Nedavno objavljeno

Koncert: SA Sinfonietta Trio

Program

Ivan Čavlović (1949-2021)
Trijalog BMB (2021) za violinu, violončelo i harmoniku
Staffan Mossenmark (1961)
Midsummer adventures (2000) za harmoniku solo
Zoltán Kodály (1882-1967)
Sonata op. 8 za violončelo solo
I. Allegro maestoso ma appassionato
Yuji Takahashi (1938)
For Sofia Gubaidulina (2001) za violinu, violončelo i harmoniku
Sofia Gubaidulina (1931)
Silenzio (1991) za violinu, violončelo i harmoniku
Phillipe Leroux (1959)
De l’epaisseur (1998) za violinu, violončelo i harmoniku
Izvode: Mersiha Teskeredžić, violina Belma Alić, violončelo Belma Šarančić, harmonika

O djelima

Ivan Čavlović (1949-2021)
Trijalog BMB (2021)

„U interpretativnom smislu Trijalog BBM je nastao na poticaj triju vrsnih instrumentalistica Mersihe T., Belme A. i Belme Š.
U umjetničko-sadržajnom smislu komad je izbor motivike/melodike/vertikalnih sklopova u ponavljanju kao oblikotvornom maniru. U socijalno-filozofskom smislu komad je odraz dosadnih političkih priča i dosadnih ljudi, disonantnosti svijeta u kojem živimo, energije rokerske muzike, imitacije i kritike kiča kojeg svakodnevno konzumiramo u muzici, politici, ljudima koji nas okružuju, medijima koji nas bombarduju nevjerovatnim vijestima i još gorom interpretacijom njihove površine i suštine. Kako se snaći u tim stvarima i u takvom svijetu, u estetičkom smislu to bi mogao biti generalni opis moje muzike, i ovoga trijaloga violine, violončela i harmonike, od kojih jedan dozvoljava disonancu, a druga dva zahtijevaju melodiju, a sve skupa sam pomiješao i više ne znam šta je.“

Staffan Mossenmark (1961)
Midsummer adventures (2000)

Savremeni švedski kompozitor Staffan Mossenmark je posvetio ciklus Midsummer adventures švedskoj kulturi i proslavi ljetnog solisticija. Midsummer u slobodnom prevodu označava sredinu ljeta ili ljetni solisticij, datira do agrarskih dana Švedske kada se ljetni solisticij slavio kako bi se dočekalo ljeto i sezona plodnosti. U praksi, Midsummer predstavlja narodnu tradiciju koja kombinuje hranu, piće, ples i zabave. Danas, ove proslave za većinu Šveđana predstavljaju način ponovnog spajanja sa tradicijom i agrarnim nasljeđem. Stavak Proljeće svojim programskim sadržajem podsjeća na buđenje flore i faune, kao i ljudske duše koju razigrano sunce nosi ka plodnom ljetu.

Zoltán Kodály (1882-1967)

Prvi stav Allegro maestoso ma appassionato iz virtuozne Sonate op. 8 mađarskog kompozitora Zoltána Kodálya će interpretirati violončelistica Belma Alić. Jedno od najsloženijih djela u solističkoj literaturi za gudače, temelji se na umjetnički artikulisanom muzičkom idiomu mađarske narodne vokalne prakse. Ovaj furiozni stav, uokviren u sonatni oblik, specifičan je po modalnosti, pentatonskom melodijskom mišljenju, parlando-rubato ritmici, te proširenom izražajnom opsegu instrumenta.

Yuji Takahashi (1938)
For Sofia Gubaidulina (2001)

Takahashievo djelo For Sofia Gubaidulina predstavlja svojevrsnu muzičku kritiku upućenu sunarodnjakinji Marine Tsvetaeve. Naime, Marina Tsvetaeva je čuvena ruska pjesnikinja koja je iza svog dramatičnog i potresnog života ostavila osebujan poetski opus. Dmitrij Šostakovič, ruski kompozitor koji je inače bio veliki znalac poezije je u ljeto 1971. godine tokom terapije od neizlječive bolesti u Estoniji, pročitao djela Marine Tsvetaeve, te za samo 7 dana napisao opus 143 sa 6 simfonisjkih poema na stihove njenih 6 pjesama. Takahashi je u ljeto 2001. prisustvovao izvedbi Gubaidulinog Silenzia u Japanu i kao reakciju na isto napisao muzičku kritiku – muzičko djelo. Za bazu je uzeo prvu Šostakovičevu simfonijsku poemu, a za instrumentalni sastav – instrumentarij Silenzia, te odao počast Gubaidulinoj muzici, poistovjećujući njen značaj sa poetskim opusom Tsvetaeve, a identifikujući tišinu patnje Silenzia sa Marininom stihovima o patnji koji su intencionalno ostavljeni da vječno govore tek nakon njene smrti.

