Nedavno objavljeno

KIM KARDASHIAN: Kako je kraljica društvenih mreža promijenila svijet

Dajući svima na uvid svoju privatnost u zamjenu za nezamislivo bogatstvo, Kim Kardashian definira današnjicu više od bilo koga drugog. Kako jedna američka žena može komercijalizirati svoje tijelo i stil života tako vješto i postati planetarno slavna ličnost?

U ranim jutarnjim satima 3. oktobra 2016., nedugo nakon njenog 36. rođendana, Kim Kardashian West našla se s pištoljem uperenim u glavu, vezana u iznajmljenom apartmanu u Parizu, moleći za život.

Nekoliko dana ranije objavila je 15 fotografija na Instagramu, dokumentirajući svoje prisustvo na Pariškoj sedmici mode, uključujući i selfi na kojem pokazuje dijamantski prsten od četiri miliona dolara na svom prstu. Lopovi su tad iz njenog apartmana odnijeli nakit u vrijednosti većoj od devet miliona dolara.

U to je vrijeme Kim Kardashian jedna od najslavnijih žena na svijetu. Kćerka Roberta Kardashiana, odvjetnika koji je branio OJ Simpsona, nekadašnja asistentica Paris Hilton i reality TV zvijezda koja ima nevjerovatnih 85 miliona pratitelja na Instagramu (brojke su danas mnogo veće), gdje bilježi svoj svakodnevni život, porodicu, brak…

Kardashian i Ferrante

Keeping Up With the Kardashians: (slijeva) Kris Jenner, Khloé Kardashian, Kim Kardashian West, Kendall Jenner, Kourtney Kardashian i Kylie Jenner

Druge slavne osobe, suočene sa smrću, vjerovatno bi udvostručile svoje osiguranje, a Kim je reagirala privremeno napuštajući Instagram. Nakon što se ponovno aktivirala na ovoj društvenoj mreži, suzdržala se od postavljanja sadržaja u realnom vremenu. Umjesto toga, kako kaže, “snimit ću nešto i postaviti pola sata kasnije”.
Isti dan kad je Kim opljačkana u Parizu, spisateljica koja djeluje pod pseudonimom Elena Ferrante navodno je “demaskirana”; njezin identitet, prateći trag novca, otkrio je talijanski novinar Claudio Gatti.

Odmah su povučene paralele između reality zvijezde i tajnovite spisateljice: dvije žene sa potpuno različitim pristupima privatnosti, obje su postale meta zbog prevelike, odnosno premale izloženosti javnosti. Istovremeno, rasle su sumnje u istinitost onoga što se dogodilo u Parizu, možda je Kim samo željela još više publiciteta, a ako jeste opljačkana, možda je to bila cijena koju plaćaš zbog otkrivanja svoje privatnosti zarad multimilionskog biznisa.

Predstava za publiku širom svijeta

Kim, majka četvero djece i vodeće ime na internetu –  ulazak u svoje četrdesete obilježila je lansiranjem shapewear linije donjeg rublja u Velikoj Britaniji, krasila je tad i naslovnicu magazina Grazia uz prateći intervju u kojem promovira novi poduhvat, donirala milion dolara Armenijskom fondu pomoći, a na tržište je potom izašla i njezina linija KKW Home – peškiri, zavjese za tuširanje i spužve za kupanje. Naravno, sve ove vijesti su prigodno najavljene kroz njezine profile na društvenim mrežama. Danas ima 364 miliona pratitelja na Instagramu, pa Donald Trump sa svojih 24 miliona pratitelja izgleda neuvjerljivo.

Malobrojni su danas oni koji definiraju vrijeme u kojem živimo – kao što to čini Kim Kardashian. U doba kapitalizma na online platformama, gdje je svaka osoba na društvenoj mreži – proizvod, Kim je kraljica. U svijetu u kojem više ne živi istina, gdje su naši životi poza, a ne življenje i ničemu se ne može vjerovati, Kim uspijeva biti sveprisutna, a istovremeno neobično nestvarna; njezino postojanje je globalno poznato; roditeljstvo, prepirke, odjeća – sve je to predstava za publiku širom svijeta.

Kako je postala slavna?

Prvi post na Instagramu

Možete se pitati zašto je ona tako slavna, ali je zanimljivije pitanje – kako? Kako jedna američka žena može komercijalizirati svoje tijelo i stil života tako vješto i postati planetarno slavna ličnost? Kako neko ko, suštinski, samo objavljuje svoje fotografije, može postati jedna od javnih figura o kojoj se vodi najviše rasprava u moderno doba? Mnogo od njenog bogatstva (ovog oktobra Forbes je procijenio da vrijedi 750 miliona dolara) dolazi od toga da je se mrzi, da joj se zavidi, ili oboje.

