
MEĐUNARODNO ISTRAŽIVANJE PISA
Obrazovanje za novo vrijeme
Bosna i Hercegovina je po prvi put učestvovala u istraživanju PISA 2018. godine, te s nestrpljenjem očekuje rezultate koji će biti objavljeni 3. decembra 2019. u Parlamentarnoj skupštini BiH. Ovo istraživanje nije takmičenje između zemalja, uspješne države koriste ga radi poboljšanja obrazovnog sistema na kome se temelji i ekonomski razvoj
Napisala Živana Jovančić
Snimio Almir Panjeta
Međunarodni program za procjenu učeničkih postignuća PISA 2018. (Programme for International Student Assessment), obuhvata najveće svjetsko istraživanje 15-godišnjaka u tri oblasti: čitalačka pismenost, matematička pismenost i pismenost iz prirodnih nauka. Međunarodno istraživanje PISA mjeri funkcionalno znanje – sposobnost mladih za rješavanje problema i njihovu primjenu u više različitih oblasti, to je naučno obrazovanje koje se može primijeniti na realne situacije, koje će uistinu koristiti u životu. Mnogi od nas, zapravo, nikada nisu čuli za istraživanje PISA, koje je, ovog puta, provedeno u 79 zemalja. Zašto je važno? Zašto ga pominjemo u ovom trenutku? Zato što od 2018. godine u istraživanju PISA učestvuje Bosna i Hercegovina. U našoj zemlji ovo istraživanje provodi Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO), u suradnji s nadležnim ministarstvima i međunarodnim partnerima. Mnoštvo relevantnih činjenica na ovu temu saznali smo na radionici koju je organizirao UNICEF BiH na Jahorini, a istakla ih je i u razgovoru za naš magazin Žaneta Džumhur, koordinatorica i glavna analitičarka PISA-e, pri APOSO-u .
Žaneta Džumhur, koordinatorica i glavna analitičarka PISA-e, pri APOSO-u: “Očekujemo da će PISA-ini rezultati za BiH dati informacije o tome kako da kreiramo obrazovni sistem i obrazovne politike ubuduće, jer to je smisao programa”
“Upravo zato ističem da je validnost testa veoma visoka”, kaže Žaneta Džumhur. “Kompletna kontrola procesa obavlja se na dva nivoa: na državnom i na međunarodnom. Ne slučajno. PISA je u svim zemljama veoma važan indikator u obrazovnom stanju. Što imate bolje obrazovanje i 15-godišnjake koji izlaze sa znanjem neophodnim za ekonomski progres, to imate bolje šanse da se zemlja razvija u smjeru koji osigurava ekonomski progres.”
PISA i zemlje svijeta
Osim o znanju i vještinama učenika, PISA prikuplja podatke o individualnim, školskim i sistemskim faktorima koji utiču na postignuća učenika i pruža indikatore trenda. PISA pokazuje u kolikoj su mjeri učenici, nakon završenog obaveznog obrazovanja, pripremljeni za nastavak školovanja, za uključivanje u proces rada i aktivno učešće u u društvu.
Na pitanje zašto je važno da imamo povjerenje u PISA-ine rezultate, Žaneta Džumhur odgovara: “Zato što su oni utemeljeni na naučnim postulatima, a budući da na tome radi veliki broj stručnjaka iz cijelog svijeta, po visokim PISA-inim standardima i procedurama, smatramo da ne postoji razlog da sumnjamo u njih.”
Inače, istraživanje PISA-e obavlja se svake treće godine, a 2018. predstavlja sedmi ciklus do sada. Uspješne države, koje su ranije učestvovale u istraživanju, na osnovu dobivenih rezultata kreiraju naprednije i bolje obrazovne sisteme, kreiraju budućnost i svoje reformske programe zasnivaju na rezultatima PISA-e, ističe Žaneta Džumhur i navodi konkretne primjere. “Njemačka je doživjela neprijatno iznenađenje zbog izrazite prosječnosti rezultata u prvoj PISA godini 2000. Cjelokupna njemačka obrazovna javnost se nakon toga okupila, pokušala je da različitim mjerama postigne bolje rezultate u narednim ciklusima i to se desilo. Poljska je cjelokupnu obrazovnu reformu kreirala na PISA-inim rezultatima: Ranije je imala prosječne rezultate, ali nakon reforme mnogo bolje. Estonija je puno uradila na integraciji rezultata u kreiranju obrazovne politike i stalno napreduje, tako i Slovenija, a Nizozemska također koristi podatke međunarodnih istraživanja.”
Istraživanje PISA u BiH provodi Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) u saradnji sa nadležnim ministarstvima obrazovanja, te uz podršku partnera, a to su: Ambasada SAD-a u BiH, UNICEF, Ambasada Kraljevine Norveške u BiH, Evropska unija, Misija OESS-a u BiH, Save the children i Fond otvoreno društvo. Istraživanje PISA na međunarodnom nivou provodi Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD).
Objavljivanje PISA-inih rezultata za BiH zakazano je za 3. decembar 2019. u Sarajevu, u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine. Šira javnost smatra da je to jedinstvena prilika da obrazovne vlasti u BiH dobiju objektivne, međunarodno mjerljive pokazatelje, te na osnovu njih unaprijede obrazovne politike i doprinesu kvalitetu odgojno-obrazovnog rada. Jer, progresivni svijet današnjice poručuje da je kvalitetno obrazovanje jedan od globalnih ciljeva održivog razvoja do 2030. godine.