Nedavno objavljeno

Nauka govori unapređuje medijsku i naučnu pismenost mladih u BiH – Glas koji čuju, jezik koji razumiju, sadržaj kom mogu da vjeruju

Mladi su danas svakodnevno izloženi ogromnom broju informacija, sve agresivnijim metodama dezinformisanja, umjetnoj inteligenciji i ubrzanom razvoju tehnologije. Portal naukagovori.ba jedno je od rijetkih mjesta na internetu na kom se teme iz nauke objašnjavaju jasno, pristupačno i odgovorno.

„Trudimo se kroz različite formate – tekstove, privlačne vizuale, podcast epizode i druge zanimljive video sadržaje stvarati vezu između naučnih sadržaja i naše publike. A naša publika su ljudi svih generacija i obrazovnih profila kojima je važno da razumiju svijet u kom danas živimo i ono što nas okružuje,” kaže osnivačica i urednica portala, biolog, naučna komunikatorica i nagrađivana naučna novinarka Jelena Kalinić.

Portal djeluje u okviru Udruženja Društva za promociju prirodnih nauka „Nauka i svijet” koje je osnovano 2017. godine kao nezavisno, nevladino, nestranačko, nereligijsko i neprofitno udruženje koje se zalaže za podršku razvoja nauke i obrazovanja, promocije nauke i naučne pismenosti, afirmisanje ljudskih prava i civilnog društva.

Kalinić naglašava da, iako je naukagovori.ba pristupačan i ažurno izvještava o aktuelnim temama, organizacija je veoma angažovana na društvenim mrežama: „Osloniti se na danas jedan kanal komunikacije za popularizaciju kompleksnih tema poput nauke, prosto nije dovoljno. Zato stalno ulažemo napore i vrijeme u kreiranje različitih formata za objašnjavanje kompleksnih i dezinformacijama preplavljenih oblasti. Posebno su nam važni mladi jer je to grupa koja je istovremeno najrizičnija i najvažnija za budućnost naučne pismenosti u BiH. Oni ne čitaju portale ali su itekako prisutni na društvenim mrežama i drugim platformama i zato je važno da s njima komuniciramo kroz diversificiran pristup a da sami biraju kako će nas pratiti.”

Proteklih mjeseci je u okviru projekta STEMedia (STEM and Media Literacy Workshops) finansiranog kroz MATRA program Ambasade Kraljevine Nizozemske, realizovano 10 edukativnih sesija u bh. gradovima. Predavanja su se fokusirala na dvije ključne oblasti: umjetnu inteligenciju u kontekstu praktične primjene, prednosti, izazova, etike i  rizika te na dezinformacije, toksične sadržaje i govor mržnje, kako ih prepoznati, razumjeti i zaštititi sebe i druge.

Jelena Kalinić
Jelena Kalinić

Mladi prepoznaju pristup koji ih uvažava

„Sve radionice koje smo organizovali u saradnji sa lokalnim partnerima, bilo da je riječ o nevladinim organizacijama, srednjim školama ili fakultetima,  bez izuzetka su, dobile veoma visoke ocjene za korisnost i način izlaganja tema. Ovi rezultati potvrđuju da mladi prepoznaju i cijene značaj tema koje smo prezentirali i pristupačnu, interaktivnu i jasno strukturiranu metodologiju” kaže Jelena. Iako su radionice organizovane i u većim gradovima poput Sarajeva, Banjaluke, Bijeljine i Zenice, najvažnije je bilo otići i pričati sa mladima u manje gradove i opštine- Bratunac, Vlasenicu, Zavidoviće, Visoko, Brezu, Pale.

Analiza evaucija radionice STEMedia potvrđuju da naučna komunikacija može biti jednako privlačna kao i zabavan sadržaj na društvenim mrežama, ako se pažljivo osmisli.

„Pitali smo ih i analizirali o čemu žele da saznaju više. Mladi žele više prilika da uče o umjetnoj inteligenciji, kako se boriti protiv dezinformacija ali i o zaštiti podataka, algoritmima, razumijevanje manipulacija i online sigurnosti. Nama to govori da smo dobro pogodili u centar njihovih potreba ali i da treba stalno pratiti šta je to aktuelno i akutno u društvu i adresirati to kroz ovakve informativne, edukativne i uključive sesije”, tvrdi Jelena i napominje da podaci  evaluacije ukazuju na ključnu stvar, da mladi žele razgovor i alate a ne samo informacije. Žele razumjeti kako AI radi, kako ih algoritmi oblikuju, kako se braniti od manipulacije.

„Mladi su prepoznali da sadržaj nije apstraktan niti teorijski nego je upotrebljiv odmah, u njihovoj svakodnevici na društvenim mrežama, u školi, u online komunikaciji i u razumijevanju digitalnog svijeta. Ovo je posebno važno jer pokazuje da mladi nisu samo pasivni slušaoci. Oni postaju multiplikatori znanja, što je jedan od ključnih ciljeva našeg projekta. Nama je važno to što je kroz radionice, tekstove i druge formate na platformama poput YouTuba-, Instagrama, Facebooka i TikTok-a, te kontinuranu komunikaciju, Nauka govori postao više od medija. Prepoznaje se kao siguran prostor za provjerene informacije, glas nauke koji govori jednostavno, jasno i tačno i platforma koja ljudima daje alate da razumiju svijet, a ne da se u njemu izgube. On propituje odnos nauke, tehhnologije, društva i demokratije”

U vrijeme globalne nesigurnosti, nepovjerenja i dezinformacija, Društvo  „Nauka i svijet” kroz naukagovori.ba te portal vakcine.ba nastavlja svoj angažovani pristup naučnoj komunikaciji, promociji nauke i naučne i medijske pismenosti.

spot_img

Latest Posts

spot_img
spot_img

Raport

spot_img