Pitanja o njenoj zadnjici (radila je rendgen uživo na TV-u da dokaže da je prava), strukturi kostiju (fileri, botoks, ali bez operacije – tako ona tvrdi), autentičnosti – sve je vjerovatno štetilo njenoj karijeri. Ali za Kim – kritika i publicitet su vjerovatno jedno te isto.

Takva je i njezina ogromna moć – kad poznati intelektualci žele nešto nazvati vulgarnom pop kulturom posežu za njenim imenom. Zašto njezina slava traje toliko dugo? “Postoje momenti kad mislim kako Kim Kardashian mora biti Andy Warhol našeg vremena. Majstor za publicitet”, kazao je za The Guardian ugledni urednik jednog magazina, “a onda bolje promislim o tome što mislim.”

Self-fashioning

Kim je kćerka Roberta Kardashiana i Kris Jenner

Radi se, zapravo, o onome što je historičar književnosti i šekspirolog Stephen Greenblatt nazvao “self-fashioning”, prezentacija sebe i onoga što ste, ali ne kao nešto fiksno i privatno, već nešto što sami kreirate, i to zato da biste opstali.

Bila je 2010., i tri godine emitovanja realityja Keeping Up With The Kardashians, kad je Kim odlučila: “Učinit ću sve…”, misleći time da će staviti svoje lice ili ime na bilo šta: “Kolačiće, šejkove…”, kazala je. Od tada su se tržištem širili sumnjivi proizvodi za mršavljenje, parfemi, a kako je rasla popularnost realityja, širila se i moć Kardashian-carstva – ulaganjem u modu, prepaid kartice (Kardashian Kard), proizvode za njegu kože, maskare, aplikacije, emojije, donje rublje…

Moderni selfi

Kim Kardashian na promociji nove linije kozmetike

I sve to dok su se Kim i njezina porodica našli na trusnom tlu borbe koju je svijet vodio protiv realityja – i plus sa konkurencijom koju je u realityju Pripravnik predvodio Trump – povremeni saveznik njezinog u to vrijeme budućeg supruga, repera Kanyea Westa.
I kao što je 2000. pretraživanje interneta u potrazi za fotografijom Jennifer Lopez u zelenoj Versace haljini bilo svojevrsni katalizator za stvaranje Google fotografija, Kardashian može komotno da polaže pravo na “moderni selfi”. Brend koji je od sebe stvorila sa napućenim usnama, utegnutim strukom i povelikom zadnjicom bio je toliko prožimajući i sveprisutan da je Kim često navođena kao razlog za porast potražnje za botoksom, filerima i hirurškim intervencijama povećanja stražnjice.

Estetika koja definiše Instagram

Iako estetika Kim Kardashian danas definiše Instagram, ona se relativno kasno pojavila na ovoj mreži. Njezin prvi post, objavljen s Blackberryja 2012., bila je fotografija sa zategnutom kosom i konturisanim licem. Ta je fotografija pokazala ženama ne samo moć kontrole vlastitog imidža, već i mogućnosti koje je internet stvorio, njegov magični, mitski potencijal.

Ljubav sa Westom

Kim Kardashian i reper Kanye West vjenčali su se krajem 2014.

Te 2012. je Kim završila s reperom Kanyeom Westom. Njih dvoje su bili prijatelji, ponekad je izgledalo kao zezancija, a onda polako izraslo u nešto što izaziva strahopoštovanje, početak moćnog para koji je do ljeta 2020. oboma dao status superzvijezda. Godine 2014. osvanuli su na naslovnici Voguea, što je izazvalo mnoštvo kritika, mahom iz modne industrije, znalaca koji su propitivali modne vrijednosti para Kardashian-West. Anna Wintour, urednica Voguea, im je prkosila, u uredničkom uvodniku napisala je: “Dio zadovoljstva uređivanja Voguea je biti u mogućnosti da prikažeš one koji definiraju kulturu u bilo kojem trenutku.”

Kim i Kanye su nastavili da definiraju kulturu. Krajem 2014. su se vjenčali, a stil Kardashian West se razvio od “jedva nečeg” u nešto suptilnije. Postalo je jasno kako je West povećao svoj utjecaj na ono što je Kim nosila. “Moj je suprug rekao da je ponekad preseksi izgled jednostavno pretjeran i da mu to nije ugodno”, kazala je Kim lani za magazin New York, i, poput leptira koji se vraća u kukuljicu, počela nositi dukserice, koje je mahom dizajnirao West. Ipak nije potrajalo: zvijezda reality showa The Kardashians podnijela je zahtjev za razvod od repera nakon sedam godina braka 2021. Par inače ima i četvero djece: North, Sainta, Chicago i Psalma.

“Obučena kao kauč”

Nije ovo prvi put da slavne žene nanovo izmisle vlastiti brend; primjer je Madonna. Ali Kim Kardashian je već prošla kroz niz tranzicijskih procesa. Njezina saradnja s modnom kućom Givenchy izrodila je prvi stvarni viralni moment kad se u sedmom mjesecu trudnoće pojavila na crvenom tepihu događaja Met Gala odjevena (preneseno s Twittera) kao kauč. Dizajner haljine Riccardo Tisci kasnije je priznao: “Želio sam imati Kim Kardashian trenutak.”

