Napisala Mersiha Drinjaković
Britanska ambasada Sarajevo, British Council i British Film Institute bili su partneri i ovog, jubilarnog 30. Sarajevo Film Festivala, kako bi podržali bosanskohercegovačke kreativne talente. “Ponosni smo na dugogodišnju povezanost Ujedinjenog Kraljevstva sa SFF-om. Namjeravamo njegovati prostore u kojima se kreativci i umjetnici iz različitih oblasti okupljaju, razgovaraju o umjetnosti i kulturi, generišu nove ideje i grade nove saradnje”, rekao je britanski ambasador Julian Reilly.
Možete li se, za početak, osvrnuti na 30. SFF?
JULIAN REILLY: Sarajevo Film Festival je uvijek posebna sedmica za grad, ali i za cijelu BiH. Prilika je to da se pogledaju neočekivani filmovi talentovanih regionalnih i svjetskih režisera, da se doživi multikulturalni, kosmopolitski duh Sarajeva, koji je tada na vrhuncu, bilo na brojnim zabavama ili šetajući ulicama prepunim kako lokalaca tako i gostiju, te da se učestvuje na fascinantnim događajima u sklopu Industry programa. Ovo izdanje kojim je obilježeno 30 godina postojanja je više nego ispunilo očekivanja! Nevjerovatan broj filmova prikazanih na veoma različitim lokacijama, uključujući i neke nove jer se Festival proširio diljem grada, kao i u Tuzli i u Mostaru. Nadam se da će još više gradova biti uključeno u budućnosti. A, moram primijetiti, vidjeli smo i vrhunsku modu na crvenom tepihu, na zabavama i na ulicama: radovi sjajnih dizajnera za sjajne ljude.
CLARE SEARS: Uvijek je veliko zadovoljstvo biti u Sarajevu tokom Festivala, grad je tako živ i naprosto vibrira. To je samo potvrda snage umjetnosti i kulture da učine da se ljudi dobro osjećaju i da se započnu neki važni razgovori. Uvijek sam ponosna kad posjećujem SFF zbog podrške koju mu British Council pruža još od najranijih dana i svjedoči njegovom izrastanju u uspješnu međunarodnu priču.
Na koji način je Ujedinjeno Kraljevstvo ove godine bilo prisutno na SFF-u?
JULIAN REILLY: Kako je Ujedinjeno Kraljevstvo jedno od ključnih aktera na globalnoj kreativnoj sceni, svake godine se susretnem sa britanskim filmskim stvaraocima koji su na neki način uključeni u Festival. Prošle godine sam imao čast da upoznam dva britanska dobitnika nagrade Srce Sarajeva. Ove godine smo željeli proslaviti dugu povezanost Ujedinjenog Kraljevstva sa Festivalom. Ambasada je ponosna što je direktor Sarajevo Film Festivala, Jovan Marjanović, naš nekadašnji Chevening stipendista. Tako da sam bio oduševljen kada nam se pridružio na zabavi na kojoj smo slavili filmske veze naših dviju zemalja i spojili britanske, bosanskohercegovačke i regionalne filmske stvaraoce, nadajući se nekim budućim saradnjama, poput onih koje smo mogli vidjeti ove godine, uključujući i nagrađeni film Nebo iznad Zenice. Naša poruka ove godine je bila “GREAT Film Collaborations – Open the door to success” (Velike filmske saradnje otvaraju vrata uspjehu), i možete je još uvijek vidjeti kako kruži Sarajevom na velikom crvenom tramvaju!
CLARE SEARS: British Council s ponosom podržava Sarajevo Film Festival tokom njegovog tridesetogodišnjeg postojanja i doprinijeli smo razvoju ovog festivala u vodeći kulturni događaj u Jugoistočnoj Evropi. Mislim da je naše partnerstvo sa Britanskim filmskim institutom na ovogodišnjem festivalu zaista naglasilo našu zajedničku predanost njegovanju kreativnih saradnji između Ujedinjenog Kraljevstva i regiona. Učešće britanske delegacije na CineLink Industry Days spojilo je istovremeno talente u usponu i iskusne profesionalce koji traže nove prilike za koprodukcije. Ključni trenutak za nas bio je panel “Koprodukcije sa Ujedinjenim Kraljevstvom”, koji je ponudio dragocjene uvide u mogućnosti saradnje i mehanizme finansiranja. Naš cilj je ojačati veze između naših audio-vizuelnih sektora putem podrške takvim inicijativama, pomoći lokalnim umjetnicima da dobiju pristup međunarodnoj ekspertizi i ohrabriti razvoj inovativnih projekata koji mogu imati odjeka na globalnom nivou.
Saradnja sa SFF-om prisutna je još od njegovog osnivanja.
