Grešnik iza kamere
28.09.2011. u 12:15 sati


Mario Testino

Grešnik iza kamere


Pred njegovim objektivom našle su se najslavnije osobe na svijetu, a dizajneri vodećih modnih brendova konstantno se nadmeću u pokušaju da ga angažiraju, jer unaprijed znaju da će rezultat biti jedinstven i savršen. “Volim jake i neovisne žene. Žene koje, uprkos svojoj snazi, nikada ne gube ženstvenost i kojima ljepota nije samo alat”, kaže Mario Testino, fotograf najljepših i najglamuroznijih žena svijeta

Svjetski poznat fotograf proslavio je 27. maja tri decenije uspješne karijere. Na listi od čak 600 gostiju, okupljenih na gala svečanosti u njujorškom El Museo del Barrio, najprominentnijoj latinoameričkoj instituciji u gradu, našle su se najslavnije i najuticajnije osobe iz svijeta mode i umjetnosti: Tom Ford, Anna Wintour, Julia Roberts, Demi Moore, Claudia Schiffer... “Mario je poznat po tome što je sposoban uhvatiti nesigurnost žene i preokrenuti je u njenu korist, kreirajući prelijepu i bezvremensku sliku koja prevazilazi granice mode i umjetnosti, a često ode i mnogo dalje od slike koju očekujemo i imamo o sebi”, izjavila je domaćica večeri, oskarovka Kate Winslet, nakon što je Testinu predala srebrnu tacnu dizajnerske kuće Asprey, s urezanim potpisima najdražih prijatelja i kolega.

LUKSUZNI REALIZAM  Kažu da peruanski majstor fotografije, koji sebe opisuje kao čarobnjaka i psihologa, od vas može napraviti sve što poželi. Prije snimanja Testino na samo njemu poznat način “skenira” modele i uspijeva iz svake djevojke koja mu stane pred fotoaparat izvući nešto novo, što dotad nije uspjelo nijednom drugom fotografu. Ako želite izgledati bolje nego ikad, stanite pred objektiv Marija Testina, kažu oni koji poznaju njegov rad, a nemali je broj zvijezda koje su to i učinile. Tako su se pred objektivom jednog od najvećih fotografa današnjice našle najslavnije osobe na svijetu: Brad Pitt, Angelina Jolie, Tom Ford, Nicole Kidman, David Beckham, Kim Basinger, Naomi Campbell, Lady Gaga, Beyonce... ali i Lady Diana i princ Charles, William i Kate, kraljica Rania... Dizajneri vodećih modnih brendova, među kojima i Gucci, Versace, Burberry, Hugo Boss, Ralph Laurent, konstantno se nadmeću u pokušaju da ga angažiraju, jer unaprijed znaju da će rezultat biti jedinstven i savršen. Njegov stil opisuju kao “luksuzni realizam”, ali on odbija analizirati ga previše.

DEČKO U RUŽIČASTOM
Mario Testino rođen je 30. oktobra 1954. godine u Limi, kao najstarije od šestero djece biznismena talijanskog porijeka, strogih katoličkih nazora. Kao mlad želio je postati svećenik, ali mu je blizak prijatelj skrenuo pažnju na činjenicu da previše voli život da bi ga cijelog proveo posvećen isključivo Bogu. Kako je seks bio tabu u njegovoj porodici, seksualnost je esencijalni faktor svake njegove fotografije, zbog čega Testino najvjerovatnije za sebe često kaže da je “grešnik iza objektiva fotoaparata”. U školi nije bio omiljen među vršnjacima zbog kitnjastog oblačenja. Išla mu je matematika, te je upisao ekonomiju na Universidad del Pacifico, gdje je zahvaljujući upornom insistiranju na roza odjeći i platformama svako u kampusu znao ko je i kako se zove taj neobični mladić. Godine 1976. odlazi u London na studij fotografije, izdržava se radeći kao konobar, a živi u nekorištenom krilu obližnje bolnice. Obojio je kosu u pink, što mu je pomagalo da bude primijećen i kao fotograf, što je počeo raditi s dvadeset i četiri godine, kada je u ruke uzeo prvi aparat i bio, prema vlastitim riječima “prilično nesposoban”. Testino definitivno seli u London 1982. godine. Uvijek je o sebi i porodici govorio kao o pripadnicima srednje klase, ali djeluje kao potcjenjivanje kad Testino kaže kako ih je otac (njega i petoro braće i sestara) znao voditi avionom do New Yorka i to biznis-klasom. Kao mladić htio je zarađivati kako bi sebi priuštio sitna zadovoljstva. “Nisam htio čekati sat vremena autobus kad bih se vraćao kući iz noćnog kluba – želio sam taksi.”

