Nedavno objavljeno

U kolijevci automobila i autoindustrije

Prva asocijacija na Stuttgart je Mercedes, Mercedes-Benz. U ovom gradu ponosno kažu: “Ima automobila koje vozite, a ima i onih o kojima sanjate. Stuttgart je jedno od najboljih mjesta za oboje – i ne samo zato što se najbolji automobili na svijetu prave baš ovdje!”

Piše: Belma Pećanin

Marka automobila koja je već decenijama generička oznaka za kvalitet, pouzdanost, prestiž i zadovoljstvo učinit će to da je meni, mada zvuči šašavo, čitav Stuttgart, prijestolnica njemačke savezne pokrajine Baden-Württemberg, ličio na Mercedes kada sam ga posjetila na samom kalendarskom kraju ovogodišnjeg ljeta.
Nisam konsultovala udžbenike iz turizma, ali vjerujem da je jedna od mogućih podjela turista na one koji preferiraju egzotičnost, “prirodnost”, rizik, avanturizam, industrijsku zaostalost… i one koji više vole komfor, sigurnost, uređenost, razvijenost… Šta hoću reći? Lijepo je obilaziti egzotične zemlje i predjele, ali je zadovoljstvo uživati i u onim zemljama u kojima sve funkcionira kao u – Njemačkoj! Otuda valjda i onaj vic u kojem su Muju pitali šta bi učinio kada bi znao da će za deset dana biti smak svijeta, a on odgovorio: “Otišao bi’ u Njemačku!”
U vremenima teških, krvavih ratova, terorizma, prirodnih katastrofa, sjajan odušak može biti upoznavanje regiona poput Baden-Württemberga, a posebno Stuttgarta.

Od “Novog Versaja” do “Novog srca Evrope”

Sjeverni dijelovi ove njemačke savezne pokrajine su nakon Drugog svjetskog rata bili dio američke, a južni francuske okupacijske zone. Baden-Württemberg je i vjerski podijeljen, sa skoro podjednakim brojem rimokatolika i protestanata. No, u Stuttgartu je puno spomenika koji svjedoče o njegovoj dugoj prošlosti i velikom značaju za ukupnu njemačku istoriju. Jedan od njih je i Novi zamak, izgrađen sredinom 18. vijeka, sa ambicijom vojvode Carla Eugena von Württemberga da od Stuttgarta napravi “novi Versaj”.

Nezaobilazna adresa je i Umjetnički muzej moderne i savremene umjetnosti, kao i najveće svjetsko multižanrovsko pozorište. U teatrima Apollo i Palladium (oba sa po 1.800 mjesta) na stalnom repertoaru su mjuzikli, slični onima na Broadwayu. Možete uživati u šopingu u vrhunskim prodavnicama u centru grada, ili provesti vrijeme u jednom od najvećih svjetskih zooloških vrtova sa oko čak 8.000 životinja. Grad leži na brojnim brdima i brežuljcima, dolinama i parkovima, što po pravilu iznenađuje turiste koji znaju da su došli u “kolijevku automobila”. Njegov zvanični moto glasi “Stuttgart je više…”, a često ga opisuju i kao grad budućnosti. Vlasti su 2008. godine usvojile projekat po kojem ga opisuju kao Novo srce Evrope (Das neue Herz Europas). Stuttgart zovu i “švapskom metropolom”, zbog švapskog dijalekta njemačkog jezika kojim se govori u tom dijelu zemlje.
Regionalni kulinarski specijaliteti sa stogodišnjom tradicijom značajno doprinose raznolikosti i ponudi Njemačke kao turističke destinacije. Baden-Württemberg je poznat po maultasche, torbicama od tijesta punjenim kobasicama i špinatom. Prema legendi, osmislili su ih svećenici koji se u vrijeme posta nisu željeli odreći mesa pa su zabranjenu hranu skrivali u tijestu. Vinu, koje se pravi u ovoj pokrajini još od 17. stoljeća, baš kao i pivu, pripada značajno mjesto. No, ovdje niko ne treba brinuti o izboru hrane: skoro da ne postoji region svijeta čiji specijaliteti nisu zastupljeni u nacionalnim restoranima visokog kvaliteta i veoma pristupačnih cijena.
U Stuttgartu su s razlogom ponosni na veliki broj značajnih ličnosti koje su rođene ili živjele u gradu: Friedrich Hegel, Friedrich von Schiller, Gottlieb Daimler, Ferdinand Porsche, Robert Bosh…


Muzej Mercedes–Benz

Mercedes je u Stuttgartu izgradio jedno od najmodernijih svjetskih zdanja gdje posjetioci mogu osjetiti dašak automobilske istorije koja seže sve do 1886. godine

Stuttgart i njegova okolina poznati su po industriji visoke tehnologije. Pored automobilske industrije (Daimler AG, Porsche, Robert Bosh, Mercedes-Benz), tu su i kompanije kao što su Hewlett- Packard, IBM, Hugo Boss… koje upravo u Stuttgartu imaju ili glavno sjedište ili glavno predstavništvo u Njemačkoj. Ovdje je koncentriran i najveći broj akademskih i istraživačkih organizacija u Njemačkoj. To je i razlog da nigdje u najvećoj evropskoj industrijskoj sili nije registrirano više patenata nego u Stuttgartu. U gradu je druga po veličini, nakon frankfurtske, berza u Njemačkoj.
Mercedes-Benz je oduvijek znao cijeniti tradiciju, a poseban razlog tome leži i u činjenici da su direktno odgovorni za izum vozila pokretanog motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. Kako za njih spomenuta tradicija ima veliku važnost i shvaćaju je kao osnovu za komunikaciju s novim kupcima, koji upravo kroz istoriju marke mogu sagledati trud uložen u dugogodišnji razvoj sigurnosti i pouzdanosti automobila s trokrakom zvijezdom, na jednom mjestu u Stuttgartu nalazi se sva istorija Mercedesa.

