Dizajner svijeta budućnosti
25.09.2011. u 07:51 sati


Pierre Cardin

Dizajner svijeta budućnosti


Moj posao je moja strast, moja droga, obožavam ga i nikada neću prestati da radim”, rekao je legendarni francuski dizajner, proslavljajući prošle godine šestu deceniju postojanja na modnoj sceni. Pierre Cardin neumoran je u svemu što radi, a njegov pogled oduvijek je bio usmjeren u daleku budućnost

Francuski i svjetski poznat dizajner Pierre Cardin prošle je godine proslavio šest decenija postojanja na modnoj sceni, kada ga je Fashion Group International nagradio zbog izuzetnog doprinosa razvoju modnih trendova, te se i on priključio ranije nagrađenim kolegama, Valentinu, Donatelli Versace i Oscaru de la Renti. Iako modna kuća Pierre Cardin postoji tako dugo, vlasnik je odlučio da je proda jer nema nasljednika, ali nakon toga ne želi otići u penziju nego ostati u kompaniji kao kreativni direktor. “Moj posao je moja strast, moja droga, obožavam ga i nikada neću prestati da radim. U njemu uspijevam već 60 godina jer sam uspio da Cardin postane brend: stil dođe i nestane za dva-tri mjeseca, a brend ostaje”, izjavio je 88-godišnji Cardin, čija kompanija vrijedi nekoliko milijardi eura, zapošljava 450 osoba u Parizu i 200.000 u svijetu, u 800 tvornica i preko 800 poslovnica, smještenih u 170 zemalja, čije proizvode kupuje 150 miliona ljudi širom svijeta. Kompanija Cardin godišnje zaradi oko 12 milijardi dolara, a posjeduje više od 500 patenata iz dizajna, arhitekture, oglašavanja...

SPACE AGE ŠIK Nemoguće ga je definirati samo jednom riječju. Pierre Cardin je stilist, dizajner, poduzetnik, umjetnik, promoter novih talenata, diplomat i vlasnik lanca restorana Maxim’s, čiji je pogled oduvijek bio usmjeren u daleku budućnost. Višestruko nagrađivani i multitalentirani Cardin oduvijek je neumoran u svemu što radi, a i danas, poslije šest decenija rada, sve što dotakne dobije jedinstven i prepoznatljiv karakter. “Odjeća koju preferiram je ona koju stvaram za jedan život koji još ne postoji, za svijet budućnosti. Inspiraciju nalazim u kosmosu, u satelitima, kompjuterima. Moj svijet je potpuno mehanički, a pristup njemu i modi apsolutno naučan.” Cardinov stil bi se mogao nazvati svemirskim, zbog boja i motiva u pitanju je nevjerovatan i jedinstven space age šik, a njegova kreativnost ustvari je bezvremenska, jer nijedan komad ne odaje godinu iz koje potiče. To mu je osiguralo neuobičajeno dugu i izuzetno uspješnu karijeru, s obzirom na prolaznost mode, te da je većina njegovih kolekcija etiketirana kao nepraktična i eksperimentalna.

EVA I ADAM Pietro Cardin rođen je 7. jula 1922. godine u talijanskom mjestu San Biagio di Callalta, u blizini Trevisa. Dvije godine kasnije, roditelji, poljoprivrednici koji su cijelog života naporno radili, zbog siromaštva izazvanog Prvim svjetskim ratom sele u Francusku. Kao četrnaestogodišnjak najprije počinje raditi kod jednog krojača u Saint-Etienneu, zatim prelazi kod Manbyja u Vichy, a 1945. odlazi u Pariz. Zapošljava se kod nekoliko pariških krojača, prvo kod Jeanne Paquin, zatim Else Schiaparelli, te studira arhitekturu. Upoznao je pisca, reditelja i dizajnera Jeana Cocteaua i slikara i scenografa Christiana Berarda, uz čiju je pomoć kreirao maske i kostime za nekoliko filmova, među kojima je i Ljepotica i zvijer (1946.). Nakon što su ga odbili kod Balenciage, Cardin je 1946. postao prvi uposlenik tek nastale modne kuće Christian Dior. Danas legendarni francuski couturier voli reći da Dior nije bio “čisti kreativac”, kako većina vjeruje, nego, iznad svega, vanserijski sposoban poduzetnik i fantastičan posrednik između svijeta u kojem je živio i sebe samog.