CLARE SEARS: British Council je prisutan od samog početka Festivala. Veže nas prijateljstvo koje i dalje jača. Razvili smo različite načine saradnje, bilo da smo pozivali stručnjake iz Ujedinjenog Kraljevstva da učestvuju na CineLink Industry Days ili da smo omogućili prikazivanje filmova britanskih umjetnika u usponu. Ali, odnos sa SFF-om je uvijek bio dvosmjerna ulica, što mislim da oslikava snagu i prirodu ljudi uključenih u Festival. Festival je podržao neke od naših programskih inicijativa. Na primjer, 2017. godine bio je naš ključni partner u organizacija događaja PlayUK, na kojem su predstavljene nove tehnologije u filmskoj i gaming industriji, a što je za obje strane bilo dosta novo područje. Kada bih trebala u jednu rečenicu sažeti naših 30 godina, rekla bih da su se najbolje stvari dešavale onda kada smo podstrekivali jedni druge da progresivno razmišljamo, da budemo hrabri i inovativni. To je odlična osnova za svaku buduću saradnju.
JULIAN REILLY: Kao što Clare kaže, ponosni smo na dugu vezu sa Festivalom. Prošle godine, Sarajevo je poželjelo dobrodošlicu britanskom filmskom stvaratelju Marku Cousinsu i dodijelilo mu Počasno Srce Sarajeva, 29 godina nakon što je prvi put došao u tad opkoljeni grad kao predstavnik Edinburgh Film Festivala, malo prije nego je SFF zvanično uspostavljen. Bilo je sjajno prisjetiti se tih prvih veza koje su nastavile jačati tokom godina.
Filmska industrija nije jedini sektor u kojem vidimo dobru saradnju Bosne i Hercegovine i Ujedinjenog Kraljevstva. Šta je sa kulturnim i kreativnim industrijama?
CLARE SEARS: Tokom prethodnih 30 godina, British Council je podržao saradnju između galerija i muzeja koja je rezultirala time da britanski vizuelni umjetnici izlažu u Sarajevu i Banjoj Luci. Sigurna sam da se javnost u BiH još uvijek sjeća izložbi umjetnika poput Graysona Perryja, Damiena Hirsta, Tracey Emin, Sarah Lucas i Briana Enoa. Ujedno, ohrabrili smo saradnju između tech kompanija i umjetnika kroz našu Play UK seriju digitalnih događaja i prilika za povezivanje. Podržali smo cijeli niz kreativaca da ostvare svoje snove u galeriji Manifesto ili na festivalu Garden of Dreams. Doveli smo ovdje DJ-a Radio Slavea, te jednog od osnivača grupe Massive Attack, Daddyja G-ja. Ako pogledamo ovu listu, jasno je da postoji snažan apetit za britansku kulturu u BiH što daje plodno tlo za saradnju, a to je upravo ono što želimo podržati u narednom periodu.
BiH je zemlja talentovanih ljudi u svim vrstama umjetnosti. Nedavno smo organizirali dvije konferencije, u Sarajevu (SAmeet) i Banjoj Luci (Banja Luka Creative), kako bismo podržali kreativnu ekonomiju ove zemlje. Podrška razvoju koncepta kreativne ekonomije u BiH omogućava nam da dopremo do kreativaca u raznim poljima umjetnosti i nadamo se da će to dovesti do više veza sa kreativnim sektorom Ujedinjenog Kraljevstva, a bosanskohercegovačkim umjetnicima pružiti raznolike prilike za unapređenje karijere.
JULIAN REILLY: Umjetnost i kultura imaju svoj život, iako mi uvijek tražimo prilike da podržimo taj prirodni rast. Samo tokom zadnje godine smo vidjeli sjajnu saradnju između Ujedinjenog Kraljevstva i BiH, na različitim nivoima. Nakon predstavljanja prevoda knjige britanske spisateljice Priscille Morris Crni leptiri, Ambasada se udružila sa Umjetničkom galerijom BiH i gradom Bristolom u promoviranju veza i prikazu dijela stvaralačkog opusa Dobrivoja Beljkašića, umjetnika na čijem životu je zasnovan glavni lik u Priscillinom romanu, a u povodu stogodišnjice njegovog rođenja. U istom periodu, Ambasada je podržala niz aktivnosti, od koncerta povodom pravoslavnog Božića u Sarajevu do otvaranja biblioteke Jevrejske zajednice u Doboju – koja je dostupna svim građanima. Radeći sa svim zajednicama u Mostaru, podržali smo obnovu institucija kulture u tom gradu. Podržavamo rad Helem Nejse Talent Akademije koja promovira i razvija mlade talente sa cijelog Zapadnog Balkana, jačajući nezavisnu kulturnu scenu. A, tu su i sjajne razmjene koje su se desile i bez našeg doprinosa, od koncerta Stinga u Sarajevu prije dvije godine, do prilično drugačijeg nastupa mladih pjevača iz Cambridgea, članova hora Magdalen Collegea, u Mostaru i Sarajevu ovog ljeta. A da ne pominjem meni omiljene Amiru Medunjanin i Dubiozu kolektiv, koji su, opet u vrlo različitom stilu, imali nastupe u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Kreativne industrije, kultura uopće, imaju važno mjesto u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Šta su ključne činjenice o ovakvoj poziciji?
