Grč – iznenadan bol
07.09.2011. u 19:36 sati


Zdravlje

Grč – iznenadan bol


Iznenadan bol u donjem dijelu noge ili stopalu zna biti veoma neugodan. Dugotrajan je i ne prestaje ni kada se zaustavimo. Radi se o grču, neočekivanoj i jakoj kontrakciji mišića koja se najčešće javlja tokom sportskih aktivnosti, ali i noću, dok spavamo

Sportisti, kao i svi koji se bave nekim sportskim aktivnostima, tokom treninga su izloženi naporima. Kada napor postane prevelik, dakle pretjeran za određeni stepen njihove fizičke kondicije i spremnosti, nastaju posebne biohemijske reakcije, koje za posljedicu imaju kontrakcije i grčeve. Najugroženije su osobe s prekomjernom težinom i u slaboj kondiciji koje rade improvizirane programe treninga, ne vježbaju postepeno nego se izlažu pretjeranom naporu.

Najčešći uzrok grčeva je umor, mada postoje i drugi razlozi:

  • slaba cirkulacija, tada se grčevi javljaju noću kada opada tjelesna temperatura; klimatski uslovi također mogu imati uticaja, jer hladnoća djeluje na cirkulaciju, usporavajući je;
  • neprirodan položaj tijela, onemogućena je cirkulacija i mogu se javiti mišićne kontrakcije;
  • lijekovi, posebno diuretici mogu uzrokovati pojavu grčeva i ta pojava spada u sporedne efekte uzetog lijeka;
  • pretjerano znojenje dovodi do promjena u mišićima i izaziva njihovo nepravilno grčenje


Grč je kontrakcija mišića (poprečno-prugastih) koja se dešava bez uticaja naše volje, koja se ponavlja i izaziva bolove slične probadanju. Nastanak grčeva uzrokovan je najčešće nizom faktora, a neki od njih još uvijek nisu najjasniji. Sa sigurnošću se može reći da su kontrakcije mišića pospješene gubitkom tekućine i minerala, pojavama tipičnim za znojenje, ili usljed problema s cirkulacijom. Najčešće od grčeva pate osobe koje prakticiraju veoma intenzivne sportske aktivnosti ili se nalaze u posebnim klimatskim uslovima, gdje su udružene pojačana vlažnost i toplota zraka. Ali, grčevi se dešavaju i osobama kod kojih je zbog problema s cirkulacijom ili ubrzanog disanja smanjena opskrba tkiva kisikom. Grčevi se češće javljaju kod osoba slabije fizičke kondicije ili, generalno, kod osoba nespremnih na intenzivne mišićne napore.

Kako reducirati pojavu grčeva? Ako je moguće, vježbajte u prozračenim prostorijama gdje nema vlage, kako normalan fiziološki proces znojenja ne bi bio pojačan klimatskim faktorima. Sportske aktivnosti, ali i dani bez nje, traže odgovarajući unos tekućine i minerala, putem hrane i pića koji sadrže natrij, magnezij, kalij i kalcij. Izbjegavajte upražnjavanje fizičkih aktivnosti odmah nakon jela. Proces varenja zahtijeva velike količine krvi, te je, tokom fizičke aktivnosti, uzima iz mišićnih tkiva.

Mogu li se grčevi spriječiti? Kod zdravih osoba ne postoje načini liječenja grčeva koji se povremeno najćešće javljaju nakon dugotrajnih fizičkih napora. Činjenica da dolazi do njihovog ponavljanja, upućuje na to da uzrok ne treba tražiti u poremećaju hemijskog procesa povezanog sa znojenjem, jer se ista pojava javlja i u normalnim klimatskim uslovima. Nepotrebno je uzimati minerale u pretjeranim količinama, u nadi da ćete izbjeći grčeve, potrebno je, prije svega, programirati određen način vježbanja – kako su grčevi najčešći kod osoba koje pogrešno vježbaju.

Šta uraditi kada vas uhvati grč? Važno je odmah početi s masiranjem bolnog mjesta, zagrijavajući ga na taj način. Ne treba koristiti led i ledene obloge, inače veoma korisne kod  običnih mišićnih kontrakcija.

Kako ublažiti bol i opustiti zgrčeni mišić? Nakon masiranja bolnog dijela noge, potrebno je napraviti toplu kupku. Ukoliko je grč pogodio stopalo, ispružiti nogu i lagano povući prste prema tijelu, istovremeno pokrećući stopalo naprijed-nazad. Ako je u pitanju list noge, jedini način je ustati i osloniti se punom težinom na grčem pogođenu nogu. Ljekari preporučuju i lokalno nanošenje protuupalnih krema.

Kako razlikovati kontrakcije od grčeva? Tačnu dijagnozu postavit ćete zahvaljujući bolu: nakon kraćeg opuštanja, usljed pojave mišićnih kontrakcija, nema bolova – samo osjećaj lagane nelagode. Kod grčeva, iako se momentalno prekida fizička aktivnost, bol je i dalje veoma snažan i važno je pokušati lagano istegnuti mišić.

Namirnice preporučljive kod pojave grčeva u mišićima: zeleno lisnato povrće, brokoli, jaja, jetrica, riba, banane, sir, mlijeko, jogurt, proizvodi od susama


 

Povezani tekstovi