SUŠTINA LJEPOTE U društvu u kojem je umjetnost često samo kolaž prethodnih uradaka, Testino još uvijek vjeruje u “zanatski posao”, gdje je mnogo stvari koje su već urađene, ali, ipak, ništa ne može zamijeniti lično iskustvo. “Društvo i fotografska tehnika mnogo su se promijenili, ali znati ispričati priču samo jednim klikom još uvijek je talent koji je nemoguće klonirati. Na polju fotografije, na pola pola puta između umjetnosti i tehnike, najvažnije je imati određeni cilj. Postoje osobe koje vole kopirati i ponovo kreirati nešto manje ili više slično prethodnom, što nije moj stil. Možda sam ja samo opsjednut sam sobom.” Radeći s najslavnijim modelima, razlikovao se od ostalih kolega zbog saradnje s još nepoznatim mladim djevojkama, kao što su svojevremeno bile Kate Moss, Gisele Bündchen ili Catherine McNeil. Njegovo iskusno oko znalo je mnogo prije ostalih prepoznati buduće zvijezde. Smatra se da su razvoju njegove karijere najviše pomogla dva projekta, serija fotografija s princezom Dianom i Versaceova kampanja s Madonnom kao protagonistom. I danas se fotografi i novinari mnogih prestižnih časopisa, kao što su Vogue, Elle i Vanity Fair, znaju sjetiti te kampanje iz 1995. kao perfektne i još neprevaziđene. A ti uspjesi su Testinu omogućili da postigne nove.

“Prvi klik, prvi snimak koji ćete napraviti, onaj u kojem morate uhvatiti ono što fotografirate, najvećim dijelom se sastoji od pripreme. Pola posla leži u organiziranju, dok dvadeset posto ide na fotografiranje, a trideset na ono što slijedi poslije”, kaže Testino. Ono po čemu se zaista razlikuje od drugih fotografa najbolje objašnjavaju njegove riječi: “Ostale fotografe zanimaju jedino oni sami, slika o njima koje će njihovo djelo predstaviti javnosti. A mene zanimaju samo zvijezda ili model koje fotografiram. Shvatio sam da sam ponekad pravi idiot, jer sam mogao misliti više na sebe, a manje na djevojke.” A djevojke, kao i zvijezde koje je fotografirao, obožavaju Testina upravo zbog toga. Testino, kao niko drugi, zna uhvatiti suštinu ljepote.

NIŠTA BEZ DIANE  Prema mišljenju mnogih, upravo je Testino objedinio, na svojevrstan način zaokružio eru supermodela. Međutim, on ne poriče da je stvorio i nove: “Krajem devedesetih bio sam prezasićen istim licima, postali su mi dosadni jedni te isti modeli. Tako sam otkrio novu generaciju koja me oduševila svježinom. Nastavljam i dalje raditi s Kate i s Gisele, ali sam u konstantnoj potrazi za novim i interesantnim licima.” Testino je otkrio kako mu je odavno dosadilo pitanje koje mu novinari već godinama uporno postavljaju: ko je osoba koja ga je najviše fascinirala. “Teško mi je izdvojiti samo jednu, jer sam radio s mnogo sjajnih žena. Volim jake i neovisne žene, koje uprkos snazi nikada ne gube senzualnost i ženstvenost. Žene kojima kojima ljepota nije samo alat, a među njima su Kate Moss, Gisele Bündchen, Natalia Vodianova, Claudia Schiffer, Sienna Miller, Sasha Pivovarova. Poznato je da je Kate moj omiljeni model svih godina otkad radim, te možda očekuju da izdvojim nju. Ipak, iako je zaista volim, mislim da je princeza Diana promijenila tok moje karijere, podigla je na jedan poseban nivo. A u Velikoj Britaniji sam naučio sve što danas znam, ovdje sam se formirao i vjerovali su u mene.” Da je veza s kraljevskom porodicom tokom godina ostala jaka, dokaz je Williamova izričita želja da upravo Testino bude fotograf zvaničnih fotografija s Kate Middleton.

