ALDINA HADŽIĆ: Borba za jednakost žena u autoindustriji i dalje traje

Veliko je zadovoljstvo i čast kada u autoindustriji možete raditi za zvijezdu, kaže izvršna direktorica kompanije STARline, ovlaštenog prodajno-servisnog partnera Mercedes-Benza, Aldina Hadžić, koja obilježava dvije decenije rada u svijetu automobila

Nedavno objavljeno

Razgovarala Mersiha Drinjaković
Snimio Nikola Blagojević / Spektroom

Prošlo je tačno 20 godina od momenta kada je Aldina Hadžić, današnja izvršna direktorica kompanije STARline, ovlaštenog prodajno-servisnog partnera Mercedes-Benza, prvi put ušla u jedan autosalon na intervju za posao. Nije poznavala niti jedan model i nije znala šta podrazumijeva posao prodaje vozila, ali je imala želju i hrabrost da uspije. Već tri godine je u STARlineu i svaki dan ruši predrasude o ženama na vodećim pozicijama u autoindustriji.

Dvadeset godina radite u automobilskoj industriji. Kad pogledate iza sebe, kakav je to put bio?
– Izazovan, dinamičan, stresan, ali ujedno ispunjen divnim iskustvom i neprestanim učenjem. Kada si mlad i nemaš problem da radiš, bilo šta i bilo gdje, da gradiš sebe i pomažeš svojoj porodici, imaš nevjerovatnu snagu i samopouzdanje i tako kreneš. Sa sigurnošću tvrdim da ukoliko nešto istinski želimo, uspjeh je zagarantovan.
Žene u autoindustriji, posebno na menadžerskim pozicijama, još uvijek su kuriozitet. Koliko je bilo izazova u radu u ovoj dominantno muškoj profesiji?
– Iskreno, voljela bih da kažem da postoji jednakost, da se razlika među spolovima u ovoj industriji ne osjeti, ali istina je ipak malo udaljenija od toga. Sjećam se, kad sam počela s prodajom vozila, da me je jedan klijent, kojem sam u salonu prišla kako bih mu poželjela dobrodošlicu i ponudila pomoć, pitao da li ima neki muškarac s kojim može razgovarati… Odgovorila sam da ima, ali da ću ja pokušati da pomognem, i ukoliko ne budem mogla odgovoriti izazovima, pozvat ćemo kolegu. Naravno, za tim nije bilo potrebe. Tako to krene, znanjem i rezultatima pokažete da ste u potpunosti kompetentni odgovoriti jednako na sve upite. Sada, s pozicije menadžerske uloge, tvrdim da su žene puno temeljitije, odlučnije i privrženije poslu, neovisno o kojoj je industriji riječ. Nažalost, upravo zato što ste žena, stalno se dokazujete. Bilo je momenata u razvoju moje karijere gdje čak žene nisu jednako plaćene kao njihove kolege, ili im se, naprimjer, daju manja službena vozila na korištenje jer “žene vole ili znaju” upravljati samo manjim gradskim vozilima. Onda vi borbeno pokažete da to nije tako, uspijete, ali nikada ne spavate, jer borba za jednakost i dalje traje.
Niste imali ovakav plan kad ste bili studentica prava. Šta je presudilo da se nađete baš u ovim poslovnim vodama?
– Pravo sam studirala jako dugo, i, iskreno, završila taj studij samo “zbog papira”, jer sam od samog početka upravo otišla u svijet brojeva, a ne bračnog i porodičnog prava, za šta sam mislila da će biti moja budućnost. Prije bih rekla da je bila sudbina i traganje za boljim poslovima i radom nego da sam odlučila da ću baš raditi u svijetu autoindustrije. Ovdje sam se zadržala isključivo zbog urođenog afiniteta za prodaju, a na kraju i zbog neprestanog rada i nadogradnje znanja. U svakom slučaju, prodaja je ono čime se bavim i rukovodim, vozila su ljubav. Ako vladate tehnikama prodaje, trgovine, ekonomije… možete prodavati bilo šta i bilo gdje.
Kad ste postali dio STARlinea i kako vam je tekla karijera u toj kompaniji?
– U augustu 2019. počinje moj rad u kompaniji STARline Sarajevo. Velika je čast kada u autoindustriji možete raditi za zvijezdu, sam brend nosi veliku težinu održavanja luksuza i premiuma na izazovnom tržištu kao što je BiH, a samim tim i zadovoljstvo: kada postignete uspjeh, on je puno draži. Nažalost, 2020. godine, kad smo trebali biti najjači u svom segmentu, nastupio je period pandemije koji je donio dosta otežan razvoj na tržištu svakog oblika poslovanja; otežan rad i dalje traje, susrećemo se sa znatnim problemima u proizvodnji, isporuci vozila i rastu cijena. Ali, već sada u 2022. mi smo tamo gdje smo trebali biti i ranije, a to je broj 1 na tržištu BiH u svojoj klasi.

