

ŽENSKI SEKS SIMBOL: To bi mogla biti Joan Collins za trud, ali ne, to je, ipak, Charlotte Rampling u filmu Noćni portir (1974). U ovom uznemirujućem filmu, Ramplingova kao bivši ratni zatvorenik upada u sado-mazohističku vezu sa čuvarem koji ju je seksualno zlostavljao za vrijeme njenog zatvoreništva. Procenat viđenog: 85 posto.

NAGRADA ZA NAJČUDNIJU SEKSUALNU ATRAKCIJU PRIPADA: Timu Curryju – za fantastičnu interpretaciju transvestita u filmu The Rocky Horror Picture Show iz 1975.

Tim Curry u filmu The Rocky Horror

Osamdesete, godine neumjerenosti

Ovo je period vladavine novotarija. Meg Ryan glumi orgazam u filmu Kad je Harry sreo Sally (1989), Betty Blue (1987) i Nepodnošljiva lakoća postojanja (1988) su prvi primjeri stilskog euro-seksa, ali je film Devet i po nedelja (1986) pokupio sav šlag. Popularnost filma bila je posljedica potpuno novog soft porna, jer su Mickey Rourke i Kim Basinger vodili ljubav sa kockama leda i zavezanih očiju, u restoranima, podrumima, robnim kućama i stanovima.

Krajem 80-ih godina cenzuriranje nije predstavljalo toliki problem koliko svjesnost Hollywooda o opasnosti od AIDS-a. Glenn Close je bila izabrana od strane vlade kao zdravstveno upozorenje u filmu Fatalna privlačnost (1987).

Izgleda da se kino već bilo zasitilo seksa i da on više nije bio u modi. Međutim, uspjeh filma Soba sa pogledom (1985), doveo je ponovo do staromodnog, ali efektnog trenda seksualne tenzije i neseksualne aktivnosti. Scene Juliana Sandsa i Helene Bonham Carter kako se ljube u žitnom polju su bile sasvim dovoljne. A fanovi pornića su imali razloga da se žale.

SCENA O KOJOJ SE NAJVIŠE PRIČALO: Scena u filmu Poštar uvijek zvoni dvaput (1981), kada Jack Nicholson “uzima” Jessicu Lange na kuhinjskom stolu, jedna je od onih koju mnogi ne bi gledali pred svojim roditeljima. Bila je prokomentirana kao “najvjerodostojnija scena ikad viđena u produkciji nekog velikog studija”. Nicholson je izjavio da tu nije bilo nikakve glume. Oni su to zaista i učinili.

Jessica Lange i Jack Nicholson

NAJGORA SCENA: Bo Derek i njen ljubavnik matador u Boleru.

MUŠKI SEKS SIMBOL: Tom Cruise se razmetao u filmovima Top Gun (1986) i Koktel (1988). Njegovi najuzbudljiviji momenti bili su u filmu Risky Business (1983). Srednjoškolac Cruise i prostitutka Rebeca De Mornay rade zločaste stvari u čikaškoj podzemnoj željeznici, a da poslije toga ne očiste sjedišta. Procenat viđenog: 96 posto – ako ste brzi.

ŽENSKI SEKS SIMBOL: Ko može zaboraviti Emmanuelle Beart u filmu Manon des Sources (1986), dok se igra sa flautom, a obučena u… svoje rođendansko odijelo? Procenat viđenog: 100 posto. Glumeći kasnije umjetnikov model u filmu La Belle Noiseuse (1991), Beartova provodi četiri sata potpuno gola – ništa se ne treba prepustiti mašti.

Emmanuelle Beart

NAGRADA ZA NAJČUDNIJU SEKSUALNU ATRAKCIJU PRIPADA: Jessici Rabbit u filmu Ko je smjestio Zeki Rogeru (1988). To je neprijatno sjećanje za sve one koje je uzbudio komad celuloida udat za zeca. Jessica se pojavljuje upravo kao prototip za kasniji model Pamele Anderson.

Devedesete, godine tolerancije

Divne, uvodne riječi: “Fuck, fuck, fuckity fuck!”, britanskog filma Četiri vjenčanja i sprovod iz 1994. godine sve same od sebe kažu. Devedesete su započele sa filmom Sirove strasti koji je otvorio put svakoj mogućoj permutaciji. Predstavljajući nagost, parenje, biseksualnost, voajerizam, lezbijstvo, sirovi seks, mučenje i ganjanje automobilima, Sirove strasti ispunjavaju sve moguće muške fantazije.

U filmu Vrste (1996) imamo seks vanzemaljaca, u Sudaru (1997) seks i automobile, analno spolno općenje u Pulp Fiction (1994), puno lošeg seksa u Showgirls (1996), djevojke su to radile u Boundu (1996), a muškarci u Wilde (1997). Šta se to dešavalo u svijetu? Da li su cenzori zaspali?

