To se meni ne može desiti...
15.02.2010. u 08:51 sati


Zdravlje

To se meni ne može desiti...


Znate sve one sitne slabosti i bolesti koje dolaze s godinama? Bez obzira koliko se mladim osjećali, promjene povezane sa starenjem vrebaju na vas! Evo šta možete uraditi kako biste spriječile ili ublažile pet najčešćih oboljenja

Svakom se desi da povremeno neke stvari zaboravi – ime poznanika, gdje smo ostavili mobitel... Naravno, zaboravljanje pogađa svakog od nas bez razlike u godinama, ali nekako uvijek mislite kako se to nikad neće desiti vama...
Žene u 40-im dožive pravi šok kada primijete prve promjene koje dolaze sa starenjem. “Još se sjećamo tinejdžerskih dana kao da su bili jučer i ne mislimo o tome da ulazimo u godine koje smo donedavno smatrali dalekom budućnošću”, kaže profesorica Judi Chervenak, iz Medicinskog centra New York Cityja. Ali promjene povezane sa starenjem pogađaju čak i umove i tijela onih u najboljoj formi. Ne možemo zaustaviti sat, ali se možemo pripremiti na problem – nikad nisam mislila da se to može desiti meni. Ponekad čak možemo prevenirati probleme. Evo šta trebate uraditi kako biste ublažili simptome pet najčešćih stanja koja dolaze s godinama

ZABORAVLJANJE

U trenutku kada ulazite u 40. godine povremena zaboravnost postaje sve očitija, tvrdi Graham McDougall Jr., profesor na Univerzitetu Teksas u Austinu i glavni istraživač u studiji poboljšanja pamćenja. Nedavno pridodate informacije pohranjene u mozgu podložnije su zaboravu od onih dugoročnih. Zato se, naprimjer, s lakoćom možete sjetiti imena psa u omiljenoj seriji od prije 30 godina, ali ne i imena klijenta kojeg ste sreli tokom pauze za ručak. Stres, brige, umor, tjeskoba, depresija, sve to doprinosi gubitku pamćenja...

SAVJET

Možete spriječiti probleme s pamćenjem prateći tri McDougallova principa:
1. Ponavljanje: Kad nešto želite zapamtiti ponovite to tri do pet puta u sebi.
2. Organizacija: Sortirajte informacije kako biste njima lakše raspolagali: Napravite “registrator”, kreirajte liste, koristite zabilješke, sve što treba kako biste zapamtili ono što je važno.
3. Vizualizacija: Pridružite sliku informaciji koju želite zapamtiti; primjerice, obraćajte pažnju na lica kad učite imena.

Iako nedavni izvještaji pokazuju kako će se kod jedne od osam novorođenih beba u narednih 10 ili 20 godina razviti Alzheimerova bolest, povremeno zaboravljanje je sastavni dio procesa starenja, ali ne i indikator degenerativne bolesti.

GUBITAK SLUHA

Staračka nagluhost ili postupni gubitak sluha pogađa između 30 i 35 posto ljudi u dobi od 65 do 75 godina i skoro polovinu starijih od 75 godina. Posebno osjetljivi su oni koji su bili izloženi buci ili glasnoj muzici u životu. Gubitak sluha je i genetska komponenta i može biti nasljedna u porodici.
Ako slušate muziku sa slušalicama na ušima možda dovodite vaš sluh u opasnost, tvrdi ljekar Davis Liu. Buka može uzrokovati trajnu oštećenost ćelija unutrašnjeg uha, i ako se pritom uništi previše ćelija, uslijedit će nepovratna nagluhost. “Ljekari su zabrinuti da će buduće generacije iskusiti prerani gubitak sluha zbog čestog korištenja iPoda ili slušalica”, kaže Liu.

SAVJET

Najbolji način da zaštitite svoj sluh jeste da blokirate buku noseći štitnike za uši ili čepiće (načinjene od pjene, silikona ili gume). Držite stišan ton na iPodu i razmislite o nošenju čepića i na koncertima, jer čak i izloženost jednom takvom događaju može doprinijeti gubitku sluha.

