Napisala Mersiha Drinjaković
Snimio Sead Šašivarević
Jedna od dražih strana našeg posla u Graciji je pisati o ženama koje se bave, kako nam je to društvo generacijski nametnulo, “muškim” zanimanjima. Naučeni smo da bankarstvo i finansije smatramo područjima u kojima su ranije dominantno vladali muškarci. No ovaj tekst proturječi tom uvriježenom mišljenju jer ćemo vam u njemu predstaviti dvanaest žena (da, dobro ste pročitali – dvanaest) koje se nalaze na čelnim pozicijama jedne banke. Preciznije, riječ je o Bosna Bank International d.d. Sarajevo u kojoj više od polovine rukovodoćeg kadra, tačnije 51,4 posto čine žene.
BBI Banka otvorila nam je svoja vrata i upoznala nas sa ženama koje kreiraju poslovni razvoj, strategiju, operacije, sve što vizija jedne bankarske ustanove podrazumijeva.
Ulagati u sebe
Jasmina Dobrača, članica Uprave BBI Banke za segment rizika i finansija, ima veliko profesionalno iskustvo u finansijskom sektoru te je dosad obavljala više čelnih pozicija, od kojih izdvaja funkciju direktorice u jednoj od vodećih svjetskih revizorskih kuća. Obrazovanje je stekla na Sorboni, gdje su joj dva studija osigurala diplome iz oblasti korporativnog finansiranja i engleskog jezika. Njena sadašnja pozicija podrazumijeva upravljanje rizicima i finansijama unutar banke, što obuhvata razne oblasti, koje se kreću od osnovnih rizika pa do strateških upravljačkih pitanja. “Kroz profesionalni razvoj”, kaže Jasmina Dobrača, “finansije su uvijek bile prisutne, i ostaju dio u kojem sam najuspješnija.”
Dodaje kako je 2022. godina počela sa velikim izazovima u bankarskom sektoru, ali i općenito poslovnom okruženju, zbog geopolitičkih dešavanja. “Banke su se fokusirale na klijente i lokalno tržište, te podršku pravnim i fizičkim licima, te smo i mi nastojali dodatno potvrditi reputaciju banke u smislu društvene odgovornosti. Naše tržište je osjetljivo na dešavanja u svijetu, Evropskoj uniji i regionu, i najveći izazov je bio kako opravdati povjerenje klijenata. Na temelju dosad ostvarenih rezultata, s ponosom možemo reći da je banka opravdala povjerenje, ne samo klijenata nego i vlasnika.”
Jasmina Dobrača nam pojašnjava kako je rad u bankarskom sektoru danas dinamično okruženje, povezano sa različitim faktorima kao što su dalji razvoj proizvoda i usluga uz fokus na digitalizaciju, unapređenje regulatornog okvira u skladu sa principima EU-a i pojačani zahtjevi za izvještavanje, uvažavajući izazovno ekonomsko okruženje. Smatra kako su, bez obzira na percepciju u javnosti, u većini banaka žene jako prisutne na upravljačkim pozicijama, te kako BBI nije izuzetak. “Uvjerena sam da svaka od nas može uspjeti ukoliko to želi. Bitno je ulagati u sebe kroz profesionalni razvoj, prihvatati nove izazove, a rad i trud se prepoznaju bez obzira na to da li ste žena ili muškarac.”
Modernizacija u skladu s trendovima
Njena kolegica Azra Hadžiomeragić, magistrica ekonomskih nauka sa skoro dvije decenije iskustva u bankarstvu, od čega više od deset godina na ključnim rukovodećim pozicijama, posljednjih šest godina obavljala je funkciju direktorice retail prodaje u jednoj od najvećih banaka na bh. tržištu. Vodila je projekat transformacije i digitalizacije poslovne mreže putem koje su, prvi put na našem tržištu, implementirane inovacije poput poslovnica bez keša i agilnog pristupa u prodaji. Trenutno je na poziciji članice Uprave BBI Banke za retail. I rado priča o svom poslu: “Jedno od naših ključnih opredjeljenja jeste transformacija poslovne mreže i modela poslovanja u smislu modernizacije i u skladu sa trendovima koje donosi digitalna era. U tom kontekstu BBI Banka se pripremila na značajna ulaganja uz podršku naših vlasnika.”
