Pretplati se

HERMÈS CARRÉ

Više od marame

Hermès Carré Club bio je prava adresa za otkrivanje tajni nastanka najpoželjnijeg modnog dodatka – kultne svilene marame Carré

Napisala i snimila Amra Zvizdić

Malo je stvari koje za Francuskinje i Francuze imaju sentimentalnu vrijednost poput Hermèsove Carré svilene marame, modnog dodatka nastalog davne 1937. godine. Čuveni Carré (carré – kvadrat, fr.) prepoznatljiv je po svom kvadratnom obliku po kojem je i dobio ime, a dolazi u nekoliko dimenzija. Onaj najpoznatiji, veličine 90x90 cm, igra važnu ulogu u životu svih modno osviještenih Francuskinja. Prenosi se s koljena na koljeno, uvijek pažljivo čuvan u originalnoj kutiji narandžaste boje. Predstavlja idealan poklon za posebne prilike, a nerijetko se ustupa mladenkama kao “nešto posuđeno” na dan vjenčanja. 

Komadić modne historije 

Danas se fenomen zvani Carré najviše njeguje među novom francuskom buržoazijom, onom nastanjenoj u 16. pariškom arondismanu. Nijemi pratilac na putu ka prvom jutarnjem kroasanu nonšalantno je prebačen preko ramena, upleten u kosu, ili jednostavno svezan oko vrata ili ruke. Prepoznatljiv po svom izgledu, oslikan jarkim bojama potezima najtalentiranijih umjetnica i umjetnika današnjice, Carré je više od svilene marame. On je statusni simbol i kolekcionarski predmet čija vrijednost − emotivna i materijalna − iz godine u godinu sve više raste. Nekad dizajniran isključivo kao ženski modni dodatak, Carré se danas izrađuje i za muškarce. A kako se rodne granice u savremenom svijetu polako brišu, tako i Carré postaje rodno neutralan. 

Zaintrigirani gotovo mitskim naslijeđem ovog jedinstvenog modnog dodatka, pratili smo putokaze do umjetničkog paviljona Le Carreau du Temple u središtu Pariza, pod čijim svodom je osvanuo Hermès Carré Club − šarenoliki modni univerzum u kojem vladaju kvadrati svile. Nakon svjetske turneje, i osvajanja metropola poput New Yorka, Milana, Toronta, Los Angelesa i Singapura, Carré se vratio u svoj rodni grad. Interaktivna instalacija zvana Hermès Carré Club više je od prostora u kojem ćete doživjeti komadić modne historije. Na više od pet hiljada kvadratnih metara prostire se paleta zanimljivog sadržaja. U osam dana trajanja posjetitelji su imali priliku susresti se sa umjetnicama i umjetnicima, gledati ih uživo kako slikaju, crtaju i vezu, te sa njima dijele svoju strast. Historijat nastanka svilenih komada požude ispričan je uz pomoć telefonskih govornica u kojima okretanjem brojeva na zastarjelom brojčaniku uranjate u svijet neprocjenjive modne baštine. U središtu kluba, postavljena je skejt rampa oslikana Carré dezenima i bojama na kojoj su najpoznatiji pariški skejteri dokazivali svoj talenat i vještine. Odmah pored nje, smješten je café restoran gdje smo misli o modi razmjenjivali direktno sa čelnim ljudima Hèrmesa dok smo degustirali najukusniji suhi kolač od banane, crne čokolade i sušenog voća. U pauzama između mnoštva predavanja i radionica, osmišljen je i prostor za uljepšavanje gdje su majstorice i majstori iz ove modne kuće nudili savjete kako na pravi način svezati Carré, te kako ga stilizirati uz svakodnevnu garderobu.

