Pretplati se

GRACIJA U POSJETI ARHIVU MAISON CHLOÉ U PARIZU

Čuvar modnog blaga

Gracijina pariška saradnica imala je priliku posjetiti strogo čuvani arhiv modne kuće Chloé, u čijim ormarima, konzervirani na minus 13 stepeni celzijusa, stoje odabrani komadi nastali tokom 67 godina postojanja čuvenog francuskog brenda za čiji je procvat zaslužan dizajnerski genije Karl Lagerfeld

 Napisala i snimila Amra Zvizdić

Osam je mjeseci od smrti neprevaziđenog velikana mode Karla Lagerfelda.  Ulica je Rue de la Baume. U njoj, na broju 28, pariški dom modne kuće Chloé, koju je 1952. godine osnovala Gaby Aghion, slavna Parižanka egipatskog porijekla. Početkom pedesetih godina prošlog stoljeća, pionirski je odlučila osloboditi žene iz stega hladne i krute mode tog desetljeća. Bio je to njezin privatni i profesionalni cilj, koji je vremenom i ostvarila. Prva modna revija uslijedila je 1956. godine u Parizu, nakon čega Chloé ubrzo postaje sinonim za avangardu i eleganciju u Francuskoj, ali i širom svijeta. Godine 1964. na čelo ove modne kuće dolazi Karl Lagerfeld, nakon čega Chloé doživljava svoj imenom naslućeni procvat (chloé – procvat, prim. aut.). Nakon njegovog odlaska, o modnom jeziku Chloé skrbile su mnoge žene, kao što su Stella McCartney, Hannah McGibbon, Claire Waight Keller, i odnedavno Natacha Ramsay Levi. 

Modni dragulji

Stojimo pred vratima minimalističkog zdanja, potpuno opijeni jednostavnošću vizuelnog identiteta modne kuće koji se ogleda u ružičastoj nijansi egipatskog pijeska, svilenom krepu, šifonu, čipki i engleskom vezu koji prožima sve aspekte dizajnerskog ethosa. Ta vrata rijetko otvaraju javnosti. Ipak, na upit da pristupimo strogo čuvanom Chloé arhivu, brzo su rekli “da”. Čini se da je osmim pariškim arondismanom zapuhao vjetar slobode. Adresa je to na kojoj svako ko iole voli modu doživljava potpunu ekstazu. 


Arhiv se nalazi na petom spratu zgrade koja je u potpunosti vlasništvo ove modne kuće. Do njega prolazimo kroz čak četiri sigurnosne kontrole. Na ulazu nas dočekuje Catherine Lebrun, koja u Chloé radi više od dvadeset godina. Konzervatorica i historičarka mode za nas je izdvojila nekoliko kreacija Karla Lagerfelda − potpunih modnih dragulja − kojima smo izbliza svjedočili uz preduslov da navučemo pamučne, bijele rukavice. Arhiv je prostor koji savršeno balansira između tradicionalne i moderne arhitekture. Ispunjen je ormarima pod nazivom Compactus u kojima se konzerviraju odjevni predmeti na temperaturi od 13 stepeni celzijusa. U njima stanuju unikatne kreacije koje danas nisu dostupne za fotografiranje, poput svilene haljine iz 1967. godine na koju je u potpunosti aplicirana ilustracija iz starog izdanja britanskog časopisa za književnost i umjetnost The Yellow Book, kojeg je Lagerfeld volio čitati. 

Prva haljina koju vidimo je Tertulia, u prevodu “strma staza”, koja čini dio kolekcije za proljeće/ljeto 1966. godine. Izrađena je od ručno oslikanog svilenog muslina, i krije autoritativni stav Karla Lagerfelda da je Chloé podjednako sinonim za boemski šik koliko i za ekstravaganciju. Fotografirao ju je i čuveni modni fotograf Guy Bourdin, a objavljena je u njegovoj monografiji Femininities. Bourdin je inače često sarađivao sa ovom modnom kućom zahvaljujući njegovoj vještini portretiranja tajne veze između Chloé kreacija i modela koje su ih nosile. Njegove fotografije slave ženstvenost u različitim oblicima i odraz su hrabrosti i elegancije. 

“Originali se čuvaju položeni u našem arhivu, zaštićeni posebnim papirom, i o njima pažljivo skrbimo. Ponekad ni najbolji svjetski konzervatori ne mogu da vjeruju da se radi o reprodukcijama”
Slijedi Rachmaninoff haljina, dizajnirana od kineske krep svile, također ručno oslikana. Istovremeno je apstraktna i figurativna, kaže nam Lebrun. “Haljina čini dio kolekcije za proljeće/ljeto 1973. godine. Dolazi uz maleni šal dizajniran od istog materijala. Kada pogledate skicu za ovu haljinu možete lako uočiti koliko je Lagerfeld bio jedinstven dizajner. Svoje ideje je skicirao na način da već izgledaju kao trodimenzionalni objekat. Danas lako možemo razumjeti njegove skice jer nam je olakšao taj proces dodajući veliku količinu detalja u svaki crtež”, kazala je Lebrun. 