TRENUTAK HISTORIJE Nakon stotina boginja koje je snimio za Vanity Fair, kampanja za Versace, omota Madonninog albuma Ray of Light, Testinova velika velika želja bila je ovjekovječiti legendarnu britansku premijerku Margaret Thatcher. “Političari su obično vrlo kratko u centru pažnje: jedan ili dva mandata i nestaju. Margaret Thatcher je nevjerovatna. Kad sam došao u Englesku 1976., zemlja je bila siromašna i ona ju je stvarno izdigla iz neimaštine”, kaže peruanski fotograf kojem se želja ispunila u julu 2008., kada je čeličnu lady slikao za britanski Vogue: imala je 82 godine, pretrpjela nekoliko manjih moždanih udara i njezino zdravstveno stanje nije bilo nimalo dobro. Mnogi su mu zamjerili što se Thatcherova pred njegovim objektivom “transformirala” u eksponat Muzeja Madame Tussaud – jer su joj bore bile izglađene u postprodukciji. “Bila je to uspješna fotografija, dokument, uhvaćeni trenutak historije”, branio se Testino. “Jednostavno, želim da ljudi izgledaju dobro.”

Njegov slobodni južnoamerički duh znao bi biti zauzdan u rijetkim trenucima: kad je radio portrete muškaraca. Kada je 2000. fotografirao Robbieja Williamsa i Gisele za naslovnicu Voguea, kasnije je otkrio kako mu nije bilo ugodno s britanskom muzičkom zvijezdom. “Robbie je bio nag cijeli dan i samo bi povremeno pokrio intimne dijelove. Više volim seksi djevojke ispred objektiva. Muškarci bi trebali biti... diskretniji. Nisam puritanac. Ali kad na bilbordima vidim Davida Beckhama u gaćama, s obješenim mudima, ne mislim baš da je to privlačno na muškarcu.” 

TRAŽENJE SEBE O vlastitoj budućnosti, eventualnom penzionisanju i povratku u rodni kraj, Testino je rekao: “Lima mi se još uvijek mnogo sviđa. Uspijevam je odvojiti od svijeta u kojem živim i radim, ali nisam siguran da jedan fotograf može samo tako sve napustiti. Profesionalci, kao što je Irving Penn, naprimjer, rade sve dok mogu, do kraja života. Mislim da su fotografija i način života koji uz nju ide previše utkani u moje biće, postali su moj neodvojiv dio. Možda kad jednom postigneš svojevrsno unutrašnje iskupljenje više nema potrebe za sličnim promjenama. Idealno bi bilo osjećati se sretnim jednostavnim pronalaženjem samog sebe. Ako je tako, ja sebe još uvijek nisam pronašao.” A na  kritike da biznisu daje prednost nad umjetnosti odgovara: “Ljudima ponekad smeta i bune se zbog toga što umjetnik zna napraviti i biznis od onoga što radi. Tu sam odluku donio prije mnogo godina i tačno je da mnogi moji angažmani nastaju zbog želje da prodam određeni proizvod. Često umjetnost nastaje usljed dobre strategije i onda sve postane još ljepše.”

(Gracija 161)
Povezani tekstovi
Najnovije iz kategorije
Čovjek s misijom Tom Cruise
Čovjek s misijom
Grešnik iza kamere Mario Testino
Grešnik iza kamere