Top deset vitaminskog alfabeta
22.02.2017. u 16:17 sati


Sve o vitaminima

Top deset vitaminskog alfabeta


Redovan unos vitamina izuzetno je važan da bismo bili zdravi i poletni, a stručnjaci su napravili listu najvažnijih

A vitamin  Za zdravlje očiju

Prisutan je u obliku retinola, životinjskog porijekla, i karotenoida, biljnog porijekla. Koristan za zdravlje očiju i održavanje funkcija epiderme. Pospješuje zaštitno dejstvo kože i sluznice grla, nosa i sistema za probavu, neophodan za rast zuba i kostiju. Zajedno sa C i E vitaminima veoma je prisutan u kozmetičkim proizvodima. Značajniji prehrambeni izvori vitamina A su jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, mrkva, bundeva, špinat i marelice.

B kompleks Za ljepotu i dobro raspoloženje

B1 ili tiamin pospješuje rad nerava, mišića, srca i mozga i djeluje na stvaranje hormona (zovu ga hormonom dobrog raspoloženja), a ima ga u pšeničnim klicama, cjelovitom zrnu pšenice, grašku, grahu, kikirikiju i mesu. B2 ili riboflavin služi za stvaranje antitijela i crvenih krvnih zrnaca, a izvor su mu: mlijeko, jaja i meso, te zeleno lisnato povrće i cjelovito žitno zrno. B3 pospješuje eliminiranje toksina iz organizma, a najbolji izvori su pivski kvasac, kikiriki, riba i meso. B5 je potreban koži i kosi, a nedostatak ubrzava nastanak bora; ima ga u kvascu, jetri i ribi (losos) te povrću, jajima i žitaricama. B6 ima važnu ulogu kod preveniranja depresije, a potrebe su veće kod pušača i osoba koje konzumiraju alkohol. Najbolji izvor su mu krompir, banane, grožđice, jetra, puretina i tunjevina.

Vitamin B12  Za čvrsto tijelo i savršen metabolizam

Važan u borbi protiv anemije. Rastvara se u vodi, olakšava apsorpciju željeza, jača krvne sudove, čuva zdravlje zuba i desni, te djeluje kao antioksidans, usporavajući starenje. Madonna, Charlize Theron i Victoria Beckham pravi su fanovi ovog vitamina, smatraju ga snažnim oružjem koje tijelo održava čvrstim, a metabolizam savršenim. Sadrže ga svi proizvodi životinjskog porijekla.

Vitamin C Snažan antioksidans

Askorbinska kiselina rastvara se u vodi i ima različita pozitivna dejstva: olakšava apsorpciju željeza, jača krvne sudove, snižava holesterol, održava zdravlje zuba i desni, sprječava nastanak slobodnih radikala i snažan je antioksidans. Olakšava sintezu kolagena, usporava starenje i štiti od svih tipično ženskih bolesti. Zovu ga još antistres vitaminom, a ima ga u paprikama, paradajzu, agrumima i kiviju.

Vitamin D Za zdrave zube i kosti

Rastvoriv u mastima, organizam ga sintetizira tokom izlaganja suncu i veoma je važan za kosti, zube i kosu. Upravlja apsorpcijom i održavanjem ravnoteže kalcija i fosfora. Potrebe su izraženije tokom rasta, kako ne bi došlo do bolesti deformacije kostiju. Produžava mladost, jača kosti, zube, mišiće i nerve. Najviše ga nalazimo u masnoj ribi, jetrici, mliječnim proizvodima, jajima, a deset minuta sunčanja dnevno osigrava polovinu dnevnih potreba.

Vitamin E Za imunitet i zdrav seksualni život

Topiv u mastima, poznat kao snažan antioksidans i sredstvo za borbu protiv anemije. Dobija se iz sjemenki i hladnim presovanjem ulja, djeluje stimulativno i pročišćavajuće, usporava starenje i pozitivno djeluje na fizičku kondiciju. Nedostatak može izazvati reproduktivne probleme i kod žena i kod muškaraca. Čuva mišiće i funkcionalnost spolnih organa. Ima ga u ulju pšeničnih klica, orasima i sjemenkama, žumancetu i zelenom povrću.

Vitamin I – inozitol Protiv umora

Inozitol ili bios-I još je jedan član vitamina B kompleksa. Neophodan je za porast ćelijskog volumena i učestvuje u stvaranju ATP-a, pokretača mišića. Prevenira pojavu promjena na koži, nervima i mišićima, a nedostatak uzrokuje bolove u mišićima, umor, ljuštenje površinskog sloja kože. Nalazimo ga u mliječnim proizvodima, žumancu i morskim plodovima.

Vitamin K Za čvrste kosti i gipkost

Obavezna je njegova prisutnost u organizmu jer učestvuje u koagulaciji krvi, smanjuje krvarenje kod produženog menstrualnog ciklusa, a prevenira pojavu osteoporoze. Crijevne bakterije proizvode oko pola potrebne količine, a ostatak unosimo hranom. Nalazimo ga u zelenom lisnatom povrću, zelenom čaju, soji, jajima, telećoj i svinjskoj džigerici. Nedostatak ovog vitamina veoma je rijedak kod odraslih osoba.

Vitamin M Obavezan u trudnoći

Ako niste čuli za ovaj vitamin iz grupe vitamina B kompleksa sigurno jeste za folnu kiselinu, kako ga još zovu. Veoma je važan u prvim mjesecima trudnoće. Učestvuje u stvaranju eritrocita i suprotstavlja se lošem holesterolu, a najviše ga ima u pivskom kvascu, gljivama i orašastom povrću. Usljed nedostatka javljaju se problemi s varenjem i kožom, te je otežano začeće.

Vitamin N  Za fizički aktivne

Zove se još i liponska kiselina. Koristan je za kontroliranje mišićne glukoze, te prevenira bolesti kao što su katarakta i moždani udar. Ima ga u crvenom mesu, krompiru, špinatu.

Vitamin PP Za mentalno zdravlje

Nikotinamid ili PP – od pellagra-preventing, jer je otkriven tokom istraživanja pelagre, bolesti koja se javlja u siromašnim krajevima, gdje u ishrani nedostaje proteina, a nastaje zbog nedostatka vitamina B3. Nedostatak se manifestira dermatitisom, a u težim oblicima pretjeranim umorom, hroničnom depresijom i problemima s pamćenjem. Nalazimo ga u žitaricama, mesu i pivskom kvascu.

(Gracija 162 )