Kolekcija A 

U međuvremenu nam se pridružuje i Géraldine Sommier, direktorica arhiva, koja je na ovu poziciju došla 2012. godine. “Stigla sam u Chloé na šezdesetu godišnjicu osnivanja. Moram priznati da raditi ovaj posao podrazumijeva dosta emotivnih dana. To čovjek spozna tek kada se krene upoznavati sa neprocjenjivim naslijeđem ove kuće. Ne postoji dan kada vam ne dođe da, preplavljeni emocijama, zaplačete ili barem dozvolite sebi da u mislima odlutate u prošle dane i zamislite ko je sve koračao ovim hodnicima, koliko je ljudi učestvovalo u stvaranju haljina, koliko se noćnih sati provelo u studiju pazeći na najsitnije detalje pred izlazak na modnu pistu. Ipak, moram vam reći da haljine koje gledate nisu originali. To je jedan od zadataka mog tima, da vjerno reproduciramo svaku od kreacija nastalih od početka do danas. Originali se čuvaju položeni u našem arhivu, zaštićeni posebnim papirom, i o njima pažljivo skrbimo. Ponekad ni najbolji svjetski konzervatori ne mogu da vjeruju da se radi o reprodukcijama. To je za mene najveći kompliment.”

Potom, Sommier iznosi haljinu nazvanu Arsenic, čipkanu kreaciju koja evocira Belle Epoque. Nježna i fluidna, dizajnirana je na jednostavan način, bez dodatnih poruba i detalja. “Bez pretjerivanja, dizajnirana je za romantične heroine”, kazala je Sommier. Kao potvrdu teze o jedinstvenosti Lagerfeldovih skica, vidimo nacrt haljine Arsenic sa svim specifičnostima: netipični okovratnik, čipkani jabot u potpunosti sjedinjen sa haljinom. Ova haljina pripada seriji A, kolekciji za proljeće/ljeto 1983. godine u kojoj su sve kreacije nazvane imenima sa početnim slovom A: Arsen, Ananas, Anarhija, Anegdota, Anemona, Anđeo, Antika... Neke bismo mogli nazvati i Apsurd, imajući u vidu koliko cirkusa u njima stanuje, inspiraciji koja je Lagerfelda okupirala i godinama nakon što će napustiti Chloé.

Četvrta haljina, pod nazivom Angkor, sastavni je dio iste A kolekcije. Bile su to godine pretjerivanja, ekstremno svečane. Lebrun nam kaže da su se u tom periodu svi ljudi oko Lagerfelda jako zabavljali, pa tako i on sam. Bio je inspirisan njima, njihovim životima, njihovom ekstravagancijom. Svoje kreacije je obogatio njihovim pričama. Haljina je sačinjena od crne krep svile, organze, te ukrašena zlatnim, izduženim i okruglim perlama, izvezena zlatnim koncem i štrasom. Iako je ova informacija nepotvrđena, Lebrun je gotovo sigurna da je Lagerfeld za ovu haljinu inspiraciju pronašao i u čuvenoj fotografiji Mana Raya Le Violon d’Ingres. 

Dizajnerski studio

Posljednja haljina koju smo vidjeli je Crétoise iz 1984. godine. Izrađena je od kineskog krepa, te u potpunosti izvezena od sjajnih perli i šljokica. Te godine, na modnoj pisti ju je nosila Inès de la Fressange, manekenka koju je Lagerfeld nazivao svojom muzom i nakon što je napustio Chloé, a svoju dizajnersku karijeru nastavio u modnoj kući Chanel. 

Zakoračili smo nakratko i u dizajnerski studio u kojem su trenutno izložene tri haljine iz ere Karla Lagerfelda − crvena, duga haljina iz kolekcije jesen/zima 1979. godine pod nazivom Martien, crno-bijela satenska kreacija iz kolekcije proljeće/ljeto 1984. godine pod nazivom Cirque, i zagasito bijela, svečana koktel haljina iz kolekcije A pod nazivom Antan. 


U silasku stepenicama, saznajemo da je Catherine Lebrune bila jako bliska s Lagerfeldom. Na naš upit o tome kako je izgledala njihova dugogodišnja saradnja, kaže nam da je uvijek bio izuzetno pažljiv i pristupačan. “Bio je jako ljubazan čovjek. Znao mi je slati bilješke koje bi potpisao sa tvoj Karl. Nakon što bih to pročitala, bila sam za njega spremna da odem i na Mjesec. Mogao bi mi sutradan doći i reći da mu nešto treba, bilo šta, i ja bih bila spremna da odletim među zvijezde da to pronađem.” 

Naša modna avantura zvana Chloé završila se upravo tamo gdje je i počela, na broju 28 ulice Rue de la Baume, uz obećanje čuvarica jedinstvenog arhiva da ćemo ga uskoro ponovo posjetiti.

Gracija 379, 18.10.2019.