Deset savjeta za uravnoteženu prehranu djece

Način na koji se Vaše dijete hrani ima značajan utjecaj na njegov rast i razvoj, posljedično tome i na zdravlje, ne samo u djetinjstvu, već i kasnije tokom adolescencije, te odrasle dobi. Uravnotežena prehrana, koja sadrži sve neophodne hranjive tvari, poput vitamina i minerala, temelj je njihovog fizičkog napretka, sa značajnim utjecajem i na psihički razvoj.

Nedavno objavljeno

Unatoč vitalnosti prehrane, prema istraživanju o znanju i navikama školaraca u BiH o prehrani i važnosti fizičke aktivnosti, koje u okviru projekta Zdravo! svake godine sprovodi kompanija Nestlé sa osnovcima iz cijele BiH, svega trećina učenika 7. razreda konzumira preporučenih 5 obroka dnevno, dok je svojom težinom zadovoljno manje od 50% učenika. Ovi podaci podsjećaju na važnost kontinuiranog aktualiziranja ove teme, stoga smo o važnosti uravnotežene prehrane kod djece razgovarali s mag. nutr. Koraljkom Novinom Brkić, nutricionisticom kompanije Nestlé Adriatic. Ona nam donosi 10 savjeta koji će Vam pomoći da djecu podstaknete i usmjerite ka zdravijim životnim navikama.

  1. Naučite koliko djetetu treba hrane i kako da „sluša“ svoj želudac

Roditeljima/starateljima je često količina hrane koju dijete pojede premala ili uviđa da dijete nije pojelo dovoljno neke od namirnica na tanjuru. Teško je prepoznati da li je dijete dovoljno jelo, pa ih zbog toga znamo bespotrebno tjerati da jedu više nego što je potrebno. Time im dajemo do znanja da ne slušaju svoj organizam. Djeca mogu prestati jesti kad su sita, ali je bitno da ih naučite da znaju kada je to. Nemojte pretrpavati dječji tanjir, niti ih siliti da jedu. Naučite ih da sami zaključe jesu li još gladni. Nemojte im odobravati slatkiše odmah nakon glavnog jela, jer u protivnom će uvijek ostaviti mjesta za takvu hranu. S vremenom će djeca naučiti kada su sita, a Vi ćete početi vjerovati njihovoj odluci i nećete je preispitivati.

  1. Naučite dijete da jede sporo

Potrebno je čak 20 minuta da osjećaj sitosti stigne do našeg mozga. Zbog toga je za sve nas, a pogotovo djecu, bitno da jedu polako. Koliko god roditelji/staratelji željeli da dijete završi obrok za nekoliko minuta, mnogo je važnije naučiti ga da jede polako i da pravilno žvače hranu. Kako bi dijete, ali i vi, bili posvećeni jelu i čuli signal za sitost, potrebno je samom jelu se posvetiti, odnosno eliminisati sve ometajuće faktore iz okoline, poput crtića, mobitela i sl.

  1. Budite ustrajni u uvođenju novih namirnica i kad dijete odbija hranu

Sigurno se mnogi od vas sjećaju rečenice koju su nam roditelji/staratelji bar jednom u životu izgovorili: Pojedi ovo kako bi narastao/la veliki/a. To je upravo jedan od trikova kojima se mnogi koriste kada žele uvjeriti djecu da probaju nešto novo. Istraživanja su pokazala da većina djece mora probati nešto novo sedam do deset puta prije nego što im se svidi. Zato često morate biti ustrajniji, čak i kada dijete odbija određenu hranu više puta. Nemojte siliti dijete da jede hranu koju ne voli. Važno je da je uvijek jedete Vi, te je potom ponudite i djetetu, umjesto da u potpunosti izbjegavajte te namirnice. Odličan je trik dati djetetu sirovu namirnicu da je vidi, opipa, poigra se njome, proba, drobi, gnječi ili čak crta s njom. S vremenom će znatiželja pobijediti! Kod male djece ne treba isprobavati novu hranu ukoliko je dijete umorno, bolesno ili ste već u toj sedmici uveli neke druge promjene u njegovu rutinu (npr. krenulo je u vrtić tih dana).

  1. Pustite mašti na volju

Predstavite vašem djetetu hranu, jelo, ali i sam proces njegove pripreme na zabavan način, kao avanturu. Budite kreativni s voćem i povrćem različitih boja i oblika, posebice zbog činjenice da sve ove boje dolaze od prirodnih tvari biljaka. Uvedite u prehranu zalogaje živih boja i atraktivnih oblika, kako bi se djetetu hrana činila zanimljivijom. Ukoliko Vaše dijete voli određene animirane junake ili superheroje, dajte jelima super zabavna imena koja će ih primamiti da ih jedu, primjerice Superman-ova galaktička supa ili Hulk-ov čips od kelja.