Ne baš, ali još od 70-ih godina cenzori su shvatili da zabrane mogu garantirati uspjeh filma. Najbolje što u većini slučajeva mogu učiniti jeste da film zabrane publici mlađoj od 18 godina i da se nadaju najboljem (gužva oko filma Sudar je bila aktuelni slučaj). Godine 1990. uveden je novi način označavanja filmova, sa namjerom da se kvalificiraju samo filmovi za odrasle.

NC-17 potvrda (zabranjeno za mlađe od 17 godina) data je prvo filmu Henry i June 1990. godine, koji govori o piscima Anais Nin i Henryju Milleru i njihovom dobrom seksu.

Divljenje nekoj posebnoj zvijezdi, što je bilo uobičajeno 50-ih, je stvar prošlosti. Sada se zvijezde posmatraju kao niz jednovečernjih zanimacija, umjesto da se je vjerno samo jednoj osobi.

SCENA O KOJOJ SE NAJVIŠE PRIČALO: Oni koji su gledali Požudu nisu mogli prestati govoriti o sceni u kojoj Jeremy Irons vodi ljubav sa Juliette Binoche. Ovo je dramatična i kataklizmična scena nasuprot nečemu što je seksi. Rupert Graves ulazi u sobu i zatiče svoju vjerenicu, Binochevu, na njegovom ocu, Ironsu.

Jeremy Irons vodi ljubav sa Juliette Binoche

NAJGORA SCENA: U filmu Boxing Helena (1993) Julian Sands amputira ekstremitete Sherilyn Fenn zato što ju je jako zavolio, a onda vodi ljubav sa prostitutkom pred njenim očima. Potpuno apsurdan, ovaj film nije dobio oznaku NC-17, ali je pola minute seksa isječeno prije nego što je film realiziran. Film Showgirls je blizu ovih kriterija i zabranjen je mlađima od 17 godina. Zapravo, u njemu ima vrlo malo pravog seksa.

MUŠKI SEKS SIMBOL: Brad Pitt u filmu Thelma i Louise (1991), sa paketom od šest pivskih konzervi i blistavom kosom. Procenat viđenog: 99 posto. Dok kruži unaokolo u filmu Johnny Suede (1992) u izblijedjelom vešu, Brad i nije tako dobro izgledao. Brad kojeg je Tom Cruise ugrizao u filmu Intervju sa vampirom (1994) je malo čudan, ali tek je u filmu Playgirl viđen bez ičega na sebi.

ŽENSKI SEKS SIMBOL: Uma Thurman. Njeno seksualno obrazovanje počelo je 80-ih godina kada ju je zaveo John Malkovich u filmu Opasne veze (1988), diplomirala je sa filmom Henry i June kao zavodnica, a briljirala u Pulp Fiction. Procenat viđenog: 50 posto u Opasnim vezama.

NAGRADA ZA NAJČUDNIJU SEKSUALNU ATRAKCIJU PRIPADA: Pameli Anderson. Imala je više uloga u Playboyu nego i u jednom filmu, ali se ipak smatra zvijezdom. Gospođa “Plastic Fantastic” nije uspjela fascinirati u filmu Barb Wire (1996), ali izgleda da slava i velike grudi kruže iz ruke u ruku.

10 NAJHRABRIJIH

Ljudi su toliko navikli na otkrivanje ženskog tijela da to više jedva i izaziva neko uzbuđenje. S druge strane, otkrivanja muškog tijela nikada nije previše. Ovo je spisak deset najhrabrijih zvijezda koje su bile dovoljno ljubazne da otkriju dio svoje muškosti: Robin Williams (Kralj ribara), Christian Slater (Ime ruže), Aidan Quinn (Reckless), Richard Gere (Američki žigolo), Eric Stolz (Goli u New Yorku), Tim Robbins (Igrač), Daniel Day Lewis (Stars and Bars), Clive Owen (Zatvori moje oči), Ewan McGregor (Trainspotting), Bruce Willis (Boja noći).

10 OPSJEDNUTIH

Izvjesni scenaristi i redatelji su opsjednuti seksom i jednostavno bez njega ne mogu napraviti film. Ovo je spisak prvih deset sa nekim od njihovih najkontroverznijih filmova. Roman Polanski: Rozmarina beba, Tess, Gorki mjesec; David Lynch: Plavi somot, Divlji u srcu; Pedro Almodovar: Djevojke iz grupe, Labirint strasti, Veži me; Woody Allen: Sve što ste htjeli da znate o seksu…, Spavač, Midsummer Nights Sex Commedy; Brian De Palma: Carrie, Obučena da ubije, Dublerka; Peter Greenaway: Kuhar, lopov, njegova žena i njen ljubavnik; Ken Russell: Zaljubljene žene, The Music Lovers, Kurva; Paul Verhoeven: Sirove strasti, Showgirls; Abel Ferrara: Bad Lieutanant, Opasna igra; Adrian Lyne: Devet i po nedjelja, Fatalna privlačnost, Nemoralna ponuda, Lolita.

Tekst u originalnom obliku objavljen u štampanom izdanju magazina Dani, krajem devedesetih

Latest Posts

Raport

spot_img