Godine 1950. Cardin osniva vlastitu modnu kuću, počinje otkrivati tajne visoke mode i tri godine kasnije predstavlja prvu kolekciju. Godine 1954. kreirao je dotad neviđenu balon-haljinu, bubble dress, koja je ubrzo postala svjetski modni hit. Krajem pedesetih otvorio je prve dvije prodavnice, Eve za žene i Adam za muškarce, te prvi put otišao u Japan i postao prvi couturier koji je tu daleku zemlju uključio u tržište visoke mode.

VIZIJA BUDUĆNOSTI Karijera Pietra Cardina, po mnogima najhrabrije figure u istoriji mode, odvijala se u dvije faze. Prva je ona u kojoj je Cardin couturier zauzet potragom i načinima uvođenja virtuoznih i nesvakidašnjih elemenata u žensku modu, a druga je ona faza, koja počinje 1966. i koja se može nazvati predvodnicom Space Age stila, čije se karakteristike i svojevrstan zaokret počinju ogledati u dizajniranju namještaja. Njegova kreativnost bila je nevjerovatno inovativna, osmislio je svojevrstan, skoro uniseks stil, prilagodivši ga svijetu na poseban futuristički način. Lajtmotivi većine njegovih kreacija obično su bile geometrijske figure, a materijali eksperimentalni (poput vinila), identificirao je nove teme, kao što je, naprimjer, haljina-skulptura. Cardin majstorski stvara poseban stil života, na svim poljima inspiriran vizijom budućnosti, nastoji uticati i na njegovu primjenu u dizajniranju namještaja, u čijem stvaranju je učestvovao zajedno sa Steinerom. Ali, nakon niza uspjeha, od 1966. pa do početka osamdesetih, Cardinove kreacije počinju se proizvoditi po licencama širom svijeta, a njihova vrijednost postaje sve upitnija. Ipak, upravo je on taj koji je postavio osnove nove faze u svijetu mode, kojoj kreatori novijih generacija duguju stalnu zahvalnost za neusiljen, prirodan, slobodan i zreo pristup. 

HOUTE COUTURE NAMJEŠTAJ  Cardinu je bilo potpuno svejedno na čemu radi, da li crta “rukave jedne večernje haljine ili noge radnog stola”, te je kreirao čitav jedan svijet naseljen stolicama, ormarima, sofama, lampama, policama, krevetima, stolovima, a na čelu s avionom s njegovim potpisom. Magične ideje, sposobne da svakom predmetu ponaosob daju inovativan izgled i svrstaju ga u posebnu, jedinstvenu kategoriju, koju je nazvao Sculptures Utilitaires. To ime nosi kolekcija dizajnerskog namještaja nastala u Studiju Pierre Cardin od sedamdesetih do danas. U pitanju su prave skulpture, savršen spoj dekorativne funkcije i praktičnosti, koje mogu naći mjesto i biti upotrebljive u svačijem domu. Godine 1977. Cardin je počeo proizvodnju tog haute couture namještaja, kako bi stimulirao kreativnost Francuza i podstaknuo ih na korištenje neuobičajenih materijala i formi. Rezultat je čitava kolekcija elegantnog namještaja, koja je vremenom rasla i dobivala umjetničku vrijednost. Cardin se, ustvari, zabavljao posmatrajući komade namještaja kao komade odjeće ili skulpture: “Glupo je namještaj nasloniti na zid, moji komadi su takvi da ih treba vidjeti sa svih strana.” Od ovog koncepta krenula je kreativnost Studija Cardin i sve do danas je neprevaziđena i jedinstvena, nemoguće ju je kopirati. Vremenom se stil kolekcije Sculptures Utilitaires promijenio, naravno, ali je sposobnost da oduševi i iznenadi ostala ista. Zahvaljujući eleganciji i ekskluzivnosti, pojedini komadi iz ove kolekcije bukvalno su obišli svijet, bili izlagani u mnogobrojnim gradovima, a najveći dio je završio u Muzeju Pierre Cardin u Parizu.