Naslovnica u Paperu

Možda je i vrhunac Kim Kardashian trenutka bila naslovnica magazina Paper 2014. kad je pozirala s flašom otvorenog šampanjca čiji pjenušavi sadržaj završava u čaši koja stoji – na njenoj stražnjici. Autor fotografije bio je Jean-Paul Goude. Konceptualni umjetnički uradak zamišljen je kao “salva napada na internet”, isti onaj online svijet koji je Kim Kardashian stvorila i požnjela plodove od toga. Naslovnica je eksplodirala na internetu, a Paper je zbog potražnje štampao dodatnih 35.000 primjeraka.

Ipak, nije sve prošlo bez kritike jer je Kimina poza podsjećala na kontroverzni prikaz Afroamerikanki i dodala ulje na debate o tome kako su one prikazane (ili nisu) u mainstream kulturi. Optužbe da prisvaja afroameričku kulturu obilježile su Kiminu karijeru, a mnogi aspekti njezinog carstva izgrađeni su na povlađivanju afroameričkoj ljepoti i kulturi. Uprkos tome što i sama ima četvero afroameričke djece, Kim je na to ostala potpuno nijema.

 

 

 

 

Godinu od naslovnice u Paperu, Kim je objavila svoju prvu knjigu nazvanu Selfish. Bila je to knjiga selfija i o selfijima. Fotografije s vjenčanja, dječije fotografije, golišave fotke, i bez puno riječi. Ono što je trebalo biti poruka: njezini provokativni selfiji nisu pokušaj traženja pažnje, već dio njenog identiteta, karijere, porodice. Ako njezina stražnjica uspijeva biti istovremeno nemoguća i nešto čemu se teži, čini to tako što odbacuje magazinske standarde idealne ljepote, a njezini selfiji iz provokativnih prelaze u fazu pozitivnog odnosa prema tijelu.

U njezinu odbranu, zaista je golotinju stavila po strani, ili je barem prezentirala više porodično orijentirani vlastiti imidž posljednjih godina. Njezin imidž je bio poljuljan zbog muževih problema s mentalnim zdravljem, političke podrške Trumpu, te njegove vlastite predsjedničke kampanje.

Lobiranje kod Trumpa

Povremeno Kim svoj brend upregne i za dobrobit drugih: koristi svoje armensko porijeklo kako bi globalno osvijetlila prošlost i sukobe u toj zemlji. A tu je i njezino lobiranje kod Trumpa kako bi oslobodio Alice Marie Johnson, 65-godišnju ženu osuđenu na doživotnu robiju, bez mogućnosti uslovne kazne, zbog trgovine kokainom. Nakon što je Johnson oslobođena, Kim ju je uzela kao zaštitno lice svoje shapewear linije, dokazujući kako se nijedna marketinška aktivnost ne smije propustiti. Plus, Kim je završila jednu godinu studija prava i postala zagovornica reforme kaznenog pravosuđa.

Vrijednost Kim Kardashian dijelom počiva na činjenici da ju je lako mrziti, kao i na upadljivom konzumerizmu koji utjelovljuje, te na tome kako je njezino ime postalo sinonim za mnogo stvari. Ethan Zuckerman, koji je izmislio termin “pop-up ads” (reklame koje iskaču), koristi riječ “Kardashian” kako bi označio “jedinicu nezaslužene slave”. Salman Rushdie joj je posvetio humoristične stihove, a Gabriel Bruce o njoj pjevao. Nekad se i raspravljalo o tome koliko su grozni bili ljudi koji su poznati po tome što su poznati. Sada se ne raspravlja.

Mjera slave

Nemoguće je izmjeriti koliko je slavna Kim Kardashian West, posebno jer sama kontrolira vlastiti nivo ozloglašenosti. Možemo li mjeriti naše zanimanje za Kim sa interesom koje su ranije generacije pokazivale prema Jacqueline Kennedy Onassis ili Elizabeth Taylor, kao što bi to ona vjerovatno i željela?

I dok većina slavnih osoba njenog ranga čini sve kako bi osigurala privatnost (koliko uopšte znamo o privatnom životu Toma Hanksa?), nedostatak privatnosti Kim Kardashian osigurava njezin status slave.

U eseju The Third Age iz 1996. Francine du Plessix Gray sugerira da ako pogledi drugih nestaju ili blijede kad se žena približi srednjoj dobi, rješenje je “umjesto toga steći produbljeni pogled prema unutra”. Čini se malo vjerovatnim da će se interesovanje za Kim Kardashian smanjiti, ali kako ulazi u svoje peto desetljeće, ne bi trebala imati problema s gledanjem na sebe.

Latest Posts

Raport

spot_img