“S pozicije menadžerske uloge, tvrdim da su žene puno temeljitije, odlučnije i privrženije poslu, neovisno o kojoj je industriji riječ. Nažalost, upravo zato što ste žena, stalno se dokazujete”

Jeste li se morali dokazivati i više upravo zbog činjenice da ste žena?
– Jesam, tako i danas kada preuzimate nove projekte i upoznajete nove klijente, uvijek ima malo više napora za dokazivanjem da vi to možete. Međutim, od početka karijere pa do danas, sa sigurnošću tvrdim da je postignuta nevjerovatna razlika u korist broja žena upravo u autoindustriji, i to većina žena je na rukovodećim i upravnim funkcijama kompanije.
Koliko u STARlineu ima žena na vodećim pozicijama?
– Upravu STARlinea čine dvojica muških kolega i jedna žena – ja.
Šta podrazumijeva vaša funkcija izvršne direktorice?
– Imam jednu osobinu koja je nekad prednost a nekada i mana, a to je delegiranje i samostalnost prema uposlenicima, jer sam dosta uključena i dalje u operativni dio posla. Jednim dijelom zbog adrenalina, dijelom jer volim dinamiku, a onda i zato što se jako teško isključiti – jer klijenti se vežu za ljude, više nego za brend. Najviše sam vezana za dio prodaje vozila i putničkog i komercijalnog dijela, za marketing kompanije i komunikacije sa principalom. Pratim i učestvujem u kompletnom radu firme, rezultatima, poslovanju, implementaciji noviteta, kao i međuljudskim odnosima i unapređenju procesa.
STARline je ovlašteni prodajno-servisni partner automobilskog brenda Mercedes-Benz; pretpostavljam da to ima veliku odgovornost, zahtjeve koji se moraju ispuniti kako bi bili standardizirani na globalnom nivou. Kako to izgleda u praksi?
– Svaki brend koji zastupate insistira na svojim standardima i njihovoj implementaciji. Što je brend jači, viša su ulaganja. U autoindustriji i kod Mercedes-Benza je to na zaista visokom nivou na kojem i principal i fabrika insistiraju. Moram istaknuti i pohvaliti se da smo kao STARline trenutno prvi u BiH, a među prvima i u regiji, koji smo investirali u novi salon i opremu po zahtjevu MB-a. Ulaganja i dalje stoje, ali najveći dio je već završen. Isto se odnosi i na edukaciju i uposlenike. Nekoliko puta godišnje smo u obavezi polagati određene certifikate koje zahtijeva proizvođač, treninzi su dio rada u ovoj branši, kao i edukacija o svim novitetima kako bismo jednako pratili tržište.
Kome su namijenjena vozila koja prodajete, kakva je vizija tržišta?
– Svaka auto-kuća, kao i pojedinačni model, ima ciljanu klijentelu koju profilira proizvođač u momentu lansiranja modela na tržište. Mercedes-Benz je namijenjen, od manjih modela, i mladima, srednjem i visokom menadžmentu, ženama i muškarcima, poslovnim ljudima kojim je potrebna udobna i sigurna vožnja, ali i ozbiljnim vozačima koji prepoznaju dinamičnu i sportsku vožnju elitnim modelima s dugom tradicijom. Međutim, naše tržište je specifično. Na prodajnom osoblju je da pri ispitivanju potreba klijenata ocijeni koji je to model kojim bi kupac bio zadovoljan. Nažalost, finansijske mogućnosti također imaju veliku odluku u odabiru, a one se nekada razlikuju od želja. Tržište mora pratiti dinamiku proizvođača, neovisno o usporenoj aktivnosti države, podrške i razvoja. U ovom dijelu najviše mislim na budućnost razvoja u smjeru elektro-vozila i procesu digitalizacije.
Šta možete izdvojiti kao ključne poteze u prvih šest mjeseci, a šta su planovi do kraja 2022. godine?
– Praćenje tržišta u prodaji polovnih i novih vozila zbog nedostatka proizvodnje i otežanih isporuka; nadoknaditi profitabilnost kompanije kroz kanale u kojima imamo manje izazova; na vrijeme obezbijediti opciju plana B; investiranje u implementaciju inovativnih proizvoda i načina kupovine; ulaganje u ljude; zadržati titulu prodajnog mjesta broj 1 na našem tržištu u segmentu luksuznih vozila.
Šta je ključno za uspjeh u autoindustriji?
– Biti uvijek prisutan na tržištu, baza podataka je ključni element svakog uspjeha.

“Ako vladate tehnikama prodaje, trgovine, ekonomije… možete prodavati bilo šta i bilo gdje”

Kakav savjet imate za žene koje tek počinju da se uspinju ljestvicama poslovnog uspjeha – šta je važno?
– Da svojim znanjem, upornošću i šarmom mogu puno postići i za sebe, svoju porodicu i kompaniju za koju rade. Da u tom usponu koji je pun izazova, stresa i zahtjevnog strpljenja misle na sebe, svoje zdravlje i svoju ljepotu.
Kakav automobil najviše odgovara vašem karakteru, svakodnevnim potrebama… Jeste li ga pronašli?
– Dugogodišnjim radom sam imala nevjerovatnu sreću, zasluženu – jer neću biti skromna, ništa ne pada sa neba, već se zaslužuje – da uživam u vožnji novih premium I luksuznih vozila. Ne smijem izdvojiti niti jedan model iz poštovanja prema svim brendovima za koje sam radila, ali moj definitivan izbor vozila bio bi SUV u kombinaciji opreme komfornog i sportskog karaktera.
Žena koja vozi Mercedes je…?
– Dama koja je to u potpunosti zaslužila, zna da vozi savršeno i uživa u divnim stvarima u životu.

Gracija 425, august 2022.

Pročitaj još
Related

JASNA ŽALICA: SFF je uvijek budio osjećanje pripadnosti filmu, gradu, svijetu

Razgovarala Mersiha Drinjaković Snimio Haris Adžem / Spektroom Glumica Jasna Žalica,...

HELENA VUKOVIĆ: Predfestivalski leptirići u stomaku

Napisala Mersiha Drinjaković Snimio Nikola Blagojević/Spektroom Glumici Heleni Vuković (26), višoj...

SAŠA SAVIĆ: Kako je marketinški mag, ribar i pčelar napisao svoju prvu knjigu

Razgovarala Mersiha Drinjaković Snimci Privatni album Teško je, gotovo nemoguće, nabrojati...

Agnès b.: Sarajevo mon amour

Razgovarala Amra Zvizdić Buntovna i avangardna, tiha i enigmatična, Agnès...