„To my poems“ (1913) / „Mojim pjesmama“

To my poems, written so early / Mojim pjesmama, napisanim tako rano That I didn’t know that I was a poet, / Kada nisam ni znala da sam pjesnik Like splashes from a fountain, / Poput prskanja fontane, Like flashes from a rocket, / Poput bljeskova raketa, Bursting like little devils / Provaljujući poput malih đavola Into a sanctuary of sleep and incense, / U utočište sna i tamjana, To my poems about youth and death, / Mojim pjesmama o mladosti i smrti, —To unread poems!— / —Nepročitanim pjesmama! — Scattered in the dust of bookstores / Rasute u prašini knjižara Where no one has bought or will buy them, / Gdje ih niko nije niti će kupiti, To my poems, like precious wine / Mojim pjesama, poput vina dragocjenog Your turn will come. / Vaše vrijeme će doći.

Sofia Gubaidulina (1931)
Silenzio (1991)

Silenzio, ciklus sačinjen iz pet stavova za harmoniku, violinu i violončelo, posvećen je akordeonistici Elsbeth Moser, čija je ličnost poslužila kao inspiracija za ovo djelo. Premijerno je izveden u Hanoveru (Njemačka) 1991. godine. Prema riječima same kompozitorice, većina djela treba biti izvedena pianissimo. Intencija djela nije bila u prezentaciji tišine ili u stvaranju takvog dojma jer je tišina za Gubaidulinu temelj iz kojeg nešto raste. U svih pet minijatura pojavljuju se na različite načine tačne ritmičke proporcije, čas skrivene, a čas sasvim očigledne kao proporcije dužina nota. Kroz posljednji stav sintetiziraju se skrivene i očigledne proporcije: tokom cijelog stava čuje se izrazito formulisana ritmička sekvenca u dionici harmonike (kvazi ritmičke varijacije). Taj isti ritam se može čuti i u međusobnom odnosu formalnih dionica 7-2-5. Silenzio nije niti tih niti statičan nego duboko miran, pun dijaloga između gudača dok harmonika uranja unutar i izvan fokusa.

Phillipe Leroux (1959)
De l’epaisseur (1998)

Komponovano 1998. godine, De l’epaisseur predstavlja muzičku reakciju Phillipe Lerouxa na iznenadnu smrt drugog francuskog savremenog kompozitora, Gerard Griseya. De l’epassieur (Iz dubine/gustine) u naslovu se odnosi na snažne klastere, koji stalno prekidaju tok djela, oslikavajući nagli kraj Grieysovog života. Djelo je konstruisano po principu pletenice sa dva pramena. Prva istražuje pojam temporalne dubine, kroz stalno ponavljanje, ali u neprestanom usporavanju vrlo gustog akorda. Između svake akordske pojave postepeno se pojavljuje i druga muzika (druga nit), koja se prezentuje kroz duboki zvuk harmonike, gustoću tembra i dubinu melodijske linije. Materija se razvija upotrebom kontinuiranog ili diskontinurianog glissanda koji se ponekad preklapa. Linije i harmonski intenzitet se rađaju u vremenskim međuprostorima usporavanjem akorada, a zatim polako umiru ostavljajući samo daleki trag, te prazninu nastalu njihovim odsustvom.

Kratke biografije izvođača

Mersiha Teskeredžić, violina, je rođena u Zenici, gdje je završila osnovno i srednje muzičko obrazovanje, a zatim nastavlja u Sarajevu na Muzičkoj akademiji u klasi prof. F. Sijarića. Svoje dalje školovanje nastavlja kao državni stipendista na konzervatorijima u Turskoj i Belgiji.
Koncertirala je kao solista i orkestarski muzičar širom svijeta i u sklopu festivala kao što su Ars Musica, Music 3, Bamberg Festival, Rotterdam Fest i mnogi drugi. Njezin znatiželjini duh za grupnu muziku rezultirao je saradnjom sa mnogim muzičarima na međunarodnih projektima kamerne i orkestarske muzike. Osnivač je koncertno istraživačkog projekta Viophonia 2015, koji uspješno pronalazi mjesto na evropskim festivalima.
Članica je Aman duo de Belgique duo violina i klavir, klavirskog kvinteta i No Borders Orchestra.

