Nedavno objavljeno

Zašto odustajemo od novogodišnjih odluka

Tradicija nalaže da svakih 365 dana treba čvrsto da riješimo da ćemo se od Nove godine osloboditi loših navika i isplaniramo promjene u svom životu. Smršaću, prestaću da pušim, počeću da vježbam, uštedjeću novac, naučiću nešto novo, više ću putovati, provodiću više vremena sa partnerom i djecom, neke su od najčešćih novogodišnjih rezolucija.

Istraživanja, međutim, pokazuju da samo oko 10 odsto ljudi uspije da ostvari svoje novogodišnje odluke, dok većina odustane od njih već u prvim mjesecima nove godine.

Ljudi Novu godinu doživljavaju kao novi početak ili događaj koji sa sobom nosi promjene, a zaboravljaju da jedan dan ne može da postane odrednica koja će doneti promjenu ili ispunjenje želja.

Novogodišnje rezolucije su način da sebi postavimo ciljeve i odluke za narednu godinu. Zbog čega se, međutim, dešava da ih ne ispunimo, polovično ostvarimo planove ili odustanemo od njih?

Psiholozi smatraju da postoji više razloga zašto se novogodišnje rezolucije ne ostvaruju:

Nedostatak motivacije

Ako nemamo dovoljno želje i volje da promijenimo nešto u svom životu, teško ćemo se pridržavati naših odluka. Zato je važno da biramo one ciljeve koji su za nas od suštinskog značaja.

Ukoliko, na primjer, želimo da smršamo, treba da imamo jasan razlog za to, kao što su poboljšanje zdravlja, samopouzdanja ili izgleda. Treba da imamo viziju kako ćemo se osjećati i izgledati kada ostvarimo svoj cilj, kao i da se podsjećamo na to kada nam je teško.

Nejasni ciljevi

Ako sebi zadamo prevelike ili previše opšte ciljeve, možemo se osjećati preopterećeno ili zbunjeno. Zato je bolje da razbijemo naše ciljeve na manje i konkretnije korake, koji su mjerljivi i ostvarljivi. Ako, na primjer, želimo da uštedimo novac, treba da odredimo koliko tačno novca želimo da uštedimo, za šta nam je potreban i kako ćemo to postići. Trebamo takođe, da postavimo rokove za naše ciljeve i da ih redovno pratimo.

Nedostatak podrške

Ako smo sami u našoj namjeri da promijenimo nešto, možemo se osjećati usamljeno ili nepriznato. Zato je dobro da potražimo podršku i podsticaj od prijatelja, porodice ili stručnjaka, koji mogu da nam pomognu da ostanemo na pravom putu. Na primjer, ako želimo da prestanemo da pušimo, treba da kažemo našim bližnjima o našoj odluci i da ih zamolimo da nas podrže i podsjete na naše razloge.

Nedostatak prilagođavanja

Ako ne pratimo svoj napredak i ne slavimo uspjehe, možemo izgubiti entuzijazam i samopouzdanje. Zato je korisno da vodimo evidenciju o rezultatima i nagrađujemo sebe za svoj trud. Ukoliko naiđemo na prepreke ili neuspjehe, takođe, treba da budemo spremni da prilagodimo naše planove i strategije, umjesto da odustanemo.

- Advertisement -

Ako, na primjer, želimo da počnemo da vježbamo, treba da zabilježimo koliko često i koliko dugo vježbamo, kako se osjećamo poslije toga, treba da se počastimo nečim što volimo kada ostvarimo neki  manji cilj. Ako naiđemo na prepreke ili neuspjehe, treba da budemo spremni da prilagodimo naše planove i strategije, umjesto da odustanemo.

Kratkoročne i dugoročne odluke

Novogodišnje rezolucije mogu biti kratkoročne i dugoročne, ističu stručnjaci.

Kratkoročni ciljevi su oni koje želimo postići u kratkom roku, a obično su vezani za zdravlje, socijalne odnose, obrazovanje, hobije. Neke od kratkoročnih odluka mogu biti: pročitati knjigu, otići na izlet, kupiti novu garderobu, položiti ispit itd. Kratkoročni ciljevi nam pružaju motivaciju, zadovoljstvo i samopouzdanje, jer ih možemo lako pratiti i ostvariti.

Dugoročni ciljevi su oni koji imaju rok od pet ili više godina. Obično su vezani za finansije, karijeru, porodicu, životni stil.

Neki od dugoročnih odluka mogu biti: kupiti kuću, osnovati firmu, imati djecu, putovati po svijetu ili otići da živimo u stranoj zemlji. Dugoročni ciljevi zahtijevaju više planiranja, strpljenja i prilagođavanja, jer su podložniji promjenama i neočekivanim okolnostima.

Dugoročni planovi nam pružaju smisao, svrhu i usmjerenje, jer odražavaju naše snove i ambicije.

Najbolje bi bilo kad bismo postigli optimalan balans između kratkoročnih i dugoročnih ciljeva, uskladili ih i povezali.

To znači da naši kratkoročni planovi treba da budu u skladu sa našim dugoročnim ciljevima.

Na primjer, ako je naš dugoročni cilj da postanemo uspješni programer, naše kratkoročne novogodišnje odluke treba da budu: učiti neki programski jezik, završiti kurs, raditi na projektu, aplicirati za posao.

Latest Posts

spot_img

Raport

spot_img