5. Neka kuhinja bude Vaša (sigurna) igraonica

Najnovija istraživanja pokazuju da su djeca koja sudjeluju u procesu odabira i obrade namirnica, odnosno pripreme jela, otvorenija za isprobavanje novih okusa. Stoga dajte djetetu odgovarajući zadatak i dopustite da Vam pomaže pri kuhanju, te im dozvolite da probaju sirove namirnice. Pretvorite Vaš kuhinjski pult u mjesto porodičnog druženja, jer zajedničko kuhanje može biti istovremeno zabavno i edukativno. Obzirom da danas provodimo više vremena u kući nego ikad, sada je idealno vrijeme da isprobate nova jela s Vašim mališanima, i to ona koja ste zajedno isplanirali. Za pripremu kvalitetnog obroka Vam ne treba puno vremena, niti egzotičnih sastojaka, a idealna je prilika za djecu da pokažu koliko mogu biti kreativni, korisni i spretni. To nam je pokazao i poznati bh. kuhar, Miran Karić, koji je sa svojom trogodišnjom kćerkom, Arjom, pripremao zdraviju verziju jednog popularnog jela, u okviru nedavno organizovanog „Dvoboja zdravih namirnica“ – kulinarskog duela organizovanog upravo kao dio projekta Nestlé Zdravo!. Kako Vam sve trogodišnjaci mogu pomoći pri kuhanju pogledajte u nastavku.

Ne zaboravite ni tinejdžere! U kuhinji će vrlo često njihovo promjenjivo raspoloženje biti usmjereno na zadatak i korisnost, stoga pohvalite njihov uspjeh i iskoristite vrijeme da zajedno stvarate ukusne zajedničke obroke.

6. Jedite zajedno

Odredite tačno vrijeme za bar jedan obrok u danu i jedite zajedno kao porodica. Iako nam je često primamljivije jesti pred televizorom ili pak jednostavnije u hodu nešto prezalogajiti, ovakve navike nisu dobre ni za Vas, ni za Vaše dijete. Ukoliko naviknete dijete na redovne obroke, koje ćete i Vi prakticirati, stvorit ćete i sebi i djeci zdravu naviku do kraja života.

7. Iskoristite blaga prirode

Majka priroda nam rado pruža svoja blaga, ukoliko znate da ih pametno koristite. Jedan od edukativnih i zabavnih načina da naučite dijete da jede raznoliko i zdravo jeste da sami uzgajate povrće i aromatične biljke kod kuće. Djeci će biti primamljivija degustacija paradajza u čijoj su sadnji, uzgoju i branju i sami učestvovali. Ukoliko ne živite u kući, možete se odlučiti za biljke koje rastu u stanu.

8. Naučite djecu da piju vodu

Iako djeca nerijetko radije posežu za sokovima, nije preporučljivo da ih često piju. Umjesto toga, potaknite djecu da piju vodu za vrijeme obroka, a sok i slatka pića čuvajte samo za posebne trenutke.

9. Birajte zdrave grickalice

Najjednostavnija opcija za trenutke kada djeca traže grickalice jeste da im date vrećicu čipsa. Međutim, takve grickalice su siromašne hranjivim tvarima i ne pružaju nikakve nutritivne vrijednosti. Opcije poput voća, orašastih plodova, neslanih sjemenki ili jednostavnih jogurta će vašoj djeci pružiti zdravu i nutritivnu užinu. Još jedna od opcija jeste da sa djecom napravite zdrave grickalice. Jedan od primjera je i čips od kelja, koji je u okviru „Dvoboja zdravih namirnica“ pripremala poznata voditeljica škole kuhanja za djecu, Danira Šabić, sa jednim od svojih polaznika. Recept za ovaj čips vam donosimo u nastavku.

10. Doručak – kralj obroka

Doručkom se metabolizam budi. To je proces u kojem se kalorije pretvaraju u energiju i pune nam baterije za cijeli dan. Djecu je ujutro bitno opskrbiti ugljikohidratima, poput žitarica ili kruha od cjelovitog zrna, voća (jabuke, kruške ili banane), te povrća bogatog vitaminima. Osim toga, dodajte djeci i bjelančevine pa im pripremite jaja, orašaste plodove i mliječne proizvode za „energetsku bombu“ za doručak. Doručkujte zajedno sa djecom i stvorite im tu zdravu naviku, koju će oni zadržati tokom cijelog života.

Implementacijom ovih jednostavnih savjeta ćete zasigurno doprinijeti poboljšanju prehrambenih navika kod svojih mališana, dok ćete istovremeno unaprijediti i njihovo znanje o ishrani. No, kako ističe Koraljka, ne zaboravite da je za zdrav život, pored prehrane, važno brinuti i o osiguravanju dovoljno sna, te fizičkoj aktivnosti djece – preporučeni minimalni nivo dnevne fizičke aktivnosti je 60 minuta. Stoga nakon zdravog obroka, umjesto crtanog filma, odaberite šetnju kao još jednu od aktivnosti za kvalitetno provođenje vremena s Vašim mališanima.

Više informacija možete pronaći na stranici Nestlé.

Pročitaj još
Related

Kako smo proslavili Gracijin rođendan u Tuzli

Jeste, rođendan Gracije je bio u aprilu, ali su...

AVALON PRODUKCIJA PREDSTAVLJA KONCERT AMIRE MEDUNJANIN U SKENDERIJI

Svjetski priznata umjetnica Amira Medunjanin 22. jula će održati...