Njezina pozicija podrazumijeva odgovornost prema 200 uposlenika i oko 120.000 klijenata. To je veliki izazov koji Azra Hadžiomeragić doživljava kao uzbudljivo putovanje. “Uz sebe imam jak tim mladih, kompetentnih profesionalaca, koji su spremni uložiti svoj potencijal i energiju u promjene pred nama kako bi jačali tržišnu poziciju segmenta za poslovanje sa stanovništvom u godinama koje dolaze.”
Temelj bankarstva je povjerenje između klijenta i banke, a BBI Banka ima stabilnu i lojalnu klijentsku bazu. “To je vrlo vrijedan kapital koji se mora njegovati tako što ćemo pružati visok kvalitet usluge, tražiti jednostavna, ali za našeg klijenta adekvatna rješenja. To možemo postići samo ako slušamo glas klijenta.”
Ulazimo u još jednu neizvjesnu godinu – barem u smislu stabilnosti svjetskih tržišta, koji su najčešće van našeg uticaja. “Mi smo tu da nađemo rješenje koje odgovara klijentu, bilo da govorimo o fiksnim profitnim stopama, modalitetima kojim se neće ugroziti njihova kreditna sposobnost ili omogućiti finansiranje kroz jedinstvene tržišne proizvode kao što je podrška dijaspori za kupovinu nekretnina u BiH”, pojašnjava Azra Hadžiomeragić.
Pitamo je i šta je važno za sadašnje i buduće klijente BBI Banke, kako bi nastavili ili se opredijelili za poslovanje pod krovom ove institucije. “Bitno je da znaju da nam je njihovo povjerenje u partnerskom odnosu sa bankom od izuzetnog značaja. Da znaju da ćemo napore u budućem periodu uložiti u modernizaciju mreže poslovnica, digitalna rješenja koja će im olakšati poslovanje sa bankom, konkurentne proizvode po njihovoj mjeri, ali i kvalitet usluge koji klijenti cijene i uzvraćaju povjerenjem u BBI Banku.”
Pravičnost u odlukama
Jasmina Dobrača i Azra Hadžiomeragić utjelovljuju duh BBI Banke, ali nikako nisu jedine koje vrijedi spomenuti u ovom tekstu. Direktorica Sektora za operacije Muhiba Muratović diplomirala je na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu te okončala postdiplomski studij iz oblasti islamskog bankarstva. U bankarstvu je od 2000., u BBI Banci radi od 2005., a na sadašnjoj poziciji je od 2013. godine. “Vrlo sam iskrena, maksimalno posvećena i fokusirana ka radnim zadacima i timu s kojim radim uz želju da smo najbolji u onom što radimo. Svaki uspjeh je relativna stvar i splet više okolnosti. U našem poslu uspjeh je prije svega rezultat ljudi sa kojima radite.”
Glavna interna revizorica Elma Spahović je diplomirala na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu, a profesionalno usavršavanje postigla u području eksterne i interne revizije, kroz sticanje zvanja certificirani računovođa, ovlašteni revizor i ovlašteni interni revizor, te profesionalni angažman u ovom području. “Više je principa kojim se vodim u privatnom i profesionalnom aspektu života, a svi se oni mogu sažeti u težnji da budem što bolja osoba u odnosu prema sebi i drugima u mom okruženju.”
Direktorica marketinga i komunikacija Amra Babić, iskusna je i energična menadžerica sa više od 17 godina upravljanja marketinškim projektima, od ideje do realizacije, razvoja i izvršavanja integrisanih marketinških i komunikacijskih planova i reklamnih kampanja, ima istaknutu ekspertizu rada na postavkama i repozicioniranju brendova u finansijskoj industriji. Fakultetsko obrazovanje stekla je u našoj zemlji, osvojila nekoliko prestižnih nagrada za projekte marketinga i komunikacija, te je bila članica žirija nekoliko regionalnih marketinških i komunikacijskih festivala. Prati je reputacija entuzijastične, učinkovite i praktične kolegice.
Sanela Mrgan-Balić je direktorica Sektora za ljudske resurse te ima dvije decenije iskustva u evropskim bankarskim grupacijama gdje je uspješno obavljala nekolicinu rukovodećih pozicija. Izazov je pronalazila u raznolikim oblastima rukovođenja, od primjene savremenih strategija i alata za upravljanje odnosima s klijentima, preko dizajna i implementacije inicijativa za unapređenje korisničkog iskustva, pa do upravljanja programima individualnog razvoja zaposlenika i promocije adaptivnih pristupa radu. Za ovu Mostarku s diplomom Ekonomskog fakulteta uspjeh je proces, zahtjevan put koji traži višestruki i održiv pristup. Ipak, koliko god bilo izazovno, putovanje će donijeti pozitivnu transformaciju organizaciji i ljudima koji u njoj rade, i takva transformacija će zračiti i izvan organizacije.