Putovanje kroz istoriju

Sve je krenulo početkom 1886. kada je Karl Benz u Berlinu patentirao izum vozila pokretanog motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. Bio je to ključan trenutak u ispunjenju sna o neograničenom kretanju i prvom automobilu, a prethodne godine, dok je Benz sklapao svoj Patent Motorwagen, samo nekoliko desetaka kilometara dalje i Gottlieb Daimler je u Cannstattu testirao svoj motorni “dvokotač”, Reitwagen, predstavivši drugi pristup izradi vozila pokretanog motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. Trebalo je proći četrdeset godina da Daimler i Benz 1926. ujedine svoja znanja i kapacitete pod jednim krovom, čime je stvorena istinska automobilska legenda.
Deset godina kasnije, kada je kompanija slavila pola stoljeća postojanja automobila, otvoren je i prvi muzej. Zbirka je ponovo rasla i već 1961. Daimler-Benz je otvorio još veći muzej kroz čiju je postavku, do novog proširenja 1985. godine, prošlo tri miliona gostiju iz cijelog svijeta. Za jubilej 100 godina automobila, 1986. Mercedesov je muzej osvanuo u novom sjaju sa 6.500 kvadratnih metara prostora u kojem je mjesto našlo devedesetak vrhunskih oldtajmera neprocjenjive vrijednosti. No, s godinama je prikupljena zbirka ponovo nadrasla postojeće muzejske kapacitete te je Mercedes-Benz 2006. godine, pored same tvornice, otvorio jedan od najmodernijih svjetskih muzeja.
Muzej je zamišljen u obliku dvostruke spirale visoke 47,5 metara i tematski je podijeljen na područje od izuma automobila do hronološki prikazanog najnovijeg modela aktuelne istorije. Muzej, koji je službeno otvoren 19. maja 2006., nakon samo dvije i po godine gradnje s investicijom većom od 150 miliona eura, višestruko će se isplatiti jer ga godišnje posjeti preko 600 hiljada ljudi (samo je 2013. ovaj muzej pohodilo 702 hiljade posjetilaca, od čega 40 posto iz inostranstva, iz 170 zemalja). Kada tome pridodamo i činjenicu da se nedaleko od Mercedesovog zdanja nalazi i Porscheov muzej, Stuttgart je nesumnjivo jedna od najpoželjnijih turističkih destinacija za sve istinske zaljubljenike u automobile i njihovu istoriju.

Projekt su osmislili arhitekti iz holandskog studija UN Studio van Berkel&Bos na čelu s glavnim arhitektom Benom van Berkelom, koji su uradili odličan posao. Muzej ima 16.500 kvadratnih metara prostora, a izgrađen je na tlocrtu od 4.800 m2. Koncept muzeja je jedinstven i u njemu se može pogledati 160 vozila te ukupno više od 1.500 eksponata, a samo putovanje kroz vrijeme, kako su to nazvali u Mercedes-Benzu, započinje na najgornjem nivou gdje su izloženi modeli nastali u 19. stoljeću pod paskom dva pionira autoindustrije, Gottlieba Daimlera i Karla Benza. Od prvih modela motora i automobila na tri točka pa do najsavremenijih Mercedesovih trkaćih vozila i luksuznih modela, u sklopu muzeja nalaze se i neki eksponati koji su također obilježili automobilsku industriju, poput prvog brzinomjera, dok ipak posebnu vrijednost daju najstariji, rijetki primjerci automobila koji su posebno pripremljeni za izlaganje.

Tematske izložbe

Ono što je bitno istaknuti je i da svaki taj model i danas funkcionira, a naprimjer, restauracija jednog vozila starog 50-ak godina stoji od 100.000 eura pa naviše. U muzeju nalazimo i Mercedesovu sportsku “sliku” s istorijom obaranja rekorda i učestvovanja u prestižnim takmičenjima, ali i kamione, gdje je Mercedes-Benz također do danas dao vrlo značajan doprinos.
Muzej je zamišljen i kao prostor s tematskim izložbama, gdje bi se osim privatnih kolekcija prikazao i ostatak prikupljenih vozila koja trenutno možda i ne spadaju u kategoriju oldtajmera, tu su i gastronomski kutak te šoping butik tako da se bez problema u ovom Mercedesovom hramu može provesti i cijeli dan. Dan nakon kojeg ćete sasvim sigurno biti bogatiji automobilskim znanjem i samom istorijom ovog čudesnog svijeta.

Muzej Mercedes-Benza u Stuttgartu – nekoliko ključnih podataka:

Arhitekt: UN Studio van Berkel & Bos, Amsterdam
Koncept izložbe: Prof. HG Merz, Stuttgart
Visina zgrade: 47,5 metara
Tlocrtna površina: 4.800 kvadratnih metara
Broj etaža: 9
Masa zgrade: 110.000 tona
Ukupni broj stakala: 1.800 (svako staklo je zasebnog oblika)
Dužina ožićenja položenog u beton: 630 kilometara
Dužina cijevi za grijanje položenih u beton: 100 kilometara
Broj rasvjetnih tijela: 12.000
Izložbena površina: 16.500 kvadratnih metara
Površina rezervirana za “legende automobilizma”: 9.100 kvadratnih metara
Površina rezervirana za “kolekcije automobilizma”: 5.300 kvadratnih metara
Broj eksponata: Više od 1.500
Broj izloženih automobila: 160
Dužina obilaska muzeja: Između 1,5 do 5 kilometara (prosječno trajanje obilaska: 2 sata)

Latest Posts

Raport

spot_img