GUBITAK SEKSUALNE ŽELJE

Gubitak interesovanja za seks jedna je od najčešćih pritužbi koje ginekologinja Terry Hoffman čuje od svojih pacijentica. “Ako imam više od deset pacijentica dnevno, jedna će sigurno imati tu pritužbu... To je sastavni dio starenja.”
Želja za seksom počinje se smanjivati s promjenama na hormonalnim nivoima koje se javljaju u ranim 40-im. Komponente estrogena koje se počinju mijenjati s godinama uzrokuju isušivanje vaginalne sluznice te smanjuju zanimanje za seks. Brzi ritam života i veliki broj obaveza također se može dodati na listu razloga za gubitak seksualne želje.

SAVJET

Kako biste zagrijali stvari u spavaćoj sobi, Hoffmanova predlaže sljedeće:
Razmotrite vaš odnos s partnerom: “Da li ga zaista volite? Ako ne želite željeti seks, onda se tu ne može mnogo učiniti”, kaže dr. Hoffman.
Neka vam ljubavni život bude prioritet: Rasporedite svoje slobodne večeri i odmore bez djece. “Obucite seksi odjeću, pretvarajte se kao da ste opet na ljubavnim sastancima. Seksualna želja kod žena je u glavi koliko i u karlici”, savjetuje Hoffmanova.
Jeste li depresivni? Gubitak interesa za aktivnostima u kojima ste nekad uživali (kao što je seks) može biti i simptom depresije. Ako mislite da ste depresivni, razgovarajte s doktorom.
Ako imate problem isušivanja vagine, koristite lubrikante: Ili razgovarajte s doktorom o stavljanju vaginalnog prstena koji ubrizgava estrogen direktno u vaginalni dio.

INKONTINENCIJA

Ako se nezgode s mokraćnim mjehurom dešavaju kad se jako smijete ili kišete, onda trebate znati da to nije šala. Ovo stanje pogađa 17 posto žena u dobi od 40 do 54 godine, te 19 posto onih od 55 do 69, tvrdi Karl Luber, uroginekolog na Medicinskom centru u San Diegu, autor opsežne studije o urinarnoj inkontinenciji. “Svi mi mislimo da se ovakve situacije dešavaju malim starim bakicama, ali to je samo zabluda”, tvrdi dr. Luber.

SAVJET

Žene koje pate od urinarne inkontinencije često o tome ne govore nikome. “One ne traže pomoć jer se osjećaju osramoćenim i često uopće ne znaju da postoji tretman ili misle da se moraju podvrgnuti nekoj teškoj operaciji”, objašnjava Luber. Ako ovakav problem utječe na vaš svakodnevni život, vrijeme je da zakažete pregled kod ginekologa ili uroginekologa. Inkontinencija se može uspješno tretirati Kegelovim vježbama (one podrazumijevaju jačanje mišića koji sprječavaju mokraću da izlazi van protiv vaše volje), vaginalnim kremama s dodatkom estrogena i drugim lijekovima.

NESANICA

Jedna od brojnih funkcija na koje utječe proces starenja je i vaša sposobnost da spavate dobro: da zaspite bez problema, čvrsto spavate i da se probudite osvježeni. “Žene su veoma frustrirane i zbunjene zbog onoga što im se dešava”, kaže dr. David Slamowitz, direktor The SleepWell Centra u Denveru. “Teškoće s padanjem u san i ostajanjem u tom stanju, koje se kod žena javljaju kad pređu 40. godinu, jedan su od prvih znakova da ih njihovo tijelo počinje izdavati.”
U faktore gubitka sna spadaju valunzi, sindrom nemirnih nogu, apneja u snu ili opasan poremećaj disanja. Apneja – prestanak disanja – u snu može biti izazvana ili se pogoršati gubitkom estrogenove zaštitne funkcije disajnih puteva (prvenstveno grla), kao i povećanom tjelesnom težinom.

SAVJET

Ako ne možete spavati ili vas san ne odmara, posjetite doktora – može biti da se radi o depresiji, apneji u snu ili hiperaktivnoj štitnjači. Pilule za spavanje, kao i nemedicinski tretmani poput promjena rasporeda spavanja, kognitivne terapije, hipnoze ili vježbi opuštanja, mogu pomoći privremenom gubitku sna koji je uzrokovan stresom ili anksioznošću.   

(Gracija 99)
Komentari na članak
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Gracija. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Gracija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara Gracija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.


Objavljeni komentari