NEMA VREMENA ZA STARENJE Mnogi su ga optuživali da je previše komercijalizirao modu, ali možda je Cardin, jednostavno, davno prije ostalih naslutio globalizaciju i vlastiti biznis orijentirao na mnoštvo grupa rasutih širom modnog univerzuma. Njemu je savjest čista, ne žali ni za čim što je u svom dugom i plodonosnom životu učinio, i dalje je aktivan, vitalan, precizan u poslu, a svi koji ga poznaju tvrde da posjeduje čudesnu memoriju, da je zabavan, duhovit i da obožava prepričavati anegdote. On sam voli reći da nema vremena za starenje, jer ima mnogo posla. Ljeti, naprimjer, u mjestu Lacoste u Provansi, na jugoistoku Francuske, organizira teatarski i muzički festival, i to u svom dvorcu čiji je vlasnik nekada bio Markiz de Sade.

Kupio je i obnovio najprije zapušten dvorac 2001. godine, zatim nekoliko okolnih imanja i kuća, a sada ih je ukupno 42. Mišljenja stanovnika o njegovom pokušaju da od živopisnog sela napravi mondensko mjesto su podijeljena. Neki su oduševljeni jer Lacoste do Cardinovog dolaska nije imao ni kanalizaciju ni javnu rasvjetu, a ima i onih koji kažu da više nikada neće moći uživati u miru i tišini zbog predstava, koncerata i gužve na ulicama, koja ponekad podsjeća na parišku. Nekolicinu brine i šta će se desiti poslije Cardinove smrti, šta će Cardinovi nasljednici učiniti od seoceta i njegovih 400 stanovnika. “Želim pretvoriti Lacoste u jedan mali, kulturni Saint Tropez”, kaže Pierre Cardin, a pedesetak lokalnih umjetnika nadaju se da će i oni biti uključeni u rad neobične umjetničke kolonije. Cardin je dosad u selo uložio preko 20 miliona eura, obnovio je fasade kuća, izgradio nekoliko galerija, kafea, prodavnica, a u toku je izgradnja velikog parkirališta, nekoliko restorana i hotela. Osim De Sadeovog dvorca, Cardin posjeduje rezidenciju u Veneciji čiji je vlasnik bio Giacomo Casanova, a njegovo ime stoji iza popularnih restorana Maxim’s, kojih, osim Pariza, ima i u Monacu, Ženevi, Pekingu, Tokiju i Šangaju. Sve što ima, Cardin je postigao sam, a ovaj pronicljivi poslovni čovjek jedan je od rijetkih koji se može pohvaliti da nikada nije uzeo kredit od banke, uvijek je zaradu ulagao u daljnje poslove i nekretnine, neprestano stvarajući kapital. Godine 1991. UNESCO ga je imenovao ambasadorom dobre volje. Cardin je pokrenuo mnogobrojne humanitarne projekte, kao što su kampanje u korist žrtava nuklearne katastrofe u Černobilu, a konstantno podržava Svjetsku organizaciju za istraživanje i prevenciju AIDS-a.

 
(Gracija 160)
Povezani tekstovi
Najnovije iz kategorije
Čovjek s misijom Tom Cruise
Čovjek s misijom
Grešnik iza kamere Mario Testino
Grešnik iza kamere