“Naše tržište je osjetljivo na dešavanja u svijetu, Evropskoj uniji i regionu, i najveći izazov je bio kako opravdati povjerenje klijenata. Na temelju dosad ostvarenih rezultata, s ponosom možemo reći da je banka opravdala povjerenje, ne samo klijenata nego i vlasnika”
Direktorica Sektora sredstava i finansijskih institucija, Mirsada Čengić, diplomirana je ekonomistica sa dugogodišnjim iskustvom u više bankarskih institucija. Kaže kako joj je važan profesionalan i predan odnos prema poslu koji podrazumijeva i zainteresiranost za krajnje rezultate, te timski rad, usvajanje novih vještina i znanja, prenošenje znanja na mlađe kolege, pravičnost u odlukama. I pri svemu tome ostati čovjek, u punom značenju te riječi. Kako kaže: “Pomoći kome i koliko se može, a ne odmagati.”
Direktorica Sektora finansija Anisa Lojo-Bajrić Ekonomski fakultet u Sarajevu završila je kao student generacije i jedna od najuspješnijih studenata UNSA akademske 2006/2007. Stekla je i zvanje magistrice ekonomskih nauka, a nakon petogodišnjeg rada u Sektoru osiguranja, 2013. priključila se timu BBI Banke, gdje je radila na različitim pozicijama u Sektoru za poslovanje sa stanovništvom i Sektoru finansija. “Kada svaki posao koji nam je povjeren radimo s iskrenom namjerom i potpunom predanošću, uspjeh postaje logičan slijed.”
Učiti, istraživati, usvajati
Direktorica Sektora za kontrolu rizika Elma Agić-Šabeta magistrirala je na European School of Business u njemačkom Reutlingenu, a doktorirala na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu. Krase je nepokolebljivost i upornost. “Budite spremni na to da je nekad potrebno mnogo vremena do dođete do cilja, ali nikada ne odustajte. Važno je imati svoj stav i iznijeti ga, čak i u trenucima kada ste usamljeni u tome. Samo napornim i nesebičnim zalaganjem možete ići naprijed.”
Indira Karamustafić, direktorica Sektora za odobravanje kreditnog rizika, karijeru je započela 2006. radeći u vodećim bankama na našem tržištu. Posjeduje dugogodišnje iskustvo u odobravanju kreditnog rizika, koje je stekla obavljajući funkciju direktorice sektora u jednoj od većih bankarskih grupacija. Priznati je i cijenjeni stručnjak za finansijske institucije, bankarstvo, kreditiranje i osiguranje. Magistrirala je bankarstvo na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu. Osoba je snažnog integriteta, koju krase samostalnost i visoki profesionalizam u komunikaciji i odlučivanju. Kaže nam: “Ne trudite se postati uspješan, već vrijedan čovjek.”
Direktorica razvoja proizvoda i podrške prodaji za korporativne klijente, Anida Đidelija, okončala je studij bankarstva i finansija na Ekonomskom fakultetu Univerziteta “Džemal Bijedić” u Mostaru kao student generacije. Dobitnica je niza nagrada Federalnog ministarstva obrazovanja i Univerziteta za najboljeg studenta fakulteta tokom studiranja. Poslovni put je započela u BBI Banci prije šest godina. “Tajna uspjeha u životu nije raditi ono što volimo, već voljeti ono što radimo.”
Alma Šljivo, direktorica razvoja proizvoda fizičkih lica, završila je ekonomiju i trenutno je u završnoj fazi realizacije dva master rada na smjerovima: Finansijsko izvještavanje i revizija, zajednički program EFSA i EFZG, i Islamsko bankarstvo i finansije. U BBI Banci karijeru je započela kao blagajnica. Nakon 14 godina i dalje je u istom radnom okruženju, ali kao direktorica razvoja proizvoda za fizička lica. “Za uspjeh nije nužno mijenjati poslove”, kaže, “već učiti, istraživati, usvajati i optimistično ići ka zacrtanim ciljevima. Ključno je voljeti ono što radite, i u svakom segmentu života dati svoj maksimum. Nećete uvijek uspjeti u svemu, ali neuspjeh je tu da bismo iz njega nešto naučili i više cijenili svoj uspjeh. Nikad se ne porediti sa drugima, već svaki dan biti bolja verzija sebe.”