Priča o Animapolisu

Da je velika čast i privilegija dati svoj potpis nekoj od kultnih marama, saznali smo od nekoliko umjetnica i umjetnika s kojima smo imali priliku razgovarati. “Animapolis mi je došao u snu”, rekao nam je Jan Bajtlik, umjetnik iz Poljske koji već tri godine radi za Hermès. Animapolis, Carré marama nekonvencionalnog dizajna, čini dio Hermèsove kolekcije za proljeće/ljeto 2019. godine. “Bila je to prva marama koju sam dizajnirao, a koja sadrži preko četrdeset boja. To nije uobičajeno za njihove marame. Mislim da je prosjek oko 28 boja po marami. Animapolis je nadrealna vizija koja mi se javila jedne noći o gradu koji je apsolutno preplavljen prirodom i životinjama. To je svojevrsna pobjeda prirode nad ljudskom pohlepom i čovjekom koji gradi više nego što mu je potrebno za život. Sanjao sam kako velika bića iz mašte oživljavaju i kako dominiraju nepostojećim gradom koji je preplavljen arhitektonskim draguljima Varšave, Moskve, Kijeva i New Yorka. Možda je to obična ludost, ali je to ipak ludost koja me dovela do Hermèsa”, rekao nam je Bajtlik kroz smijeh i otkrio detalj iz privatnog života koji je inkorporirao u dizajn. “Riječ je o mom psu, Kluski. Ona je životinja koja se na ovoj marami pojavljuje čak osamnaest puta.” 

“Imate toliko svilenih marama na tržištu, a ipak je naša najpoželjnija. To je zasluga ovih divnih umjetničkih duša koje u taj komad svilenog komada tkanine udahnjuju vlastite snove, a možda je iza svega toga jedna filozofska ideja koju čuvamo kao najdragocjeniju tajnu”
Da je izrada Carréa puno komplikovaniji proces nego što smo mogli zamisliti dokazuje činjenica da su potrebne dvije godine da se skica pretvori u finalni proizvod. “Meni su bila potrebna tri mjeseca da samo završim idejnu skicu. Potom se ta skica skenirala, fotografirala, i u narednih nekoliko mjeseci pripremala za print. Selektirane su boje koje sam koristio za crtanje kako bi se u izvornoj nijansi prenijele na svilu. Odstupanja ne smije biti. Onda je uslijedio najkomplikovaniji dio, a to je proces printanja mog dizajna na svili koji se odvija u Lyonu. Kako je Animapolis urađen u deset verzija, smatram da su dvije godine izuzetno kratak period za izradu”, zaključio je Bajtlik. 

Umjetnička sloboda 

Jedan od najpoznatijih modela Carré marame, onaj pod nazivom Brides de Gala, nastao je 1957. godine. Dizajnirao ga je Hugo Grygkar, a u posljednjih šest decenija ovaj dizajn – apsolutni bestseller − reproduciran je nekoliko puta. Priliku da svoje umijeće vezenja prenesu upravo na ovaj dizajn dobili su Elin Petronella i Charles Henry, bračni par kojeg je umjetnički direktor Hermèsa pronašao na Instagramu. “Da, naš rad primijećen je na Instagramu. Od potpunih amatera, zaljubljenika u tehniku ručnog veza na svili, došli smo do rada za najveću francusku modnu kuću”, rekla nam je Petronella, umjetnica iz Švedske koja sa mužem dijeli strast prema starom umjetničkom zanatu. “Uvijek smo vjerovali u svoj rad, i mislim da nas je vjera, u kombinaciji sa konstantnim usavršavanjem, trudom i radom dovela do toga da danas radimo za Hermès. Odabrani smo da jednoj od najpoznatijih marama damo lični potpis tako što ćemo je  obogatiti vlastitom umjetničkom vizijom. Izrađujemo dva zasebna rada. Moj suprug stvara Arthemis, viziju sirene koju tehnikom francuskog veza prenosi na svilu. Ja radim na aplikaciji zgrade prvog Hermèsovog butika na centralni dio marame. Data nam je potpuna umjetnička sloboda, a za umjetnika to je neprocjenjivo.” 

Za razliku od marama koje potpisuje Bajtlik, proces izrade ovih marama je mnogo kraći s obzirom da Petronella i Henry dobijaju gotove marame po kojima naknadno vezu. “Naše marame su faktički limitirane edicije, kupci ih traže po narudžbi, pa samim tim izrada traje onoliko koliko nam je potrebno da izvezemo određeni motiv”, rekao nam je Henry, te dodao: “Ove marame imaju posebnu vrijednost. One su same po sebi jedinstvene jer sadrže kultni dizajn Brides de Gala. Naše umijeće veza ih dodatno obogaćuje, posebice jer je riječ o unikatima. Do sada nam se nije desilo da isti motiv izradimo više puta.”