JULIAN REILLY: Kao pojedinci, svi volimo kulturu, jer i kad nam se obraća, zabavlja nas, pomaže nam da shvatimo ko smo i koje je naše mjesto u svijetu. Ali, također je važno da vlade prepoznaju transformativnu i ekonomsku moć kulture. Kreativne industrije su nevjerovatan motor ekonomskog rasta. U Ujedinjenom Kraljevstvu, doprinos ovog sektora britanskoj ekonomiji iznosi nekih 125 milijardi funti – što je oko 6% naše ekonomske aktivnosti, te upošljava skoro 2,5 miliona ljudi u našoj zemlji. Oduševljen sam što, zajedno sa British Councilom, tražimo nove načine da podijelimo ovu ekspertizu i uspostavimo partnerstva s brojnim talentovanim kreativcima u BiH. Uz toliko talenta u ovoj zemlji, želio bih da kultura i kreativne industrije postanu puno veći dio lokalne ekonomije i bh. izvoza svijetu. Sarajevo Film Festival je dokaz da BiH može biti ogroman, uspješan brend.
Imajući u vidu da se bh. institucije kulture suočavaju s finansijskim poteškoćama, šta možemo naučiti iz britanskog primjera?
JULIAN REILLY: Kulturne institucije zemlje su samo središte njenog postojanja. U Ujedinjenom Kraljevstvu imamo sreću da se tu nalaze neke od institucija od svjetskog značaja, neke u Londonu, a neke širom zemlje. Mnoge od njih uspostavljene su prije više od 200 godina. Sa razvojem Britanije kao zemlje, njene veće raznolikosti i inkluzivnosti, razvijale su se i naše institucije. Ključno je da one nastave služiti svim građanima i biti odraz promjenjive prirode našeg kolektivnog identiteta. To zahtijeva fleksibilno donošenje politika i otvorenost za konsultacije. Također, treba adekvatnu podršku, putem jasnih politika, kao i putem finansiranja – mada za održivost ono mora dolaziti i iz privatnih i iz javnih izvora.
U BiH imate sedam institucija kulture od značaja za državu. Ali one se već decenijama nalaze u teškoj situaciji. Bilo da je riječ o muzeju, galeriji, pozorištu ili biblioteci, posvećenost osoblja da ove lučonoše kulture očuvaju i sačuvaju nacionalno sjećanje – u svoj njegovoj raznovrsnosti – impresivna je. Uzmimo samo jedan posljednji primjer: dobra je vijest da i pored svih finansijskih izazova, Nacionalna i univerzitetska biblioteka BiH, jedna od ključnih institucija ove zemlje, ostaje otvorena. Ali, kako je izvršni direktor Britanske nacionalne biblioteke, sir Roly Keating, rekao tokom posjete Sarajevu u augustu, ključno je riješiti pravni status i naći stalno rješenje za održivo finansiranje ove i ostalih institucija kulture od značaja za BiH.
Postoje li i neke nove prilike za saradnju?
CLARE SEARS: U mjestima poput BiH, s obiljem kreativnosti i talenta, uvijek postoje prilike za saradnju. Naša vrata su uvijek otvorena.
JULIAN REILLY: Kao ambasador, ali i lično, vjerujem da je saradnja na polju kulture jedan od najboljih načina spajanja naših ljudi i otvaranja vrata za nove prilike ne samo za talentovane kreativce koji predvode ove ideje, već i za širu zajednicu koja ih je oblikovala. Tako da ću uvijek nastojati da upijem što više kulturne raznolikosti putujući širom BiH i da promoviram lokalne umjetnike i institucije kulture gdje god da mogu. Ponosni smo što smo zahvaljujući našim Chevening stipendijama – a trenutno je konkurs otvoren do 5. novembra! – nekim od najboljih mladih ljudi iz BiH omogućili da studiraju u Ujedinjenom Kraljevstvu, uključujući i neke od velikih talenata u oblasti filma, muzike, slikarstva, arhitekture i dizajna, poput Jovana Marjanovića, Zenita Đozića, Fuada Šetića, Nikoline Vujić, Jure Paponje, Alme Demirović, Monike Malbašić i mnogih drugih. Na kraju, kako sam otkrio na našoj zabavi povodom Sarajevo Film Festivala, dok ljudi razgovaraju saradnja između Ujedinjenog Kraljevstva i BiH se sama od sebe gradi. Bit ću sretan ako mogu i više doprinijeti u budućnosti, ali znam da plamen saradnje već gori.