Nedavno objavljeno

Michael Jackson  Simbol slabosti našeg vremena    

Prošlo je 15 godina od njegove smrti, da je živ danas bi slavio 66. rođendan. Mnogo je onih koji još ne mogu ili neće da vjeruju. Kralj popa je zaista mrtav? A možda ga je već neko vidio u Memphisu, pita se muzička kritičarka Gabriele Ferraris koja se za talijansku La Stampu osvrće na život Michaela Jacksona

Iza ostvarenja svakog američkog sna krije se jedna mala američka tragedija, tragedija ljudi preosjetljivih da izdrže i odgovore na svaki poziv uspjeha i slave, koji ih jednog dana uzdiže do božanstava, da bi ih sutradan bacio u ponor svakodnevne mizerije. Michael Jackson, čiji život i smrt predstavljaju najjači izraz dekadencije s kraja dvadesetog vijeka (prije njega je samo Elvis Presley), dekadencije isključivo američke i isključivo pop. Opstanka kao umjetničkog djela. Umjetnost – u Michaelu kao i Elvisu – koja predstavlja, ne slučajno, originalan američki doprinos kulturi dvadesetog vijeka: black music, video, pop-art.

Black music je posebna priča. Ali, ako je bijeli Elvis znao kako da je umekša i u obliku rock’n’rolla ponudi bijeloj publici, još je genijalniji Michael Jackson. Želio je biti bijel, mijenjajući boju svoje kože i još više svoju muziku, tražeći univerzalnu i neopredijeljenu publiku: s njim, tradicionalna black music, od R’n’B i soula do funka, kreće novim putem, postaje drugačija muzika. Ni crna ni bijela, nepripadajuća: kao njen izvođač.

Američko prokletstvo 

Zatim, njegov lik: čemu je, ako ne videospotu Thriller bila povjerena besmrtnost – kratka besmrtnost naših poremećenih dana – Michaela Jacksona? Taj mini film Johna Landisa je, više nego pjesme, transformirao diskretnog funk pjevača u globalnu zvijezdu. I značajniji je od svih ostalih. Jacko je postao svugdje prepoznatljiv “znak”, jednako u Londonu i u Kuala Lumpuru, kao Coca-Cola ili Nike. S njim je muzičko tržište postalo planetarno, stvarajući jedan “prosječan ukus” koji ne poznaje ni geografske, ni vjerske, ni ideološke razlike. Postao je ikona svih i na svim meridijanima.

 

Nadmoć slike nad zvukom – “poruka” preko “poruke” – zauvijek je promijenila konzumiranje muzike i samu muziku, reducirajući je na zvučni zapis, komentar figura u pokretu na ekranu. I to je, sve od Fantazije Walta Disneya 1940., do danas, američko prokletstvo. 

Njegovo tijelo izmučeno operacijama i lijekovima je najčistiji body art. Njegova koncepcija – pojaviti se ne postojeći, postojati ne pojavljujući se, istovremeno neuhvatljivi duh i stalno medijski prisutan – od njega su stvorili ekstremno remek-djelo kakvo ni Andy Warhol ne bi znao smisliti

Ali, veličina Michaela Jacksona nije u njegovoj muzici, fatalno povezanoj s modom i današnjim vremenom kada sve brzo pada u zaborav. Kada je Michael, uopće, zadnji put imao neki hit? Jacko treba ostati u sjećanju kao istaknuti primjer pop-arta i, u tom smislu, jedan od najboljih umjetnika prošlog vijeka. Njegovo tijelo izmučeno operacijama i lijekovima je najčistiji body art. Njegova koncepcija – pojaviti se ne postojeći, postojati ne pojavljujući se, istovremeno neuhvatljivi duh i stalno medijski prisutan – od njega su stvorili ekstremno remek-djelo kakvo ni Andy Warhol ne bi znao smisliti.

Njegove perverzije: san o vječnoj mladosti, opsesija čistoćom, koketiranje s nerealnim, sa svijetom iz bajke, čak i bolesna ljubav prema djeci – perverzije su jednog vremena, bolesnog i površnog, jedne nesigurne i mučne sadašnjosti.

Jacko is not dead

Neverland je, kao i Elvisov Graceland, izuzetan primjer pop-arta, ali i ideološki zbir, trijumf nove američke dekadencije. U tim kućama, i u njihovim tijelima, uništenim zloupotrebljavanjem blagostanja, deformisanim i oskvrnutim zbog različitih pretjerivanja, tijelima žrtvovanim na oltarima samoće i izgleda, u tim prerano ostarjelim tijelima onih koju su jurili vječnu mladost – ogleda se tragedija. Tragedija jedne Amerike i jednog Zapada koji o tijelima znaju sve i – ne mogu ih spasiti. Kao što ne mogu spasiti dušu o kojoj ne znaju ništa. Jacko, poslije Elvisa, predstavlja našu slabost. I kao ni slabost – ne može niti nestati.

Ima onih koji kažu da Michael Jackson nije mrtav. Ne bi nas mnogo iznenadilo da ga za jednom neko prepozna na benzinskoj pumpi u Memphisu, zajedno s bivšim puncem Elvisom, još jednom mitom, koji kao ni Janis Joplin, Jim Morrison, Jimi Hendrix ili John Lennon, nikada neće umrijeti u mislima svojih fanova.   

Latest Posts

spot_img

Raport