Nedavno objavljeno

spot_img

NATAŠA MIRTIČ – pregled : otisak

Od samih početaka rad Nataše Mirtič posvećen je prvenstveno grafici koju njeguje u klasičnim tehnikama dubokog tiska, bakropisa, akvatinte i suhe igle. Tokom godina razvila je tehnički iznimno sofisticiran, umjetnički prepoznatljiv stil, temeljen na recikliranju ili ponovnoj upotrebi vlastitih grafičkih ploča koje nadopunjuje i nadograđuje te kombinira, kojima stvara kompozicije usmjerene u strogom geometrijskom redoslijedu. Izložba pregled : otisak zamišljena je kao mala retrospektiva jer se umjetnica povodom osobnog jubileja predstavlja reprezentativnim izborom radova, koje je stvarala od akademskih godina kada je magistrirala iz grafike na Akademiji likovnih umjetnosti u Ljubljani u klasi prof. Lojze Logara, pa sve do najnovijih grafika. Izloženi radovi sintetiziraju njenu likovnu poetiku i rječito prikazuju promišljeni i stalni razvoj, stilske transformacije koje uz manja odstupanja ostaju na polju reduciranja predmetnosti.

Prvi proboj umjetnice u slovenski umjetnički prostor, na tradicionalno iznimno jakoj grafičkoj sceni koja je nastala kao rezultat takozvane Ljubljanske grafičke škole, dogodilo se  prije kraja studija kada je na 6. Bijenale slovenske grafike, dobila nagradu Novog mesta za grafiku. U tom početnom razdoblju stvarala je otiske velikih monohromatskih površina u boji, u kojima se shema svijeta objekata postupno intenzivirala, donekle približavajući se polju lirske apstrakcije. Nakon početne faze iz njezina grafičkog polja izlazi znak kao dominantni nositelj umjetničkih kompozicija, pojavljuju se apstraktni, arhetipski simboli, izražajni elementi ulaze u vizuelni jezik uz apstraktne forme koje u kombinaciji s mirnim zemljanim koloritom s esencijom crvenih tonova postaju nositelji osobnih egzistencijalnih iskustava.

Ciklusom grafika pod nazivom Re:Produkt, znak se ponovno pojavljuje kao središnji formalni i sadržajni element. Preuzima ulogu narativnog pripovjedača i elementa koji određuje cjelokupno vidno polje. Struktura grafičkog niza se promijenila, naime, pojedinačne matrice su smanjene, pa je vertikalni niz postao izražajniji, a prostor jasnoće koji omogućuje da središnji niz u potpunosti oživi, postao je prostraniji. Konstrukcija grafičkog polja artikuliranjem i komponiranjem pravokutnih i kvadratnih otisaka ploča u skladne umjetničke kompozicije postala je autorin prepoznatljiv likovni jezik kojeg njeguje do danas.
U tom se razdoblju Mirtičeva intenzivnije fokusira na narativ te kroz odabrane motive, logotipe brendova i zapise koda skreće pažnju gledatelja na probleme savremenog društva. Utjecaj stalnih vizuelnih i slušnih podražaja nedvojbeno je duboko usidren u ljudskoj podsvijesti i nesvjesno utječe na naše razmišljanje, odluke, pamćenje i način života. Kroz umjetničko stvaralaštvo gledatelja tako vraća u svijet svakodnevnih proizvoda, njihove prečeste uporabe i, na kraju, ali ne manje važno, njihove štetnosti. To izravno obraćanje čitatelju novost je u njezinu opusu jer su nježnost, krhkost i sadržajna poetika prethodnih grafičkih ciklusa koji su se temeljili na odrazu autoričinih unutrašnjih raspoloženja, izoštrene u društveno angažirane sadržajne komponente.

Medij klasične grafike je, kreativno govoreći, dugotrajan proces u kojem originalnost i cjelovitost grafike dolaze do izražaja već tokom pripreme matrice. Crtež koji autorica ucrtava u hladnu cinkovu ploču kroz dugotrajan proces jetkanja, brušenja i graviranja, oživljava kao suptilni zapis na rastersko-slikovnom polju od boje koji je, također, ugodno i na dodir. Strukturiranje grafičkog polja Natašin je izraz, gdje paletom različitih tekstura dokazuje da majstorski savladava izražajnost grafičkih tehnika, kojima gradi poseban baršun, mekoću i liričnost. Kroz cijeli opus uspostavlja se ponovna uporaba matrica kao zajednička nit koja manjim intervencijama i novonastalim kombinacijama nudi različite sadržajne i oblikovne dimenzije, u vizuelnom i narativnom smislu.

Ispreplitanje i igra matrica, znakova, simbola koji ulaze i izlaze iz područja grafičke umjetnosti Nataše Mirtič njezini su stalni pratitelji na stvaralačkom putu koji je duboko osobno ispovjednički, lirski i neagresivno društveno angažiran. Njezini asocijativno višeslojni umjetnički radovi žele da gledatelj ima intiman pristup, precizan i kritičan pogled na vrijeme u kojem živimo. One jednostavno odražavaju život, život koji poštuje tradiciju i skreće pozornost na vrijednost duhovne i kulturne strane čovjeka.

Latest Posts

spot_img

Raport