Pretplati se
Sve je više svjetskih kompanija koje se okreću veganstvu

ADILA SALIBAŠIĆ

Sve je više svjetskih kompanija koje se okreću veganstvu

Profesorica bosanskog jezika i književnosti u Drugoj gimnaziji, Adila Salibašić, posredno je zaslužna što u gradu imamo Dogo, turski brend poznat širom svijeta po veganskoj obući...

Napisala Živana Jovančić
Snimio Amer Beganović/Spektroom

Profesorica bosanskog jezika i književnosti Adila Salibašić je po prirodi naklonjena sticanju znanja, a i inače smatra da je nužno ići u korak s vremenom u kome živimo. Zahvaljujući imperativima profesije, permanentno je u procesu edukacije te neće propusti nijednu važnu priliku te vrste. Mi smo je i upoznali nakon jednog obrazovnog procesa organiziranog za prosvjetne radnike na Filozofskom fakultetu u Sarajevu. 

Iako je škola za nju primarna, odnedavno uživa i u novom angažmanu poslovne savjetnice u jednoj lokalnoj firmi koja sarađuje sa turskim brendom Dogo. Na indirektan način zaslužna je što je ovaj brend stigao u Sarajevo i BiH prošlog septembra, kada smo dobili i prvu prodavnicu veganske obuće Dogo. Kako se sve to dogodilo?

“Nikad prije nisam čula za Dogo. Neočekivano sam prošle godine naletjela na jednu takvu prodavnicu, koja me je fascinirala. Privukla su me grafička rješenja za cipele, činjenica da su ručno rađene, da su prve printane cipele na svijetu. Privuklo me i to da sve radi ekipa školovanih dizajnera, ekipa prijatelja koji su 2006. pokrenuli posao u Izmiru iz zabave. Proširili su svoj biznis već u 50 zemalja svijeta, rastuća su kompanija u Turskoj.” Svojim oduševljenjem Adila je zarazila svog rođaka, privatnog biznismena, i potaknula ga da ubrzo proširi vlastiti posao saradnjom sa perspektivnim turskim brendom. Tako je prije osam mjeseci, pored Sarajeva, i u Skoplju otvorena franšizna prodavnica brenda Dogo, čuvenog po izradi veganske obuće.

Cipele koje slave slavne 

Adila nije veganka, ali ima razumijevanje za ljude koji su odani veganstvu i radikalno mijenjaju vlastiti koncept života. “Zaintrigirala me je priča o veganskim cipelama jer se odnosi na zaštitu živih bića, o čemu moramo misliti. Okrutnost prema životinjama koje su stalno izložene industrijskom testiranju, ogromno iskorištavanje i ubijanje životinja u različite svrhe, sve to s razlogom trpi kritiku. Veganstvo jača u svijetu s novim generacijama i sve je više svjetskih kompanija koje mu se okreću.” 

U tom smislu definisan je asortiman brenda Dogo, koji obuhvata cipele od sportske obuće do čizmica i visokih potpetica. Program dopunjavaju dukserice, jakne, ruksaci i ženske torbe. Sve je izrađeno od veganskih materijala, od kvalitetne eko-kože, svaka cipela obložena je iznutra antibakterijskim platnom. Usto, cipele su izrađene ručno, važe za prve printane cipele u svijetu, kojima neodoljivi šarm daju crteži aplicirani na obuću, vedre boje, efektni detalji te poruke koje ističu stav o životu, ljudima i prirodi. Dok ih posmatrate u izlogu ili u butiku, u vama spontano probude vedrinu, radost, izmame vam osmijeh. To je dragocjen plod neizmjerne slobode pružene dizajnerima u izražavanju, skreće nam pažnju Adila.  

“Na Dogo cipelama mogu se prepoznati i slavne ličnosti. Sviđa mi se što na taj način odaju počast slavnim ženama kao što su slikarka Frida Kahlo i glumica Audrey Hepburn. U saradnji sa američkom filmskom produkcijskom kućom Warner Bros. slave se i filmski likovi kakav je čarobnjak Harry Potter, ili hit pjesme kao što je Yellow Submarine slavnih Beatlesa. Vidjela sam u Dogu oko 300 dizajnerskih rješenja, a do sada je iz njihovih radionica izašlo preko 5.000 crteža, svaki je neponovljiv i to je najljepša demonstracija velike ljudske kreativnosti.” 

Na tragu veganskog opredjeljenja je i kutija za obuću napravljena od recikliranog materijala, a u svakoj se nalazi papir koji možete iskoristiti za izradu malih ali praktičnih stvari kao što je, recimo, kutijica za šminku. 

Primjer za druge

Kako god, Sarajlije su veselo dočekale Dogo, te u ovdašnjem butiku, u tržnom centru Alta, mogu za sebe sami kombinovati odjevnu kombinaciju u stilu Dogo slogana Personaliziraj svoj stil. “Moja skrivena želja je da jednog dana i mi u BiH uradimo nešto slično, da okupimo ljude različitih struka, talente, umjetnike, kreativce i napravimo nešto poput turskog brenda”, kaže Adila Salibašić, koja je poslovni savjetnik u sarajevskoj prodavnici, zadužena za PR i komunikacije, marketing i obuku zaposlenika. Viđeno očima drugih, naša gimnazijska profesorica napravila je hrabar korak, a posmatrano iz ličnog ugla, stvari stoje drugačije. “Kad se dugo radi jedan posao, rekla bih da se gubi kontakt sa realnošću. Mi u prosvjeti pripremamo djecu za život, ona treba da nauče operativne vještine, da o tome steknu znanje i lakše nađu sebi posao. Ja sam lično htjela ovo iskusiti sama: upoznajem ekonomske i finansijske poslove, stičem vještine za različite stvari. Sve me to drži budnom i čilom, i nadopuna je mom radu u školi.” 

Ovim potezom oduševila je svoje kćerke od 15 i 10 godina, te se nada da im je svojevrstan uzor u životu. Želi im pokazati, dok posmatraju kako revnosno rade njihovi otac i majka, da uspjeha nema bez rada, truda i posvećenosti. Ako se ovome doda Adilin angažman i rad sa mladima u Udruženju “Plus”, zatim briga i uređenje okoliša u neposrednoj sredini, jasno je koliko je svrsishodan, razuđen i koristan takav odnos prema društvu. “Mora čovjek i sam biti primjer za druge. Imamo pravo tražiti od drugih nešto samo ukoliko smo i sami dali nešto.”