Nedavno objavljeno

DALIDA I BOJAN HADŽIHALILOVIĆ: Tri decenije braka najpoznatijeg bh. dizajnerskog para

Brojne naslovnice Gracije izgledale su onako kako ih pamtite upravo stoga što bi Bojan Hadžihalilović dao svoje mišljenje, te djelovao iz duboke pozadine čineći naše poruke i izgled naslovne strane efektnijim i dizajnerski privlačnijim. Danas Bojan i Dada Hadžihalilović, najpoznatiji dizajnerski par iz BiH ovjenčan brojnim nagradama iz regije i svijeta, slavi tri decenije braka i mi im od srca čestitamo

Napisala Mersiha Drinjaković
Snimci Esad Mulabegović, Milomir, Kovačević Strašni i privatni album

Možete li zamisliti kako bi izgledala dizajnerska scena Sarajeva i BiH da nije bilo Dade i Bojana Hadžihalilovića? Zapisali smo još prije sedam godina tekst o njima, opisujući izložbu koja je tad postavljena u galeriji 11/07/95.

Dok Sarajevo umire pod udarima agresije, umjetnost organizira svoj otpor djelima jedne grupe koja na destrukciju odgovara komunikacijom”, napisao je tokom ratnih godina čuveni talijanski likovni kritičar Achille Bonito Oliva, a njegove su se riječi odnosile na “Pozdrav iz Sarajeva”, seriju razglednica koju je tokom opsade Sarajeva kreirala dizajnerska grupa Trio. Grupu punog naziva Design Trio Sarajevo osnovali su 1985. godine tadašnji studenti grafičkog dizajna Bojan Hadžihalilović, Dalida Duraković i Leila Mulabegović. Talentovani dvadesetogodišnjaci, u to vrijeme tipični predstavnici generacije odrasle na punku i pop-artu, postali su najpoznatija dizajnerska grupa u bivšoj Jugoslaviji koja je po prvi put ovu vrstu umjetnosti učinila popularnom. Krajem 80-ih i početkom 90-ih, Bojan, Dada i Leila su se, osim grafičkim dizajnom, bavili vizuelnom komunikacijom, kompjuterskom grafikom, TV animacijom i produkcijom TV spotova, a za svoj rad dobivali su mnoga priznanja. Slavu su stekli dizajnirajući omot prvog albuma Plavog orkestra, Soldatskog bala, prodatog u gotovo pola miliona primjeraka, nakon čega je uslijedila saradnja s Bijelim dugmetom, Zdravkom Čolićem, Dinom Merlinom i drugim muzičkim zvijezdama, zatim medijima kao što su Vreme i Globus, te teatarskim kućama i festivalima iz cijele Jugoslavije.

Don’t Cry For Me, Sarajevo

Početkom rata, Leila odlazi u Švicarsku, dok Bojan i Dada, sada kao bračni par, nastavljaju stvarati u opkoljenom gradu, dizajnirajući, između ostalog, i tadašnje časopise kao što su BH Dani i Lica. Godine 1993. nastaje i prva razglednica – Enjoy Sarajevo – redizajn Coca-Colinog loga. Slijedile su obrade i drugih dobro poznatih reklamnih i motivacijskih slogana, umjetničkih, muzičkih i književnih djela te filmskih postera, kao što su: Absolut Vodka, Warholova Campbell Soup, Spielbergov Jurassic Park, Munchov Krik, ili Prohujalo s vihorom – a svaka je imala riječ “Sarajevo” u nazivu. U idejama za razglednice učestvovali su i Bojanovi i Dadini prijatelji, ali i američka spisateljica Susan Sontag (Don’t Cry For Me, Sarajevo) i francuski filozof Bernard-Henri Levy (Farewell Sarajevo). Razglednice, nazvane Pozdrav iz Sarajeva, potom su pretočene u postere, i to ručno rađene temperom, u čemu im je svesrdno pomagao i Bojanov otac Fuad Hadžihalilović.
Serija “Pozdrav iz Sarajeva” glasno je odjeknula širom svijeta. O njoj su pisali Newsweek, Guardian, Life, New Yorker, The Independent, Paris Match, Art Press, Creative Review… Svjetska umjetnička javnost bila je oduševljena i ganuta. Povodom izložbe u Milanu, talijanska novinarka i kritičarka umjetnosti Manuela Gandini napisala je u maju 1995: “Welcome to Sarajevo, poručuje Trio. Dobro došli u najgledaniji film na svijetu krajem milenija. Clark Gable napreduje kroz ruševine opkoljenog grada s ranjenom Scarlett O’Hara u naručju, iza njega natpis Gone with Sarajevo, najpoznatiji film ikada snimljen.”

Razglednice, odnosno plakati, obišle su cijeli svijet: od prve izložbe u Collegium Artisticumu 8. februara 1994., na desetogodišnjicu olimpijade, preko Hrvatske, Slovenije, Austrije i Italije, pa sve do Južne Koreje, podsjećajući ljude na golgotu grada pod opsadom, ali na neobičan, ironičan i provokativan umjetnički način.
23 godine od nastanka, originalni posteri prikazani su u Galeriji 11/07/95 u ljeto 2016. godine. U bogatom katalogu odštampanom povodom izložbe, uvodnu riječ napisao je književnik Aleksandar Hemon, koji, između ostalog, kaže: “Dizajn Trio je redizajnirao slike, rebrendirao brendove, rekonfigurirao vanjsku realnost, kreirajući razglednice i šaljući ih u svijet da pokažu kako ih Sarajevo nikad nije napustilo. Zapravo je svijet napustio Sarajevo.”

Bračni par Hadžihalilović vjenčao se ratne 1993. u Sarajevu i to baš na današnji dan.

Dada i Bojan sa kumovima Semom i Kovom na vjenčanju 1993.

U tri decenije braka osim brojnih svjetskih uspjeha, Dada i Bojan “upisali” su i dvoje djece , 20-godišnjeg sina i 18-godišnju kćerku. Ako nam dozvolite malo familijarnosti ovdje bismo dodali kako su brojne naslovnice Gracije izgledale onako kako ih pamtite upravo stoga što bi Bojan Hadžihalilović dao svoje mišljenje, kad god bismo bili u dilemi šta nam je činiti. Tada je Bojan djelovao iz duboke pozadine čineći naše poruke i izgled naslovne strane efektnijim i dizajnerski privlačnijim.

Latest Posts

Raport

spot_img