Belma Alić, violončelo, diplomirala je 2004. godine u klasi prof. Yevgeny Xaviereff-a na Muzičkoj akademiji u Sarajevu. Godine 2007. završava postdiplomski studij u istoj klasi i 2015. godine doktorski studij na Muzičkoj akademiji u Sarajevu na temu Nove tehnike sviranja u literaturi za violončelo solo 20 i 21 stoljeća.
Tokom školovanja pohađala je brojne seminare za violončelo i kamernu muziku kod profesora Herre-Jan Stegenga, Chagit Glaser, Nikola Ružević, Balazs Mate, Conradin Brotbek, Johannes Goritzki, M. Hayshi i Raphael Wallfisch. Surađivala je sa istaknutim Gudačkim kvartetom Medici iz Londona i gudačkim kvartetom Manhattan.
Bila je članica Međunarodnog omladinskog gudačkog orkestra (dirigent Simon Robinson) u Sloveniji i dvije koncertne sezone Svjetskog simfonijskog orkestra muzičke omladine (dirigenti: Carlos Kalmar, Amy Andersson i Yakov Kreizberg). U junu 2011. godine je sudjelovala u akademiji za mlade muzičare u organizaciji Kamernog orkestra Evrope s dirigentom Nikolausom Harnoncourt.
Osvojila je više prvih i specijalnih nagrada na takmičenjima učenika i studenata muzike u FBiH i 2001. godine prvu nagradu na Međunarodnom takmičenju Val Tidone u Italiji u kategoriji kamerne muzike (duo-klavir i violončelo) i 2010. godine specijalno priznanje za nestandardne ansamble u kategoriji Tidone folk (duo-glas i violončelo). Dobitnica je nagrade za poseban nastup na završnom koncertu seminara za gudače u Italiji (Martina Franca) 2010 godine.
Kao solista nastupala je uz pratnju orkestra Sarajevske filharmonije, Kamernog simfonijskog orkestra Zenica, Orkestra studenata Muzičke akademije u Sarajevu, Kamernog orkestra Muzičke akademije u Sarajevu i Mostar Sinfoniette.
Svirala je s istaknutim muzičarima kao što su David Wilde, Michael Copley, Darragh Morgan, Ruth Waterman, Theodore Bikel, Edin Karamazov, Shura Lipovsky, Merima Ključo, Jeremy Joseph, Willam Conway, Nigel Osborne, Vanessa Redgrave i Tamara Brooks.
Umjetnički je rukovodilac kamernog ansambla Mostar Sinfonietta i članica je kamernog ansambla muzičke akademije aMAS. Od 2007. godine je član ansambla Circus opera. Njihova produkcija opere Nigela Osborna imala je uspješne nastupe u Bosni i Hercegovini, Engleskoj, Škotskoj i Austriji. Opera Differencess in Demolition je izvedena na festivalu City of London Festival, te imala direktni prenos s koncertnog izvođenja u Edinburgh-u na BBC radiju. Trenutno je vanredni profesor iz oblasti violončela na Muzičkoj akademiji u Sarajevu.

Belma Šarančić, harmonika, je redovni profesor iz oblasti harmonika na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu. Završila je studije na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu (teoretsko pedagoški smijer) i Muzičkoj akademiji u Istočnom Sarajevu (smjer harmonika koncertni izvođač) i magistrirala u klasi prof. Radomira Tomića iz oblasti harmonika – koncertni izvođač). Specijalističke studije je završila u klasi prof. Claudia Jaccomucija na Scuola Superiore di fisarmonica u Urbinu, Italija, a doktorirala je na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu u klasi prof. Geir Draugsvolla.
Učestvovala je i pobjeđivala na mnogobrojnim takmičenjima u Bosni i Hercegovini i inostranstvu. Od 2005. godine bila je član žirija na preko 20 takmičenja (Federalna takmičenja BiH, Akordeon Art (I. Sarajevo), Susreti harmonikaša (Pula), Eufonija (Novi Sad). Snimala je za domaće televizijske stanice i produkcijske kuće, kao i muziku za filmove. Nastupala je sa nekoliko orkestara, između ostalog sa kamernim orkestrom Muzičke akademije u Sarajevu i sa Sarajevskom filharmonijom. Uspješnu suradnju uspostavlja i sa BH kompozitorima čija djela premijerno izvodi na koncertima i festivalima.
Bila je aktivna učesnica na EPARM (European Platform for artistic research in Music) konferencijama (2014. – Štokholm i 2015. – Grac) gdje je izlagala svoja doktorska istraživanja, kao i ICON (Innovative Conservatoire research) seminara u Londonu u organizaciji AEC-a. Po pozivu gostuje kao predavač na muzičkim akademijama univerziteta u Vilniusu (Litvanija), Kopenhagenu (Danska), Amsterdamu (Holandija) i Trstu (Italija), gdje pored masterklasova sa studentima održava i predavanja iz oblasti Aleksander tehnike u akordeonizmu.
U pedagoškom radu njeni studenti bilježe mnogobrojne nastupe, kao i preko 70 nagrada na internacionalnim takmičenjima.

- Advertisement -

Latest Posts

Raport

spot_img
spot_img