Modni san

Inspirisana klasikom i dragocjenom Hermèsovom baštinom, umjetnica Virginie Jamin godinama ostaje vjerna istom potpisu − elegantnim i harmoničnim linijama koje postiže strpljivim iscrtavanjem sitnih tačkica po svili. “Služim se specijalnim olovkama za crtanje po svili, čiji vršak ponekad ne prelazi debljinu od pola milimetra. Tanji vršak mi garantuje veću preciznost, a to je ono po čemu sam prepoznatljiva. U svom radu želim njegovati naslijeđe ove kuće, čiji se historijat veže za kult konja i umijeće jahanja, pa su tako i motivi na mojim maramama prirodan nastavak tradicije koja će, sigurna sam, trajati godinama i godinama nakon mene”, rekla nam je Jamin. Do sada je kreirala više od dvadeset Carré marama, a u četrnaest godina rada za Hermès ne pamti dane kada je osjetila zasićenje. “To je prosto nemoguće za osjetiti. Energija ove kuće i ljudi koji u njoj rade u vama može probuditi jedino želju da budete još kreativniji. Svakodnevno osjećam novu inspiraciju i sretna sam da je tako. Svako od umjetnica i umjetnika koji ovdje rade ima vlastitu viziju, vlastiti potpis, vlastito viđenje ove marame, ali smatram da svi imamo zajednički cilj, a to je da održimo Hermès na vrhu, te da kupcima uvijek ponudimo novi modni san. To Carré predstavlja za mene − san koji traje. Ne želim se nikada probuditi”, naglasila je Jamin. 

Da je Carré modni san, potvrdio nam je i Adrien Barrot, viši savjetnik u kreativnom odjelu Hermèsa, nakon predavanja na temu izvora inspiracije za nastanak marama. Ovaj filozof, esejista i univerzitetski profesor nije prva asocijacija na čovjeka koji radi u svijetu mode, ali, kako ističe: “Hermès nije obična modna kuća u kojoj rade obični ljudi”. U kreativni tim ove modne kuće dolazi 2011. godine na poziv umjetničkog direktora i tu ostaje sve do danas. Nasmijao se na našu opasku da đavo nosi Pradu, ali da Sokrat živi u Hermèsu. “Niste daleko od istine (smijeh). Volim za sebe reći da sam filozof u dobro skrojenom odijelu. To je razlika između mene i većine mojih savremenika. Mnoge ideje koje se njeguju u Hermèsu imaju svoje uporište u filozofiji. Moj zadatak je da formulišem značenje svake od tih ideja, da ih artikuliram na pravi način, da stvari stavim u pravu perspektivu, i da jedan san pretvorim u stvarnost na način da gotovo obrišem liniju između jave i sna. Hermès je luksuzna kuća sa gotovo dva stoljeća iskustva, i to joj svakako daje ogromnu prednost na tržištu, ali je ipak maštovitost našeg kolektiva ta koja u kupcima i dalje budi želju za posjedovanjem nekih od naših proizvoda. Carré je pravi primjer toga. Imate toliko svilenih marama na tržištu, a ipak je naša najpoželjnija. To je zasluga ovih divnih umjetničkih duša koje u taj komad svilenog komada tkanine udahnjuju vlastite snove, a možda je iza svega toga jedna filozofska ideja koju čuvamo kao najdragocjeniju tajnu (smijeh).”

Biti ili ne biti na pravom mjestu za nas ovog puta nije bila dilema. Hermès Carré Club bio je prava adresa za otkrivanje tajni nastanka najpoželjnijeg modnog dodatka, koji, uprkos novim francuskim revolucijama i borbi protiv masovnog konzumerizma, ipak ostaje predmet na koji se, bez trunke razmišljanja, troše velike svote novca. A, sve upućuje na to da će tako i ostati.

Gracija 382, 13.12.2019.