Optimizacija prometnog toka, sprječavanje nesreća i sigurnija, opuštenija vožnja – to su ciljevi njemačkog istraživačkog projekta IMAGinE[1] za automatizaciju inteligentnih manevara i kooperativno izbjegavanja rizika u stvarnom vremenu koji je sada uspješno završen. Pod vodstvom Opela i koordinatora projekta Nikolasa Wagnera, voditelja odjela za inovacije sustava za naprednu pomoć vozaču (ADAS) iz tehničkog centra za Srednju Europu društva Opel Automobile GmbH, 12 partnera iz automobilske industrije iz područja istraživanja i upravljanja cestovnom mrežom od septembra 2016. radili su na razvoju inovativnih sustava za pomoć za kooperativnu vožnju budućnosti. Ishodi razvoja ispitani su u simulacijama, kao i na raznim stvarnim automobilima, uključujući Opelove modele. „IMAGinE je došao do prekretnice na putu prema kooperativnoj vožnji u budućnosti,“ izjavio je Nikolas Wagner. Frank Jordan, voditelj odjela za automobilska istraživanja i napredni inženjering društva Opel/Stellantis, dodao je: „IMAGinE poboljšava sigurnost i istovremeno smanjuje količinu emisija zahvaljujući umreženoj vožnji“.
Pet područja istraživanja za buduću kooperativnu vožnju
Trenutni sustavi za pomoć vozaču dijele sigurnosne podatke s vozačem ili sami izvode odgovarajuće radnje u slučaju nužde, ali ti se podaci rijetko kada razmjenjuju među vozilima. Glavni izazov projekta IMAGinE bio je poboljšati veze između sudionika u prometu kako bi se djelotvorno i brzo smanjio rizik od prometnih nesreća. Projektni tim stoga je istražio pet tematskih područja:
- Kooperativna koordinacija manevara
Koordinirano planiranje manevara prvi je put istraženo u okviru projekta IMAGinE. Projektni se tim koristio suvremenim tehnologijama kao što su komunikacijski sustav V2X i razmjena komunikacija u simulacijama te među automobilima i kamionima na poligonima. Kooperativna koordinacija manevara pojednostavljuje upravljanje situacijama u prometu i čini ih sigurnijim.
- Model kooperativne okoline
Senzori na pojedinim vozilima ograničeni su okolinom i prevladavajućim vremenskim uvjetima. Projekt je stoga razvio model kooperativne okoline u kojem je svijest svih sudionika u prometu povećana razmjenom informacija putem sustava V2X. Na primjer, automobili bi mogli trenutačno prepoznati „skrivene“ objekte zahvaljujući podacima koje prime putem sustava V2X.
- Novi komunikacijski mehanizmi
Projekt je ispitivao nove formate poruka koji su napredniji i sposobniji od postojećih komunikacija sustava V2X. Kooperativni manevri tijekom vožnje mogu se koordinirati putem poruka MCM (Manoeuvre Coordination Message). Sudionici u prometu također mogu razmjenjivati poruke IDSM (IMAGinE Driving Strategy Message) i ITDM (IMAGinE Traffic Distribution Message). Potonje poruke pospješuju protok prometa i sprječavaju zastoje gdje god je to moguće.
- Interakcija čovjek-stroj usmjerena na korisnika
Koncepti pomoći koja potiče kooperativno ponašanje na cesti moraju biti intuitivni i lako razumljivi. Anketiranjem sudionika ispitivanja utvrđena je veća razina prihvaćanja kada su zasloni i kontrole u vozilu bili prilagođeni krajnjem korisniku. Interakcije čovjek-stroj u okviru projekta IMAGinE izvedene su tako da informiraju vozača o kooperativnim manevrima tijekom vožnje i motiviraju vozače za kooperativno ponašanje.
- Simulacija okoline
Kako raste broj sudionika u prometu koji međusobno surađuju, razmjena podataka i potraga za rješenjima širom sustava postaju sve složeniji. Projektni partneri stoga su ispitivali koordinaciju manevara putem simulacije u svakoj fazi istraživačkog projekta. Funkcije kooperativne vožnje konačno su integrirane u deset stvarnih ispitnih automobila, uključujući Opelove modele, i ispitane na pravim poligonima.